Peter Den
PH-SAM
Te veel eer, daar wordt ik verlegen vanIk kan het niet zo mooi uitleggen als bijvoorbeeld Peter Den maar:

Maar een poging:
Dat klopt: beiden, ik neem aan dat je een recht gesneden plak depron tegenover een schuim (bah) symetrisch maar gestroomlijnd profiel bedoelt.Je zou toch zeggen dat het dan niet meer uitmaakt of je een platte vleugel hebt of zo een vleugel?
Beiden zijn eenvoudige symetrische profielen (theoretisch: profielen met een rechte skeletlijn), de een beter gestroomlijnd dan de ander, maar ''dikte'' van profielen leveren voornamelijk constructieruimte op.
De globale eigenschapen van symetrische profiel blijven gelijk: lage weerstand bij kleine invalshoeken, een eerdere overtrek dan een gewelfd profiel en daardoor een een lagere Cl(Ca) max (maximaal haalbare draagkracht) en inverted gelijk blijvende karakteristiek.
Details: de hoekige randen van een plaat depron: deze genereren turbulentie, maar in welke mate dit ongunstig (voor de hand liggende gedachte) of gunstig is ,is nog maar de vraag.
Bij lage Reynoldsgetallen (een maat voor de verhouding tussen afmeting van het omstroomde object (profiel) en de snelheid) is het allemaal niet zo duidelijk wat nu wel en niet goed uitpakt.
Het is wel zo dat bij kleine Reynoldsgetallen (en daar vliegen we bij) alle eigenschappen en effecten naar elkaar toekruipen.
De praktijk: zeker voor dit soort vliegtuigen zijn de verschillen en het beleven van die verschillen klein.
Platte plakken depron kunnen verrassend goed vliegen mits het klein blijft en de constructie sterk en stijf genoeg.
Een denkverwarring kan zijn dat er gedacht wordt (foutief) dat een profiel draagkracht heeft door het verschil in afgelegde weg tussen boven en onderkant van een asymetrisch profiel (het helaas zo genoemde Bernoulli verhaal) en dat er dus bij een symetrisch profiel een andere dynamiek van toepassing moet zijn en het dus ''anders' is.
@Helitony :Overigens: ik hoop dat het met je neus nog goed komt, of bedoelde je de neus van het kistje?