Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Even een paar update foto's bij daglicht. Ben voornamelijk bezig geweest met het schilderwerk. Nog een tweede laklaag op de boeg en dan kan ik het onderwaterschip gaan witten.

SAM_1624_zpscbd189bb.jpg

SAM_1622_zpse40d6fe7.jpg

SAM_1623_zps795123f9.jpg

Ik dacht tijdens het drogen van de lak en vernis even wat anders op te pakken. Maar ik loop steeds tegen kuren in het tekenwerk en meegeleverde onderdelen aan. De trappen bijvoorbeeld. Niet een van m'n favoriete onderdelen, dus dacht ik het maar achter de rug te hebben. Ik had al gezien dat bij twee trapbomen het hout beschadigd was. Toen ik nog eens goed keek, zag ik ook dat ik 4 rechter trapbomen heb en twee linker en de twee linkse zijn van het slechte hout. Dat wordt dus al scratch werk. De eerste ondermast had ik al op maat geschuurd en de top ervan volgens tekening 5x5 vierkant gemaakt. Toen ik het meegeleverde ezelshoofd plaatste bleek deze een bijna 6x6mm sparing te hebben. Mast is daar ø6 dus wigjes ga je zien. Ga ik maar een nieuwe voor maken. Ik zal ook nog eens een foto maken van de meegeleverde voetsteun voor het schip. Die past voor geen meter. Dus ook maar scratchen.
Dus me maar "even" op de nagelbanken gericht. Dit is de enige tekening waar ze op voorkomen.

dek_zps7c3921a6.jpg

Ben begonnen met #82. Volgens tekening een plankje voor 10 korvijnagels. Bij de tuigage tekeningen zijn dit er 9. Geen idee hoe hoog ze boven het dek moeten staan en hoe ze gesteund worden. Ben ik eerste instantie teruggevallen op de tekening van de Leida en deze verschaald. Deze strookt met een referentiefoto in bericht #199. Daar kon ik ook op zien dat de knechten hoog genoeg moeten zijn om het tuigage vrij van de potdeksel boven de boegspriet te houden. Nu zat ik alleen nog met de breedte. Met 9 gaten en 2 knechten was de nagelbank te breed tenzij ik de korvijnagels heel dicht op elkaar zou zetten. De twee buitenste korvijnagels zijn bedoeld voor de bediening van de kraanbalken dus heb ik besloten deze aan de knechten vast te leggen en twee nagels te laten vervallen. Daardoor is de nagelbank nog maar 4mm breder dan op tekening.

nagelbank_zpsa2ebe092.png

Dit moet het zo'n beetje gaan worden. Maar niet meer vandaag. Morgen eerst het onderwaterschip witten en dan zien we wel weer verder.

Erik

Zoals gezegd was vandaag het onderwaterschip aan de beurt. Eerst heb ik het schip onder de berghouten afgeplakt. Daar kon ik de waterlijn op tekenen. Ik heb hem iets lager getekend dan op tekening staat aangegeven omdat ik nog wat van de houten romp wil zien.

SAM_1635_zps3baef692.jpg

Vervolgens de tape voorzichtig ingesneden zodat ik een strakke lijn heb voor het schilderwerk.

SAM_1636_zps2fbe2304.jpg

En vervolgens gebroken wit (RAL 9010) erop. Er komt nog een tweede laag op en er is een beetje correctiewerk nodig, maar het ging al beter dan bij m'n eerste bootje.

SAM_1638_zps576cdd7e.jpg

Mooi gedaan Erik, is de verf nog nat of blijft het glimmen? Persoonlijk vind ik wat matter wel mooier, maar dat is een kwestie van smaak. Feit is dat je het zeer netjes hebt geschilderd!

Naast het schilderwerk ook eens gekeken wat de uiteindelijke hoogte gaat worden. Dus flink aan het schuren geweest. Mast helt niet zo ver achterover als het lijkt op de foto.

SAM_1639_zps658a2355.jpg

En de "net niet" passende voetsteun. Geen idee waar ze de vorm op hebben gebaseerd. In ieder geval niet dit schip. Daar ga ik wat anders voor verzinnen.

