DJI Naza LITE / V1 / V2 goedkope OSD met RETURN TO HOME Plug and Play

Ik heb deze voltage en current sensor werkend met een MultiWii boardje en MinimOsd.

Eigenlijk is deze sensor niet zo geweldig voor de kleinere quads, aangezien de sensor 3.3V afgeeft waneer er 90A door het circuitje loopt en er 52V aan spanning op staat.

Een lastige bijkomstigheid is ook nog dat de MinimOSD een waarde van 0 - 5V verwacht, en het rctimer circuitje alleen maar 0 - 3.3V afgeeft. Dit is overigens niet onoverkomenlijk, maar vergt wat aanpassingen en zorgt ervoor dat je niet zo makkelijk van standaard waarden uit kan gaan. Een bijkomend groter nadeel is dat de precisie behoorlijk verloren gaat.

Ik heb hem zelf aan de MultiWii gekoppeld, en de multiwii geeft alles vervolgens serieel door. Bij jou kan dat uiteraard niet, maar ik kan je wel wat algemene dingen zeggen:

Je hoeft GEEN weerstanden te solderen. de voltage/current sensor geeft namelijk al maximaal 3.3V output naar de MinimOSD (d.m.v. de Ina169). Is de output dus 3.3V, dan staat er +/- 52V spanning op je quadje (achterlijk veel dus....:D) Je kan dus gewoon alleen het kabeltje vanaf de sensor naar de minimosd aansluiten welke voltage door geeft.

Bij de current sensor geldt hetzelfde. De sensor zal 3.3V doorgeven bij 90A stroom. Ook deze kabel kan je dus direct aansluiten op de minimosd.

De schaling van de ina169 is overigens lineair, 45A zal dus een output geven van +/- 1.65V, 12.6V zal een output geven van +/- 0.8V (hier zie je dus direct het resolutie probleem in van deze sensor!!!).

Nog wat opmerkingen:
- het is NIET nodig om de ground draad op de rctimer sensor te solderen. Veel prettiger om het niet te doen omdat je dan veel meer ruimte hebt om te solderen. Je hoeft dus alleen de + op het boardje te solderen.
- Zie ook: Installing Rctimer C&V Sensor 90A to ArduFlyer 2.5 - RC Groups
- Ground hoef je bij een setup met 1 lipo NIET aan te sluiten. Dit zorgt voor een Groundloop (aardlus) en alle problemen van dien. In het ergste geval zal er stroom terugvloeien naar de Lipo via de kleine sensor aansluitingen. Dit is ook afhankelijk van het ontwerp van de MinimOSd.
- Bij twee lipo batterijen moet je meestal de aarde wel aansluiten
- Het schalen om de juiste voltage en current op je minimosd te laten tonen is een kwestie van óf trial en error, óf de broncode bekijken en zelf een formule schrijven, óf een powermeter gebruiken en de missende variabelen uitrekenen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
 
Ik heb net al mijn spullen gehad en sta klaar om alles te solderen.
Ik heb alles besteld via ebay linkjes van Gijs.

Ik ga een securitycam gebruiken (12V).
Stap
1a Headers solderen
1b jumber aan de ochterkant bordje
[2] Solderen van de GPS adapter
[a] Solderen header male op female
Solderen dupont draadje op pin 2

maar snap het isoleer gedeelte niet helemaal.

Doordat ik de jumber (stab 1b) heb gesoldeerd aan de achterkant van het bordje komt er nu 5 volt naar beide chips op het bordje.

Maar 12 volt heb ik nodig voor de security cam.
Als ik de jumper NIET soldeer dan heb ik al 12 volt en hoef ik niks te isoleren?
Ik mis hier iets denk ik.
 
Ik heb de cam gewoon los op 12v aangesloten met jumper gesoldeerd. Op 12 v kan wel maar genereert de OSD meer hitte..
 
Ok, dus de OSD gebruikt gewoon voeding (5v) van de NAZA power unit?
Als dat veilig is dan doe ik dat zo!
Optie zou ook een aparte BEC zijn met 5v voor voeding van de OSD, maar mijn F450 zit al vol genoeg dus als ik het niet nodig is doe ik het niet.
 
