Je hebt pb![]()
Zoals gevraagd in je PB zal wat extra info geven over het programmeren van de MX-12.
Allereerst ga je in de 'programmeermode' van je model door de DOWN knop en de SELECT knop tegelijk in te drukken:

Vervolgens blader je door de menu's tot je ergens linksbovenin [MX1] ziet staan. Dat is de eerste mixer (je kunt er meerdere aanmaken, maar we hebben er maar 1 nodig. Dus gebruik ik gewoon MX1)
Die mixer stel je in zoals de afbeelding hieronder.
Korte uitleg over wat je ziet op het plaatje van boven naar onder:
[MX1] is de eerste mixer
ELE -> GEAR laat het GEAR kanaal meelopen met het ELEVATOR (hoogteroer) kanaal
OFFSET 0 er is geen afwijking tussen de beide kanalen
+100 +100 GEAR loopt exact gelijk mee met ELEVATOR
SW Always On Je kunt een switch activeren met een schakelaar. In dit geval wil je dat niet (je zou maar een schakelaar omgooien per ongeluk) dus zetten we hem altijd aan.

Dan blader je weer verder door de menu's en kom je op een gegeven moment op het menu [REVERSING SW]. Dit is het menu voor het omkeren van servo's. Zie plaatje hieronder en zie dat het GEAR kanaal (die dus door de mixer hierboven meeloopt met het hoogteroer) omgekeerd is. Er staat een R achter. Zo loopt de servo die je op het GEAR kanaal aansluit precies tegengesteld aan het hoogteroer. Als het nu allemaal precies de verkeerde kant op draait kun je natuurlijk ook het hoogteroer (ELE) kanaal omkeren en het GEAR kanaal juist niet!
In mijn geval draait de gas-servo ook 'de verkeerde kant op'. Dus die is bij mij ook omgekeerd. Er staat ook een R achter.

Als je dat gedaan hebt ziet het er als volgt uit:
Kanaal 3 is ELEVATOR (hoogteroer) en als ik de stick omhoog beweeg gaat het pijltje achter het kanaal 3 bij mij naar rechts.
Kanaal 5 is GEAR en als ik de stick omhoog beweeg gaat het pijltje achter kanaal 5 bij mij naar links. Dat hij meeloopt met het hoogteroer komt dus door de mixer en dat hij de andere kant op beweegt komt door het omkeren van dat kanaal).

Het afstellen van de uitslag en het middelpunt kun je voor de 'gear' (nu dus 2e hoogteroer) servo doen zoals je het voor elke andere losse servo doet. Let er alleen wel op dat de uitslag van beide hoogte roeren gelijk wordt. Anders gaat je kist heel licht rollen als je het hoogteroer gebruikt.
Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Mocht je nog specifieke vragen hebben, hoor ik het wel! Beste advies dat ik kan geven: Ga gewoon eens een avondje met de zender zitten 'spelen'.