Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Bedankt allen. Het leek een tijdje stil te staan met al het schuren en verven, maar nu zie je weer wat nieuws. Werkt voor mij motiverend om weer een tandje bij te zetten.
Wat mij betreft is er niets mis met mdf timberwolf. Ik meen me een discussie op het forum te herinneren of het al dan niet kromtrekken ervan.
En Germt. Ik weet dat je de leden graag bij naam aanspreekt, daar komt dan wel de verantwoordelijkheid bij deze ook correct te spellen :showass: (meteen een excuus om deze smiley eens te gebruiken. Hehehe)

En Germt. Ik weet dat je de leden graag bij naam aanspreekt, daar komt dan wel de verantwoordelijkheid bij deze ook correct te spellen :showass: (meteen een excuus om deze smiley eens te gebruiken. Hehehe)

Duizend bommen en granaten:shock:
Hierbij mijn nederige exuses, zo wordt de naam vaak in België geschreven.
Ik zal er op letten:hammer:

Volgens mij is er met het gebruik van MDF niets mis hoor, zeker niet voor kleine onderdelen die tóch geschilderd gaan worden.
Het ziet er zo wel mooi uit trouwens:cool:

Germt

Even een kleine update. Ik ben op het gemakje bezig met de aankleding van romp en dek. Eerste kruishouten zitten op hun plek. Wat klein geschut zit tegen de romp en de traptreden ook. Ik heb ervoor gekozen ze in de kleur van de betreffende strook te schilderen. Onderste trede moet nog een laagje of twee verf krijgen.

SAM_1722_zpsd186d44b.jpg

Nog een knie ornament lijmen en dan zijn de kraanbalken ook gereed. Ik ben ook een beetje de hoogte in gegaan. Blijkbaar varieer ik m'n klusjes het liefst. Het meegeleverde plaatje multiplex voor de mars was niet naar m'n zin dus heb ik zelf wat in elkaar geprutst.

SAM_1723_zps19955125.jpg

Ik was ook aan de spiegel begonnen, maar wist niet goed hoe deze aan te pakken. Tekening zegt weinig en de vlaggemast staat op doorsnede in een gat in het achterdek. Terwijl ik bij andere schilderijen eigenlijk altijd ezelhoofden op knieen zie.
Daar bracht de Urtecht uitkomst. Ik ga iets vergelijkbaars proberen. Het begin dat ik had gemaakt is er weer afgesloopt. Ging gelukkig zonder schade.

knieutrecht_zps4d9b3db2.jpg

Erik

Mooi :thumbsup:
Erik, nu ik haar zo met mast zie, besef ik pas hoe groot ze eigenlijk is. Ik kan me nog herinneren uit jouw afbeelding uit fotobucket dat de boegspriet naar verhouding ook een enorme lengte heeft! Veel zeiloppervlak voor een slank schip: ze zal op volle zee lastig te teugelen geweest zijn.
Ben benieuwd naar het beeld als al het rondhout er straks samen opzit.
Grt
Diederik

zeer mooi geverfd, juist alsof hij nieuw wordt afgeleverd.

Het bootje op dek, wordt dat ook nog geverfd want het steekt nogal af.(mijn standpunt)

Het bootje op dek, wordt dat ook nog geverfd want het steekt nogal af.(mijn standpunt)

Dat is het prefab element dat door corel mee wordt geleverd. Het moet nog beplankt worden. Of ik gebruik het alleen als mal voor de spanten. Daar ben ik nog niet over uit.

Nog een onderdeel dat maar niet op schoot maar dat ik steeds meer nodig begin te hebben voor het plaatsen van andere onderdelen. Ik had er al wat plankjes opgezet en dat heb ik nu afgerond. Met wat plamuur kon ik het met de hand aardig dicht wrijven en met een natte doek de versieringen weer schoongemaakt.

SAM_1754_zpsefc3b894.jpg

Dat lukte behoorlijk goed en daarom besloten hetzelfde met de verf te proberen.

SAM_1755_zps1694e589.jpg

De blauwe verf is nog aan het drogen en de okergeel lijkt nogal oranje. De achterzijde ga ik op de zelfde manier doen in okergeel. Anders wordt het nogal veel goud. Misschien dat ik de ornamenten op dezelfde manier ga behandelen. Die springen er nu nogal uit ten opzichte van de rest.

Nu nog de ramen en de naam van het schip, dan kan ik het laatste stukje blanke hout ook bedekken.

