Detail foto's 2M Extra Patty Wagstaff


Zoals gevraagd in je PB zal wat extra info geven over het programmeren van de MX-12.


Allereerst ga je in de 'programmeermode' van je model door de DOWN knop en de SELECT knop tegelijk in te drukken:

programming.jpg



Vervolgens blader je door de menu's tot je ergens linksbovenin [MX1] ziet staan. Dat is de eerste mixer (je kunt er meerdere aanmaken, maar we hebben er maar 1 nodig. Dus gebruik ik gewoon MX1)

Die mixer stel je in zoals de afbeelding hieronder.
Korte uitleg over wat je ziet op het plaatje van boven naar onder:

[MX1] is de eerste mixer
ELE -> GEAR laat het GEAR kanaal meelopen met het ELEVATOR (hoogteroer) kanaal
OFFSET 0 er is geen afwijking tussen de beide kanalen
+100 +100 GEAR loopt exact gelijk mee met ELEVATOR
SW Always On Je kunt een switch activeren met een schakelaar. In dit geval wil je dat niet (je zou maar een schakelaar omgooien per ongeluk) dus zetten we hem altijd aan.

mixer.jpg



Dan blader je weer verder door de menu's en kom je op een gegeven moment op het menu [REVERSING SW]. Dit is het menu voor het omkeren van servo's. Zie plaatje hieronder en zie dat het GEAR kanaal (die dus door de mixer hierboven meeloopt met het hoogteroer) omgekeerd is. Er staat een R achter. Zo loopt de servo die je op het GEAR kanaal aansluit precies tegengesteld aan het hoogteroer. Als het nu allemaal precies de verkeerde kant op draait kun je natuurlijk ook het hoogteroer (ELE) kanaal omkeren en het GEAR kanaal juist niet!

In mijn geval draait de gas-servo ook 'de verkeerde kant op'. Dus die is bij mij ook omgekeerd. Er staat ook een R achter.

reversing.jpg



Als je dat gedaan hebt ziet het er als volgt uit:

Kanaal 3 is ELEVATOR (hoogteroer) en als ik de stick omhoog beweeg gaat het pijltje achter het kanaal 3 bij mij naar rechts.

Kanaal 5 is GEAR en als ik de stick omhoog beweeg gaat het pijltje achter kanaal 5 bij mij naar links. Dat hij meeloopt met het hoogteroer komt dus door de mixer en dat hij de andere kant op beweegt komt door het omkeren van dat kanaal).

kanalen.jpg




Het afstellen van de uitslag en het middelpunt kun je voor de 'gear' (nu dus 2e hoogteroer) servo doen zoals je het voor elke andere losse servo doet. Let er alleen wel op dat de uitslag van beide hoogte roeren gelijk wordt. Anders gaat je kist heel licht rollen als je het hoogteroer gebruikt.


Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Mocht je nog specifieke vragen hebben, hoor ik het wel! Beste advies dat ik kan geven: Ga gewoon eens een avondje met de zender zitten 'spelen'.
 
Vandaag is de motor afgesteld, die loopt nu perfect. Helaas nog geen maiden kunnen doen, het bleef hier maar regenen. Het mixxen van de hoogteroerkanalen wil ook niet gaan zoals het moet. Ik krijg ze wel aan het samenwerken maar kan er maar eentje trimmen.....en dat wil je niet hebben in de lucht.

Heb een simpele oplossing gevonden op dit forum namelijk de draadjes in de servo omsolderen. Dat zal deze week even gedaan moeten worden en kan ik op een simpele manier zonder allerlei zaken tussen de servo en ontvanger de roeren samen laten werken.

Dan volgende week maar:)
 
Vandaag is de motor afgesteld, die loopt nu perfect. Helaas nog geen maiden kunnen doen, het bleef hier maar regenen. Het mixxen van de hoogteroerkanalen wil ook niet gaan zoals het moet. Ik krijg ze wel aan het samenwerken maar kan er maar eentje trimmen.....en dat wil je niet hebben in de lucht.

Heb een simpele oplossing gevonden op dit forum namelijk de draadjes in de servo omsolderen. Dat zal deze week even gedaan moeten worden en kan ik op een simpele manier zonder allerlei zaken tussen de servo en ontvanger de roeren samen laten werken.

Dan volgende week maar:)

Dat probleem ken ik, mx-12? dan moet je een ander mixer pakken, 3 geloof ik, er is er bij de mx-12 maar eentje waarop de trim meewerkt, staat in de handleiding.
 
Vandaag heeft de extra zijn re-maiden gehad. Alles was goed, niets meer hoeven veranderen. Beetje trimmen, effe verbruik in de gaten houden en met zijn tweede vlucht super:cool:.

Heb er jammer genoeg geen foto's van gemaakt, had andere dingen aan me hoofd:mrgreen:.

