Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Het gaat op het moment traag maar gestaag. Door de korte avonduurtjes, de correcties en het schilderwerk lijkt het niet echt op te schieten maar het dek begint steeds voller te raken. Eerst de kanonnen maar eens gedaan. Ik heb nog even geprobeerd wat beslag van stripjes aluminium te maken, maar dat wilde nog niet wat ik in gedachten had en leverde menig sneetje in de vinger op. Gelukkig veel rood geschilderd dus je ziet er niets van op het schip ;)

SAM_1774_zps20ab6250.jpg

SAM_1776_zps81a97335.jpg

Komende dagen nog wat kleine onderdelen hier en daar. Voor het weekend staan de lastigere dingen op de agenda.

Tijd om het laatste nagelbalken op het dek te maken. Volgens tekening in #288 is er ruimte zat. Helaas werden bij mij de nagelbalken een stuk breder als ik ze op dezelfde manier als de andere maak.

SAM_1779_zpsb9b2dab0.jpg

Hierdoor zouden pomp en roerstand in de verdrukking komen. Na Mondfeld nog eens geïnformeerd te hebben (blz 155) heb ik een alternatief gemaakt met de meegeleverde balusters. Ik heb ze op overschot dus het zou kunnen dat het de bedoeling is deze te gebruiken. Is in het tekenwerk echter niet terug te vinden. Daar staan ze alleen in bovenaanzicht. Deze wijken dan wel af van de andere nagelbanken, maar die hebben ook 2x zo veel nagels dus die mogen in mijn ogen wel wat forser uitgevoerd worden.

SAM_1781_zpsef57d5ba.jpg

Het zal wel lastiger zijn deze stevig op het dek te monteren. Bij de grotere heb ik een messing staafje ingeboord zodat ik ze in het dek kan borgen. Ik moet nog proberen of dit bij de ronde balusters ook zo kan.

Een klusje waar ik tegenop zag was het plaatsen van de relingen op het achterdek. In eerste instantie had ik ze direct op de potdeksel/waterloop gelijmd. Maar toen leunden ze als het ware naar voren en kwam de reling te veel naar buiten. Gisteren heb ik eerst de staanders voor het klein geschut uitgewerkt met een inkeping voor de reling. Lijm nachtje laten uitharden en vandaag de rest geplaatst. Nu kon ik een beetje op het oog de balusters bijvijlen zodat ze min of meer haaks op de waterlijn staan en richting de spiegel steeds meer naar binnen leunen. Het is nog voor verbetering vatbaar, maar ik wilde het niet verprutsen door er te lang en te veel mee bezig te zijn.

SAM_1782_zpsb3300d6b.jpg

SAM_1785_zps11fe93ec.jpg

Het gaat op het moment traag maar gestaag. De nagelbalken zitten op hun plek. Ben nu met de overige kruishouten in de weer en de resterende rusten kunnen in de lak.

SAM_1787_zps39aa48d0.jpg

Het optuigen wordt een stuk lastiger dan het eerste bootje. Daar had ik slechts 14 korvijnagels en niet eens allemaal in gebruik. Nu heb ik er even snel geteld 65 en allen in gebruik. Maar goed. Zo ver ben ik nog niet.
Ik heb ook even de puttingijzers gesorteerd en even eentje geplaatst. Ze zagen er aardig uit. Netjes voorgeboord. Ik zal toch zelf met de soldeerbout aan de slag moeten. Ze zijn bijna 1,5cm te lang.

SAM_1789_zpsd9f6926a.jpg

Volgens tekening zou die op het bovenste plankje van het onderste berghout vastgezet moeten worden. Op zich wel weer op te lossen. Maar het irriteert wel een beetje. Onnodige foutjes die alleen maar extra tijd kosten.

Ja, die dingen hebben ze maar in een paar maten, en vaak kloppen die niet met de schaal:mad:

Ik zie dat er kanons op het dek staan, maak je daar de broekingen nog aan?

Germt

Ben het wel van plan. Ik moet er alleen nog even achter zien te komen of ik genoeg oogjes e.d. er voor heb. Ze staan op tekening uitgewerkt, maar in de handleiding wordt vermeld dat het geen onderdeel van de kit is, maar dat degenen die het wel willen doen een voorbeeld hebben.