Zo doet geeft de org. maker het wel. Ik doe het zo niet toch niet echt een veilig gevoel via de naza. Ik zou toch kiezen voor een losse 5V BEC en alleen het GPS signal aftappen van de Naza
 
Alles gesoldeerd, maar ik dacht dat de firmware ook geladen kon worden met een USBASP connector. Krijg OSD_Config niet aan de praat.

Deze moet ik gaan bestellen. Duurt weer flinke tijd dan voor ik aan de slag kan :(
 
Alles gesoldeerd, maar ik dacht dat de firmware ook geladen kon worden met een USBASP connector. Krijg OSD_Config niet aan de praat.

Deze moet ik gaan bestellen. Duurt weer flinke tijd dan voor ik aan de slag kan :(

? FTDI Adapter USB Controller - 5V/3V BREAKOUT BOARD - Modelbouw | Radiografisch | Overige - Marktplaats.nl

Stuk duurder dan uit china...maar dan heb je het wel snel binnen.

Je moet dus een FTDI adapter hebben (UART TTL naar RS232). Je kan ook volstaan met elke andere UART TTL <--> RS232 interface, maar de FTDI adapter waar ik naar linkte is plug en play.
 
Nog een mooie screenshot, deze is naar zweden gegaan :)

288_FF067_59_F5_41_BC_8_C9_A_785_F3_C164_BA8.jpg
 
Ik heb deze voltage en current sensor werkend met een MultiWii boardje en MinimOsd.

Eigenlijk is deze sensor niet zo geweldig voor de kleinere quads, aangezien de sensor 3.3V afgeeft waneer er 90A door het circuitje loopt en er 52V aan spanning op staat.

Een lastige bijkomstigheid is ook nog dat de MinimOSD een waarde van 0 - 5V verwacht, en het rctimer circuitje alleen maar 0 - 3.3V afgeeft. Dit is overigens niet onoverkomenlijk, maar vergt wat aanpassingen en zorgt ervoor dat je niet zo makkelijk van standaard waarden uit kan gaan. Een bijkomend groter nadeel is dat de precisie behoorlijk verloren gaat.

Ik heb hem zelf aan de MultiWii gekoppeld, en de multiwii geeft alles vervolgens serieel door. Bij jou kan dat uiteraard niet, maar ik kan je wel wat algemene dingen zeggen:

Je hoeft GEEN weerstanden te solderen. de voltage/current sensor geeft namelijk al maximaal 3.3V output naar de MinimOSD (d.m.v. de Ina169). Is de output dus 3.3V, dan staat er +/- 52V spanning op je quadje (achterlijk veel dus....:D) Je kan dus gewoon alleen het kabeltje vanaf de sensor naar de minimosd aansluiten welke voltage door geeft.

Bij de current sensor geldt hetzelfde. De sensor zal 3.3V doorgeven bij 90A stroom. Ook deze kabel kan je dus direct aansluiten op de minimosd.

De schaling van de ina169 is overigens lineair, 45A zal dus een output geven van +/- 1.65V, 12.6V zal een output geven van +/- 0.8V (hier zie je dus direct het resolutie probleem in van deze sensor!!!).

Nog wat opmerkingen:
- het is NIET nodig om de ground draad op de rctimer sensor te solderen. Veel prettiger om het niet te doen omdat je dan veel meer ruimte hebt om te solderen. Je hoeft dus alleen de + op het boardje te solderen.
- Zie ook: Installing Rctimer C&V Sensor 90A to ArduFlyer 2.5 - RC Groups
- Ground hoef je bij een setup met 1 lipo NIET aan te sluiten. Dit zorgt voor een Groundloop (aardlus) en alle problemen van dien. In het ergste geval zal er stroom terugvloeien naar de Lipo via de kleine sensor aansluitingen. Dit is ook afhankelijk van het ontwerp van de MinimOSd.
- Bij twee lipo batterijen moet je meestal de aarde wel aansluiten
- Het schalen om de juiste voltage en current op je minimosd te laten tonen is een kwestie van óf trial en error, óf de broncode bekijken en zelf een formule schrijven, óf een powermeter gebruiken en de missende variabelen uitrekenen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik ben vandaag weer verder gegaan met de uitbreiding van de OSD. Ik heb eerst de draadjes op de MinimOSD gesoldeerd, dit was een behoorlijke uitdaging maar uiteindelijk is het goed gelukt.