Geslaagde zondag en een tevreden mens, dat ie maar lang bij me mag zijn;)
 
Het blijft een leuke kist hoor, mooie brede romp, lekker dik voor een 2 meter:) Ook de vliegeigenschappen zijn perfect, en met landen kun je superlangzaam binnenkomen zonder uitbreken:p
 
Nu een vlucht of 10 gemaakt met de Extra en ik begin steeds meer vertrouwen in deze kist te krijgen. Erg stabiel, geen gekke dingen en inderdaad redelijk langzaam te landen. Maar gisteravond gebeurde me toch iets waarvan je bijna een hartverzakking krijgt.....

Ik kwam net aanduiken vanuit een looping toen plotsklaps de kap er van af vloog die in zijn vlucht 1 helft van het stabilo compleet van de romp rukte:schrik:

Na van de eerste schrik bekomen te zijn bleek deze kist met 1 hoogteroer nog vrij simpel te landen te zijn, zonder verdere schade.

Schade:
1 helft van het stabilo, romp en roer gelukkig niet geraakt. verankering van de kap bleek op zijn lijmlaag losgelaten te hebben en lag los in de romp.
Canopy, maar die mankeert vrij weinig en gemakkelijk te repareren.

Nu was ik zowiezo al van plan om op korte termijn alles te controleren en nadat ik gisteravond zijn motorkap had verwijderd bleken er ook nog 2 gedeelten van de motorophanging verdwenen te zijn dus de motor zat ook niet meer geweldig vast......over geluk gesproken:rolleyes:.

Eerst maar eens een nieuw stabilo gaan bestellen. Er heerst een vloek op deze kisten bij ons op het veld denk ik. Bij een collega zijn er 2 van deze (buiten zijn schuld, weigerende servo en mid-air clash) naar beneden gekomen.

Vraag: welk nummer Locktide moet ik hebben om de motorophanging goed vast te krijgen?

Marc
 
Laatst bewerkt:
Tjah, das best redelijk heftig ja......:)

Motorophanging gewoon stevig vastdraaien en borgmoeren gebruiken, dan heb je verder geen loctite nodig. Eventueel een klein druppeltje sec. lijm per moertje kan ook.
 
De Extra is weer helemaal het heertje. Een mede clubpiloot had van dezelfde kist nog een compleet stabilo liggen wat ik mocht hebben. Dat gemonteerd, kap gerepareerd (zie je niets meer van) en nieuwe motorsteunen gedraaid en vastgezet met goed nummer locktide.

Accu's staan nu te laden, tomorrow it will fly again:mrgreen:
 
Had je geen foto's gemaakt van de schade? Ben wel benieuwd hoe hij eraantoe was eigenlijk.. Netjes dat je hem nog wist te landen overigens!
 
Had je geen foto's gemaakt van de schade? Ben wel benieuwd hoe hij eraantoe was eigenlijk.. Netjes dat je hem nog wist te landen overigens!

Nee, daar heb ik eigenlijk geheel niet aan gedacht. Wat het landen aangaat had ik overigens veel hulp van een medepiloot die me begeleide. Zonder hem had ik de kist waarschijnlijk de grond in geboord. Na een beetje van de schrik bekomen te zijn (we zaten gelukkig nog vrij hoog) heeft hij de zender van me over genomen en het ding meteen geland, wat achteraf vrij simpel ging eigenlijk. Ik ben niet te groot om toe te geven dat ik daar de echte skills nog niet voor heb;). Ik heb geregeld met motorstoringen geland, maar nog niet met zo'n grote kist als de Extra. Hij staat veel naast me om me tips te geven en te proberen het ding schaal te vliegen want wat ik op de simulator uitvreet dusrf ik in de lucht nog niet:mrgreen:

De schade viel echt mee, het roer was er clean van af gerukt en met een nieuw roer zie je er helemaal niets meer van, ik heb niets hoeven te herstellen. Gisteren weer gevlogen met hem en super, maar waar ik normaal niet zo veel last van heb had ik gisteren wel....namelijk zenuwen:rolleyes:. Ik moet me er weer even overheen zetten.

Meteen even een vraagje......Er zit een Da-50 op met een 22*10 prop. Ik heb deze prop gebalanceerd en hem met het zwaarste punt tegenover het Bovenste Dode Punt van de motor gezet. De motor draait goed, start meteen, heeft geen neiging om uit te vallen en pakt goed op......maar......bij stationair toerental zie je de prop resoneren en daar bedoel ik mee dat als je er dwars (van de zijkant) op kijkt is het net of ie beweegt. Verhoog ik het toerental dan is het weg. Is de prop niet goed? Ik heb wel nog een 23*10 liggen en ik zou eens kunnen kijken of die het ook doet maar de motor is nu afgesteld op een 22*10.
Dan meteen nog maar eentje, is een carbon prop veel lichter dan een houten?

Marc
 
Laatst bewerkt:
Back
Top