SAM_1641_zps828c97db.jpg

Beetje apart dat er zo'n groot verschil in vorm zit :confused:
Vroeg me af of het witte niet iets te veel glimt op de laatste foto, of ligt dat aan de foto zelf?

Nee. De lakt zelf glimt meer dan ik hoopte. Ik ga hem nog maar eens flink opschuren en dan met mat wit van admiralty paint er overheen. Beetje geel erbij om het wit wat te breken.

Het onderwaterschip heeft z'n laatste laag witsel gekregen. De vorige was toch te glanzend naar m'n zin. Daarnaast het eerste deel van de spriet op maat geschuurd zodat ik een testlijn kon spannen om de hoogte van de nagelbank te bepalen.

SAM_1642k_zps9a33bad4.jpg

Zoals de foto laat zien kon hij nog wat zakken. Nu ligt hij meer in lijn met het potdeksel.

SAM_1645k_zpsca30e65a.jpg

Eerste kanon is ook in elkaar gezet. Op foto niet helemaal duidelijk, maar de wielen zijn rood en alleen loopvlak zwart. Bij de kraanbalk heb ik een beetje vals gespeeld. Deze is nu in twee delen. Eén voor op het voordek en de rest voor tegen de romp. Toen ik het knie ornament erbij hield zag ik dat de tekening weer eens niet klopt. Het ornament is net zo lang als het uitkragende deel van de kraanbalk en de hoek klopt niet. Gelukkig was dit vrij eenvoudig op te lossen. Als ik de korte kant van het ornament tegen de kraanbalk zet, dan klopt het allemaal een stuk beter. Alternatief was de kraanbalk langer maken en het ornament buigen, met kans dat deze dan breekt.

Ik moet de gele band nog bijwerken. Is iedere keer een doorn in het oog.

Vandaag heb ik me maar eens op de braadspil gericht. Deze stond al deels in elkaar, maar ik had er nog wat vraagtekens bij. Toen deze gereed was heb ik hem en nog wat onderdelen een kleurtje gegeven. Lichte houten delen is naturel eiken en donkere is koloniaal teak en nog wat rood en zwart. Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ben nog aan het overwegen wat geel te gebruiken.

SAM_1650_zpsc8335381.jpg

SAM_1651_zpscc75a5f0.jpg

Eerste kabels zijn ook geplaatst. Moeten nog wel opgespannen worden.
Ik heb ook nog even met de kruishouten gestoeid. De meegeleverde houtjes (links) vond ik nogal grof. Na wat schuur- en freeswerk kan ik er mee aan de slag.

SAM_1646_zps95247faa.jpg

Nu nog even verzinnen hoe ik de bel op ga hangen en hoe ik de kruishouten ga monteren. De corel methode (zie foto bericht #199) vind ik nogal druk. Ik zit erover te denken om ze op de zelfde manier als op de Batavia te monteren.
Ik zit ook nog te dubben over de deur. Nu is hij vrij eenvoudig opgebouwd uit vertikale delen van 2mm breed. Mag van mij wel wat luxer.

Erik

Erik,
ziet er goed uit, het begint al gezellig druk te worden op het dek.
De donkere stutten komen vind ik ook mooi uit.
grt
Diederik

Mooi stukje modelbouw hoor Eric.
De kleuren maken het mooi levendig:cool:

Germt

Na een mislukte poging met met een latje waarvan ik dacht dat het buigbaar linden zou zijn, maar toch op twee plekken spleet heb ik nu de eerste reling uit een massief blokje mdf gemaakt. Misschien is dat een beetje vloeken in de kerk qua scheepsmodelbouwbegrippen, maar het liet zich makkelijk verwerken en wordt okergeel geschilderd. Ik was al lang blij dat het lukte.

SAM_1653_zpsd49c2030.jpg

Op tekening zijn de balusters rechthoekig. Maar ik heb er voldoende om de gedraaide toe te passen. Misschien waren ze voor de nagelbalken bedoeld, maar daar maak ik knechten voor. Eerste kruishouten zijn ook geplaatst. Met wat gehannes zitten ze nu op hun plek en blijven ze daar hopelijk zitten.

hoi, wat is er fout aan mdf ik heb er al veel kasten mee gebouwd en bouw de eenhoorn nu mee.
ik vind het prima hout .

je heb een hele mooie boot , mooi van kleur

Back