Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Nee hoor, tegen de wind in ruim voldoende trust. Ik ga deze prop gewoon bestellen. Al is het maar om wat te kiezen te hebben. Helaas zijn de servo's in bestelling, die zal eerst gerepareerd moeten worden, dus nog even wachten voor de volgende poging.
 
Er zit nu een 5030 prop op. Zou dan 6020 moeten worden? Zal eens kijken.
Ik heb ook motoren die aangegeven worden met een 5030. Echter met een 6030 leveren ze nog 50 gram meer trust... Ik heb er dus nu een 6030 op of een 4 blads 5040 (op de spitfire) die trekt helemaal als een tierelier..
 
we got him.png


Nadat ik V-stelling in de vleugel aangebracht heb, vanavond voor het onweer uit gaan vliegen.. Het is een heel ander toestel nu.. Het wiebelt wel (in de wind) maar het is super stabiel en valt niet ineens over een vleugel weg zoals eerst.. op de minste roeruitslag reageert hij nu al.. Ik had nog wat problemen met het roer vandaar maar weer alleen rechter bochten, het roer bleek ineens na al die tijd nagenoeg vastgeplakt te zitten.. .. Ik heb nog geen bespanning op het turtle deck aangebracht omdat ik eerst zeker wilde weten dat het nu goed is..... en oooohhhh wat vliegt dit langzaam; heerlijk onthaasten op deze manier.. Die V-stelling had ik meteen moeten doen dat had me veel schade en teleurstelling bespaart maar des te zoeter is de overwinning nu.. ook kon ik nu zo'n 20 gram lood verwijderen...

Nu wil ik nog het landingsgestel iets verder naar voren plaatsen omdat hij altijd een neustand maakt en daarna het geheel weer netjes maken..

Hieronder nog een paar videos voor de fans...




 
Ik heb ook motoren die aangegeven worden met een 5030. Echter met een 6030 leveren ze nog 50 gram meer trust... Ik heb er dus nu een 6030 op of een 4 blads 5040 (op de spitfire) die trekt helemaal als een tierelier..
6030 heb ik liggen. Zal eens kijken. Staat mij bij dat de motor te heet werd, maar volgens de specs zou het moeten kunnen.
 
6030 heb ik liggen.
Dat hebben die Chinezen er de laatste paar jaar van gemaakt. :confused:
Wij zeggen al heel lang 6 x 3 (zes bij drie inches). :yes:
Duitsers deden altijd al nodeloos ingewikkeld vóór de Chinezen, zij beweerden dat het een 15 x 7,5 (in cm) prop was. :rolleyes: :D
Maar een 6 x 3 is een heel licht propje, ik vloog mijn 0,8 cc Topsy met een 6 x 4 en die ging als de spreekwoordelijke brandweer.
Vergelijkbare diesels kunnen (langzamer) veel zwaardere props trekken, wat het rendement merkbaar verbetert.
Maar dat terzijde...;)
Voor jouw toepassing is de lagere spoed waarschijnlijk passender.
 
Laatst bewerkt:
kijk hier eens naar, dit zijn de motoren die ik gebruik..




sowieso een leuk kanaal om (schuim)-inspiratie op te doen
 
@<250 wat is dat voor een cub?

Ik ben net begonnen om mijn brevet te halen en ik vind dat wel iets voor volgend jaar als ik zelf mag vliegen. Leuk model en niet te snel plus goed te vervoeren in mijn Aygo denk ik.

EDIT: gevonden in het draadje. Mooi gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Ja, mooi model. Maar dan zul je hem helemaal van tekening moeten bouwen.. Ik ben er wel blij mee.. Had alleen vanaf begin (meer) V-stelling in de vleugel moeten doen.. Voor mij was deze ook bedoeld als beginners kist. Maar bij schade is er meteen veel werk aan de winkel zoals ik heb ondervonden.. Kijk ook eens naar de Pichler Swallow 2, deze is nog simpeler van opzet en zeer zeker een beginners toestel.. Als je zelf met hout wilt gaan bouwen kijk dan goed naar het balsa dat je gaat kopen. Investeer in een weegschaaltje en neem dat ook mee naar de winkel.. Er kijkt echt niemand ervan op als je hout gaat wegen in de winkel.. Per mm dikte mag een plankje 10 gram wegen. Dus een plankje van 1000mmx100mm x1mm mag 10 gram wegen. Voor liggers voor-en achterlijsten mag dit 12 of 13 gram zijn...

Dan krijg je ook van die langzaam vliegende modelen..

20210430_154907.jpg
 
<250, lijkt wel een foto uit een snoepwinkel. :)

Oke, mijn toestel is weer gereed voor verder experiment. Kon de gearset uit de servo simpel overzetten voor een nieuw setje. Ik had de servo dusdanig ingebouwd dat ik er niet makkelijk één kon vervangen zonder te moeten snijden. En er zit nu een 6030 prop op.................O nee, het is een 6x3 Rare chinezen, hoewel die Duitsers het nog bonter hebben gemaakt. Lekker overzichtelijk. Net zoals er bij Spektrum in sommige gevallen de plus en min bij de ontvanger omgedraaid zitten. Dat heeft me in het verleden al een ontvanger gekost. Trouwens Walkera kan er ook wat van. Ik kan me herinneren dat daar de min en signaal zit omgedraaid. Je kan er haast niet meer vanuit gaan dat standaard de plus in het midden zit bij een servo stekkertje. Allemaal lekker standaard, maar niet heus. Waarom doen ze dat vraag ik me hardop af. Willen ze zich onderscheiden?
 
Laatst bewerkt:
Een beetje off-topic.... Ik heb vanmiddag een 30 inch snijplotter gekocht voor €50,- bij mij in het "dorp". Ik kreeg er zelfs een hoop zwart vinyl bij.. Aangezien google mijn beste vriend is, heb ik hem al draaiende.. Zojuist een rondje en een vierkant gesneden.. Nu kan ik mijn eigen decals maken voor mijn Piper en de Spit.. D

Ik zat nu 2 avonden te knippen en plakken om 1 kant gedaan te krijgen dmv. sticker-vellen op mijn printer.. Ook zijn ze al uitgelopen door te landen in nat gras. Dat is nu passéé..

De tip zag ik op de Duitse Flugmodell site..

Om het toch on topic te houden, het worden hele lichte decals hoor.... :) ;)

20210605_190841.jpg
20210605_191114.jpg
20210605_190841.jpg
20210527_215514.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je zelf met hout wilt gaan bouwen kijk dan goed naar het balsa dat je gaat kopen. Investeer in een weegschaaltje en neem dat ook mee naar de winkel.. Er kijkt echt niemand ervan op als je hout gaat wegen in de winkel.. Per mm dikte mag een plankje 10 gram wegen. Dus een plankje van 1000mmx100mm x1mm mag 10 gram wegen. Voor liggers voor-en achterlijsten mag dit 12 of 13 gram zijn...

Dan krijg je ook van die langzaam vliegende modelen..
Dit is essentiele kennis, die zeker bij het maken van "kleine" modellen onmisbaar is.
Maar ook deze jongen is volgens hetzelfde recept gemaakt:
Karken  05-07-2015 1.jpg
 
Er zijn ook modellen die met een te lage vleugelbelasting niet meer goed vliegen (op de manier waarvoor ze bedoeld waren).
Maar licht bouwen is altijd beter dan te laat constateren dat deze kist het ook weer niet gaat worden....;)
 
Daarvoor hebben ze ballast uitgevonden. Gewicht zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt. Dat is heel wat anders dan, ach dan zet ik er wel een zwaardere motor op..
 
Back
Top