Dat ze wat langer zijn klopt wel. Ze lopen namelijk niet allemaal verticaal naar beneden, maar in het verlengende van het wand. Je hebt dus wat extra vlees nodig (1,5 cm is inderdaad iets veel;)). Handig is om de mast even te plaatsen met een touwtje eraan en de je putting ijzers daarmee in het verlengde te zetten.

Ben het wel van plan. Ik moet er alleen nog even achter zien te komen of ik genoeg oogjes e.d. er voor heb. Ze staan op tekening uitgewerkt, maar in de handleiding wordt vermeld dat het geen onderdeel van de kit is, maar dat degenen die het wel willen doen een voorbeeld hebben.

Ik ben benieuwd welke maat oogjes je hiervoor nodig hebt. Ik heb vaak het gevoel dat de oogjes (m.n. voor schaal 1:72 en kleiner) meestal te groot uitvallen. Welke merken / maten hebben jullie ervaring mee???

Ik vond ze ook nog al aan de maat. Voor de deur heb ik twee schakels van de meegeleverde ketting gebruikt. Eén omgebogen naar een oogje. Zit er over te denken om dat voor de broekingen ook te doen.
Puttingijzers worden inderdaad diagonaal geplaatst en nog wat naar binnen gebogen. Maar dan hou ik nog een cm over denk ik. Maar goed. Bijwerken moet toch gebeuren.

Waarom koop je geen zakje met pinnetjes waar een oogje aanzit, is toch veel makkelijker. Bij de kombuis een zakje met 100 stuks kost maar € 2.50. Zijn er in twee lengte maten ik geloof 7- en 11 mm en de oogjes zijn slechts 2 mm in doorsnee. Gebruik ik ook voor de kanons op de Bounty en de ringen aan dek. Altijd handig om in huis te hebben die ringetjes, want die heb je voor elke boot nodig.

Dank je wel Pietsan ben ook bezig geweest met het maken van die pinnen
maar voor die prijs hoef ik niet te klieren
groet Ton.

Het wordt een kleine update want door het overwerken van de laatste dagen heb ik weinig kunnen doen. Toch is het dek een heel eind af. De kogeltjes zijn geverfd. Daar had ik weinig zin in, maar door ze op een stuk tape te plakken en twee aan twee te schilderen viel het toch mee. Stukje op de tape is blank gebleven, maar dat zie je toch niet. Twee aan twee was toevallig. Zo bleven ze tijdens het lijmen beter op hun plek liggen en draaide blanke deel minder snel naar boven.

SAM_1790_zps3495b502.jpg

Ik was al aan het twijfelen of ik de sloep met het meegeleverde onderdeel ging maken of een poging te doen iets te scratchen. De keuze is voor me gemaakt. Het meegeleverde onderdeel is meer dan een cm langer dan op tekening waardoor hij klem ligt tussen de pomp en nagelbalk. Dus die staat nog op de lijst. Samen met nog 2 roosters en het vastzetten van de kanonnen.

SAM_1791_zpsf9fb7891.jpg

De overige rusten moeten nog een keer in de lak en dank kunnen ze op de romp. En dan wordt het worstelen met de regelingen. Tussendoor werk ik wat aan de masten. Er is nog genoeg te doen, maar ik heb in ieder geval wat toonbaars voor de ontmoetingsdag.

Erik

Ziet er verzorgd uit Erik, inderdaad, de sloep is wat aan de forse kant.
Dat kun je veranderen.
Ben benieuwd hoor, op de ontmoetingsdag krijgen we een hoop moois te zien:cool:

De sloep lijkt misschien wat aan de grote kant, maar veel van dit soort schepen hadden maar één sloep en die was vaak 23 voet of soms nog langer. Je kunt dit ook oplossen door de sloep wat hoger te plaatsen op grotere (hogere) klampen. Dan komt ie net boven de nagelbanken.
Op de voorbeeldfoto is het rode gedeelte onder de sloep de verhoging die ik bedoel waarop de klampen voor de sloep. Dit is ook een 23 voets sloep, die dus vrij groot is. (foto is van de hms-Fly)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Piet. Ik zal er eens op puzzelen. In eerste instantie was mijn frustratie voornamelijk gericht op verschil in tekenwerk en meegeleverde onderdelen wat de boel wat vertraagt.