Mooi effect. Zijn dit de gouden 'binnenranden' van de kozijnen, of komen hier nog kozijnen zelf binnen? Blijven deze goud / oker, of ga je met wit of zwart variëren zoals je eerder had overwogen?
Grt
Diederik

Volgen tekening komen er alleen nog een stijl en 2 regels ik wat zou suggereren dat het raam niet open kan. Als ik het voor elkaar krijg, dan wil ik er een lijstje inzetten zodat het een raam suggereert dat open kan. Maar dat wordt lastig met die gebogen bovenhoeken. Ik heb nog overwogen het uit karton te snijden. Maar ik wil het liever echt houtbouw houden. Wat er ook in komt. Het wordt in ieder geval wit geschilderd. De sponning kant van de opening heb ik al geel oker geschilderd dus alleen de buitenkant is "goud"

Ik spring een beetje van de hak op de tak, maar ik vroeg me af of het kozijn met buigbaar linden zou lukken. maar dan moest ik eerst kijken of ik daar nog genoeg van heb. Dus moesten de regelingen er aan geloven. De onderste is de lastigste want die loopt door een oog in het knieornament van de kraanbalk. En die brak natuurlijk af tijdens het in vorm buigen. Gelukkig kon ik het met lijmklemmen lang genoeg oplossen on de regeling in vorm te laten drogen. Het knieornament is intussen weer op zijn plek gelijmd. Voor de andere onderste regeling heb ik met een stapel spelden een mal van de eerste gemaakt en zo de andere in vorm gebogen.

SAM_1756_zps27c006ba.jpg

Ik ben er inmiddels achter dat ik niet genoeg buigbaar linden heb, dus daar moet ik nog even achteraan.
Ohhh. En mocht er iemand een haar op m'n model ontdekken. Daar zijn deze dames verantwoordelijk voor. Ze houden de voortgang in de gaten.

SAM_1758_zps8828db95.jpg

Een beetje gezelschap kan ik wel waarderen. Met de haarbal die ik op één van de bouwtekeningen vond was ik minder gelukkig.

Erik

Erik,

volgens mij had Germt niet al te lang geleden een stukje hout proberen te breken en eindigde met een perfecte U-bocht, als ik mij niet vergis was dit buigbaar beukenhout. Misschien ook een optie in buigbare houtsoorten. Hoewel beuken en beestjes...zelf heb ik geen ervaring mee...

Wees blij wat betreft de haren. Ik heb ook twee katten, maar dan langharig en ze maken er een sport van te vechten als twee tasmaanse duivels.

Ik geloof dat ik ze eerst achter in de tuin kaal scheer voordat ik binnen weer een pot lak opentrek
:bad-words:

Grt, Diederik

Ik was te snel. Het is buigbaar beuken wat ik heb liggen en Germt z'n ervaring bracht me op het idee. Vechten valt hier gelukkig mee. Maar als ze een vliegje zien dan wordt er wel eens wat omgestoten tijdens de jacht. Of m'n stoel inpikken als ik me even omdraai. Maar goed. Het hoort erbij zullen we maar zeggen.

Ik ben nog aan het worstelen met de ramen van de spiegel. Intussen van mdf een mal gemaakt voor de trappen. De meegeleverde trapbomen waren niet te gebruiken. Verschillende houtsoorten is geen probleem want ik ga ze verven. Ook de deur met kozijn gemaakt. Scharnieren reeds verjongd. Moeten nog wel op hun plaats gelijmd worden.

SAM_1759_zps92ee1e2b.jpg

Het Hollandse tweedekker boek is vandaag binnen gekomen dus ik kan weer gaan lezen :) Ik heb ook een adresje gevonden voor de 2mm kogels. 100 stuks voor nog geen 7 euro incl. verzendkosten. Komen morgen als het goed is binnen. Dus ik hoef niet meer op jacht naar een jager

Erik

Ik zou het niet durven zeggen. De loop was inwendig 2mm en de kogelbakken ook. Dat zou kogels van 10cm in werkelijkheid zijn. De meegeleverde kogels zijn bijna half zo groot.

Na een paar mislukte pogingen en wat uitstellen weer eens een poging gewaagd de ramen voor de spiegel te maken. Deze keer een plaatje mdf van 1 mm dik gezaagd en daar voorzichtig met een scalpeltje de sparingen uitgestoken. Het moet nog wat bijgevijld worden, maar dat is voor morgen. Ik wil het niet alsnog verprutsen. Alles is ongeveer een millimeter dik. Dunner durf ik niet te gaan. Al moet ik zeggen dat ik niet had verwacht dat het zou lukken. Met een poging met wat hardhout braken de tussenstijlen snel. Bij mdf geen probleem. Blijkbaar heeft de plaat op de vlakke kant meer stijfheid. Ik heb het een paar keer gehad dat de kopse kanten spleten. Daar ben ik nu uit de buurt gebleven. Uiteindelijk moeten ze nog wit worden.

SAM_1764_zps8c3cea5e.jpg

Erik

Back