2nvmm8.jpg


Hierna heb ik het koppel kabeltje gemaakt met de Voltage/Current sensor ertussen.

33kgjsh.jpg


Nu wil ik het eigenlijk gaan aansluiten, heb het al meerdere keren met de multimeter doorgemeten, en er is geen sluiting met de + en -. Als ik hem nu zou aansluiten zullen er natuurlijk geen juiste waardes in de minimOSD komen. Hier loop ik nu vast, hoe kan ik dit nou het beste gaan doen. Uit het verhaal van de wiki kom ik niet echt ver.

https://code.google.com/p/minnazaosd/wiki/Calibrate

Heeft iemand dit al gedaan? Mijn voorkeur heeft denk ik om in de broncode iets aan te passen, maar ook hier weet ik niet waar ik moet kijken.

Alvast bedankt!
 
Ook op een kilometer afstand doettie t goed :D

cSHV4Jy.png


Overigens snap ik ook niks van dat calibratie verhaal.. daarom heb ik ook de stroom uitlezing laten vallen.. teveel gedoe

en daarbij als je voltage eenmaal goed werkend hebt is dat genoeg ... richting de 11V moet je maar is terug gaan vliegen :)
 
Hier ook de OSD werkend gekregen. Voor het kalibreren heb ik een kabeltje aan de chip gesoldeerd voor throttle, de CAL file geflashed op de OSD, daarna met de zender het voltage aangepast.

Helaas is nu mijn Orange LRS RX kapot. Ik heb er een aantal vluchten mee gemaakt. Heb hem gevoed via de NAZA, ben er nog niet uit of dit voltage te hoog is, of wat de reden is geweest.
 
Ok dus calibratie firmware erop, met de zender afstellen en dan ?
Blijft die info bewaard als je de normale firmware er weer op zet ?

Waar word dat bewaard dan ?
 
Ik heb 3 bestanden. 1 is NAZA, voor naza dus, een ander is UBX, voor het laden van de charset, en een CAL.

Als je de CAL laad, dan kan ik het voltage kalibreren met throttle (kabel op chip solderen) Als je met je gas hendel het voltage goed hebt staan, dan load je de gegevens terug naar de PC (met de configtool) Daarna meteen de NAZA firmware er weer op, en zie, de gegevens zijn bewaard! Of dit zo moet weet ik niet, maar het werkt wel. Ik denk dat het toch ergens op in de chip wordt opgeslagen oid.

Ik weet ook niet precies hoe alles moet, want je kunt in d CAL file ook je current sensor kalibreren, maar die heb ik niet, dus met je gas kun je de spanning kalibreren en klaar is kees
 
Nog bedankt voor dit leuke topic, heb er veel plezier aan beleefd:D

Ik kreeg de voltageuitlezing maar niet voor elkaar en had eigenlijk ook geen zin meer. Bij wijze van proef heb ik een simpele hk osd met alleen voltage en tijd voor de minimosd geplaatst en het werkte ook nog eens :p

IMG00861-20140529-1607_zps194020ba.jpg


Meer info past gewoon niet meer op mn scherm :D
 
Met dank aan Gijs (en anderen) heb Ik heb nu ook een en ander werkend.
Kan zien hoe hoog ik ben, hoe ver, hoeveel sats, pijl richting home.

Wat ik toch belangerijk vind is de voltage.
Ik heb alleen 5v vanaf de Naza GPS lopen naar de OSD.
Dan is er voor de OSD dus geen meetpunt voor de exhte voltage van de Flight lipo.

Dat moet ik nog uitzoeken.
Ik heb wel een APM voltage sensor liggen ergens.
 
Ik zal binnenkort een how to posten.

Ik zoek eigenlijk nog iemand die verstand heeft van arduino code.
Ik heb de code nu aangepast zodat deze een actual value print, met als gevolg dat deze waarde heel veel springt.. Dus eigenlijk moet die 10 of 20 samples nemen en daar een gemiddelde van printen..
 
Rase, als je een witespy bordje hebt, dan zitten er aan de zijkant pinnen met BAT1 en BAT2. Sluit een accu op BAT2 aan, en je hebt een batterij uitlezing.
 
Back
Top