Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

De spiegel zit eindelijk op zijn plaats. Helaas dekt hij niet de hele achterkant van de romp af. Maar ik kon hem niet verder laten zakken.

SAM_1766_zpsb5e830ce.jpg

Ik ga de balusters verwijderen. Die staan nu gewoon op de potdeksels geplakt waardoor zo voorover leunen t.o.v. de waterlijn. Eigenlijk wil ik ze haaks op de waterlijn zetten. Ook moeten ze wat naar binnen leunen zodat de reling de lijn van de romp blijft volgen. Nu ligt hij recht boven het potdeksel en daardoor kan ik weer niet aansluiten op de spiegel. Ik zou hem een stukje vrij kunnen houden zoals huidige opstelling. Maar het is te vroeg om nu al te compenseren. Eerst maar eens prutsen met de balusters. Dan heb ik deze optie nog achter de hand mocht het niet lukken.

SAM_1768_zpsb43c3be5.jpg

Zicht van de andere zijde met de, van de Utrecht, nagemaakte knie voor de vlaggestok.

Mooi gemaakt Erik de spiegel, wel vind ik het blauw er een beetje uitspringen vergeleken met de rest van je kleuren. Kan ook aan de foto liggen.
Ik plaats meestal eerst de spiegel en pas dan de rest erop aan, dan voorkom je dit soort problemen dat het achteraf niet goed aansluit.
Maar het is wel aan te passen begrijp ik.

Ik ben ook niet helemaal tevreden met de blauwe kleur. Hij is wat te donker naar mijn zin en lijkt wat meer te glanzen. Ik zit er nu over te denken hem groen te maken. Het mocht er van mij wel wat uitspringen, maar dit is wat te ver. Groen komt niet al te veel voor dus op de spiegel zal het wat aandacht trekken, maar toch wat meer stroken met het geheel (hoop ik)

Erik

Ik ben ook niet helemaal tevreden met de blauwe kleur. Hij is wat te donker naar mijn zin en lijkt wat meer te glanzen. Ik zit er nu over te denken hem groen te maken. Het mocht er van mij wel wat uitspringen, maar dit is wat te ver. Groen komt niet al te veel voor dus op de spiegel zal het wat aandacht trekken, maar toch wat meer stroken met het geheel (hoop ik)

Erik

Als je het zelfde groen neemt als het bovendste gangboord, dan zal het zeker niet verkeerd staan. Zoiets als kleur is meestal gebonden aan pers. smaak, maar soms zie je het pas goed als het erop zit.

Ik vindt het blauw niet écht tegenvallen, maar ga hierin met Piet mee.
Hetzelfde groen maakt het wat rustiger ook:cool:

Germt

Ik vindt het mooier hoor Erik, en de ramen zijn mooi gelukt zie ik:cool:

Germt

Ik sluit me hierbij aan. Er zijn vast wel veel kleurencombinaties te verzinnen en kan me voorstellen dat van het blauwe afstappen een moeilijke beslissing was, maar van de foto's vind ik de laatste inderdaad ook mooier. De witte raampjes steken ook mooi af.
Diederik

Dank allen. Nu nog gaan pielen op de mini tekst die op het embleem moet komen. Ik ben nu aan het worstelen met de positie van de roerstand. Op tekening staat hij netjes tussen de deur en de bezaansmast. Maar dan valt de kniesoren (en ik ben er één) op dat de deur theoretisch gezien niet vrij kan draaien.

SAM_1771_zps72529e92.jpg

Goed, stukje richting de mast dan maar. In dry fit ziet het er toch iets anders uit als op tekening.

SAM_1770_zps3f12b158.jpg

Excuses voor de magere fotokwaliteit. Camera heeft blijkbaar liever daglicht. Maar het probleem is duidelijk. De meegeleverde roerstand is beduidend groter dan op tekening aangegeven (ca 10mm op tekening, 17mm in werkelijkheid) Enkele oplossingen die ik online heb gevonden zijn het verplaatsen van de roerstand voor de mast. Maar dan lijkt me dat de helmstok ruzie gaat krijgen met de bezaansmast. Andere oplossing was de roerstand op het achterdek te zetten. Helaas gebeurde dat pas een eeuw later dus wat mij betreft ook geen optie. Ik heb even gekeken of het wat uit maakt als ik het stuurwiel achter de lager zet in plaats van ertussen. Wordt wat lastiger voor de ketting doorvoer en dan ga je suggereren dat de roerganger achter het stuurwiel staat in plaats van ernaast. Die krijgt dan weer de deur in z'n rug.

SAM_1773_zps41042601.jpg

Ik kan kijken of ik het asje nog wat kan verjongen (het is uit 1 stuk) maar ik moet genoeg ruimte hebben om de ketting 2 a 3 keer rond de as te wikkelen als ik het goed wil doen.
Ik denk dat ik niet aan de positie op de eerste foto kan ontkomen. En nu valt het nog aardig op nu het dek nog kaal is. Straks valt het misschien mee.

Zou je de beugels waar de as op staat niet dunner (platter) kunnen maken en de as inkorten en hiermee toch dezelfde ruimte voor de ketting behouden? Als je de tekening bekijkt, lijkt hier de meeste winst te halen.

Zo dun als op tekening is wel erg slank. Maar in totaal kan ik wel een mm of 3 winnen en dan zou wel eens voldoende kunnen zijn. Eens kijken of dat lukt zonder m'n vingertoppen mee te schuren. :shock:

Daar heb ik gelukkig (nog) geen last van. Ik ga een beetje middelen en proberen hem ook wat verder van de mast af te zetten.

ik dacht het touw dat rond de as zat naar katrollen onder het dek ging aan de zijkant en dan weer naar de helmstok in het midden dus kan hij ook wel voor de mast geplaatst worden denk ik. maar of dit mooier gaat zijn betwijfel ik

Het zal wel kunnen met een paar extra katrollen denk ik. En de ruimte tussen de mast en rooster is ook niet al te riant. Ik ga voor een slankere versie op de op foto aangegeven positie. Zit nu ook te overwegen het stuurwiel ook wat op te schuren. Die is ook aan de stevige kant. Kan best een stukje af

Back