Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Ik dacht ook dat het een ankerspil was tot ik hem als los onderdeel bij de kombuis zag. Daar werd ie kaapstaander genoemd. Zodoende de verwarring.

PS: ander woord voor 'ankerspil' is ook wel 'braadspil'. Op google afbeeldingen vind je zo veel meer voorbeelden!

Grt,
Diederik

Wat betreft de stutten zou je ook voor een hele donkere versie van bruin kunnen kiezen (bv ebben ipv licht eiken of 'gitzwart') dan contrasteert dit mooi tegen het rood.

Ik ben inderdaad met kleuren aan het experimenteren. Licht eiken valt nogal oranje uit en is niet mooi in combinatie met het rood. Ik ga wat stoeien met een donkere hout kleur en als dat ook tegenvalt dan val ik terug op het originele plan en worden ze zwart.

En bedankt voor de tip. Braadspil levert inderdaad veel informatie op. Daar ga ik ook doorheen spitten.

Vandaag was een schilderdag. Aan de buitenkant hebben de rode en groene delen een tweede laag gekregen. De waterloopgangen zijn geschilderd en de stutten bij de voorsteven zijn nu aardig wat donkerder. Ik ga zo eerst maar eens verder met de stutten. Het is wat priegelwerk, maar het valt me niet tegen. Als de rest van de stutten gereed zijn dan krijgt de verschansing nog een tweede laag rood.

SAM_1613_zpsf28c280c.jpg

Na het schilderwerk nog wat bijgewerkt te hebben, moest ik er vandaag aan geloven. Het plaatsen van de potdeksels. Daar zag ik zoals gezegd wat tegen op. Maar goed. Toch maar aan de slag gegaan.

SAM_1614_zps690d3f9c.jpg

Bij de voorsteven ging het wat lastig. Maar uiteindelijk ligt hij er redelijk op.

SAM_1616_zps0bc79851.jpg

Morgen het deel bij de achtersteven en dan is dat onderdeel in ieder geval achter de rug.

Mooi gelukt Erik.
Alleen de benamingen zoals voor- en achtersteven zijn niet juist. De voorsteven is de constructie die min of meer samen gevoegd is met het voorste gedeelte van de kiel. En de achtersteven is de balk waar het roer aan hangt. Wat jij voorsteven moemt is de bak of voorschip en wat jij achtersteven noemt is het achterschip.

Aangezien het een aangename dag was vandaag en ik morgen weer aan het werk moet ben ik een dagje lekker aan het knutselen geweest. De laatste potdeksels/waterloopgangen zitten op hun plek en hebben een eerste laag verf gekregen.

SAM_1619_zps630b9809.jpg

Tijdens het drogen maar eens aan het roer gewerkt. In de kit zit een multiplex roer dat een laagje fineer moet krijgen. Ik zag al dat de kopse kant lastig zou gaan worden en ik vond de bovenkant te smal. Die wilde ik vierkant hebben. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en zelf wat in elkaar gezet met wat hardhouten latten. Online kwam ik een meer gedecoreerde variant tegen. Die heb ik als uitgangspunt gebruikt.

SAM_1618_zps3046ff7a.jpg

De scharnieren zijn niet helemaal naar m'n zin. Dat komt voornamelijk omdat ze iets te smal zijn om het netjes over de achtersteven en roer te klemmen. Ook vind ik ze in aanzicht wat groot. Ik hoop dat wanneer alles wit is het wat minder in het oog zal springen.

goed geslaagd dat roer. voor delen die in het zicht komen zal ik altijd adviseren om deze triplex delen te vervangen door echt hout, geeft een veel betere uitstraling.

Ik moet er weer even inkomen met de kantooruren nu de vakantie weer voorbij is. Kiel en roer staan intussen voor de eerste keer in de lak. Ik ben ook begonnen met de spiegel. Die moet deels beplankt worden. Dat wordt weer een pruts klusje. Tijdens het drogen van de lijm maar weer eens met kleuren gespeeld. Ik zit er over te denken om het te beplanken deel frans blauw te maken. Komt verder nergens terug, maar de spiegel is toch een beetje het uithangbord en die mag er van mij wel uitspringen.

kiel_zpsfd994cef.png

Erik,
blauw kan op zich best mooi staan bij deze kleurencombinatie. Ook als het niet elders terug komt. Ik heb een mooi voorbeeld (wel iets lichter blauw) van het VOC schip 'Bleiswyk'. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van zwarte accenten op de spiegel. Ik weet niet of ik een foto mag toevoegen, zo niet verwijder ik hem en is die in mijn album 'divers' terug vinden.
full

Groet
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een mooie combinatie, het blauw met geel op de spiegel. Toeval wil dat de zelfde kleuren ook op de bounty te zien zijn.

Het geel van de spiegel is eigenlijk goud, maar dat is wat lastig te photoshoppen. Na het zien van de referentie van Diederik ga ik nog even kijken hoe het er uit zou zien als ik het kozijnhout wit maak.

full

Hier als referentie nog een voorbeeld: de Prins Willem uit 1651. Een eeuw ouder als jouw model. Dit model staat in het Tropen museum in Amsterdam.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
P1030875_zps4bcfa252.jpg

Voorbeeld van een collega Dolphyn bouwer dat ik maar niet ga volgen. Beetje over de top naar mijn smaak met die efteling raampjes en dat dolphyn spatbord onder de spiegel.

Mee eens hoor Erik.
Ik vindt dat frans blauw eigenlijk best mooi;)

Germt

Back