Ik heb toch besloten de tekening te volgen. Dat hield in dat de sloep 13mm korter moest worden. Eerst was ik van plan zelf spanten te gaan maken. Maar het leek me de moeite waard om te kijken of ik de voorgevormde romp korter kon maken. Breedste punt opgezocht en van daar uit 6,5mm naar links en rechts een streep gezet en over die lijnen doorgezaagd.

SAM_1793_zpscdf124b1.jpg

Met een beetje bijschuren valt het nog niet tegen. Maar ik vind de binnenkant nogal massief en er zijn geen roeidollen en roer te bekennen. En ik zag dat ze bij de kombuis kitjes hebben van iets meer dan een tientje die er aardiger uit zien dan wat ik met wat ik nu heb in elkaar kan zetten. Dus ik denk dat ik de ontmoetingsdag even afwacht en een kitje aan de bestellijst toevoeg. De voorgevormde romp is ook als kit te krijgen. Maar dat is wat mij betreft geen aanrader. Het bijgesloten multiplex plaatje met opgetekende onderdelen corresponderen niet met de romp.

Ondanks het overwerken heb ik toch nog wat vooruitgang kunnen boeken.

SAM_1794_zps60315eeb.jpg

Foto is wat korrelig, maar de rusten zijn net geplaatst en de masten in verschillende stadia van lakken. Ik ben ook begonnen met de regelingen. De eerste is redelijk geslaagd, maar de tweede moet er nog op aan gaan sluiten. Dat bewaar ik voor een moment dat ik wat extra tijd heb om me er op te storten. Het dek is bijna gereed. Alleen nog de laatste 2 roosters, de sloep en het vastzetten van de kanonnen. Voor de sloep heb ik een kitje besteld en meteen wat haken en ogen om de kanonnen vast te leggen. En ik kon het niet laten al vast m'n volgende kit te bestellen. De Baleniera Olandese van Sergal.

539794e7fdc36a7aee1be6e1a3e5d3c0.jpg

Ik heb het verslag van Andy al meerdere malen doorgekeken. Ook de tekeningen van de Derfflinger gevonden als ruggesteuntje. Er zullen vast nog wel vragen komen.
Maar eerst de Dolphyn maar eens afronden. Daar ben ik nog wel even zoet mee.

Gefeliciteerd met de aankoop. Met dit tempo zal de doos niet lang gesloten blijven. Uitdagende rompvorm! Ben benieuwd

grt,
Diederik

Niet al te veel aan de dolphyn gedaan vandaag. Beetje schilderwerk en wat aan de sloep geprutst. Ik had wel wat meer kunnen doen maar ik werd afgeleid door een grote doos die vandaag is bezorgd. Ook is het boek "Nicolaes Witsen and shipbuilding in the dutch golden age" binnen gekomen. Die zal ik meenemen naar de ontmoetingsdag mochten er aanwezigen zijn die er eens in willen bladeren.
Maar goed. Ik kon het niet laten de spanten van de walvisvaarder eens in dry fit op de kiel te zetten. Die neiging had ik bij de dolphyn ook, maar dan moest ik meteen gaan vijlen. Bij de walvisvaarder schuift alles moeiteloos in elkaar. Ik moet nog wel gaan controleren op symmetrie e.d.maar de eerste tekenen zijn veelbelovend. Maar goed. Dat is voor een ander verslag. Eerst de Dolphyn afronden.

Erik

Niet al te veel aan de dolphyn gedaan vandaag. Beetje schilderwerk en wat aan de sloep geprutst. Ik had wel wat meer kunnen doen maar ik werd afgeleid door een grote doos die vandaag is bezorgd. Ook is het boek "Nicolaes Witsen and shipbuilding in the dutch golden age" binnen gekomen. Die zal ik meenemen naar de ontmoetingsdag mochten er aanwezigen zijn die er eens in willen bladeren.
Maar goed. Ik kon het niet laten de spanten van de walvisvaarder eens in dry fit op de kiel te zetten. Die neiging had ik bij de dolphyn ook, maar dan moest ik meteen gaan vijlen. Bij de walvisvaarder schuift alles moeiteloos in elkaar. Ik moet nog wel gaan controleren op symmetrie e.d.maar de eerste tekenen zijn veelbelovend. Maar goed. Dat is voor een ander verslag. Eerst de Dolphyn afronden.

Erik

Kerstmis en sinterklaas zijn al vroeg dit jaar

Back