Der Holländische Zweidecker scratchbouw 1:50

IMG_3639.jpg

IMG_3640.jpg

Vermenigvuldigen met 50 en je hebt de 1:1 schaal

Het linkeroog is van 0,8mm messing, de haak van 0,5mm messing.

Jack

Hallo Jack,

Normaal kom ik niet zo vaak in deze topichoek maar mijn oog viel op dit bouwverslag. Na wat bladeren in je verslag groeide mijn bewondering om te zien dat alles scratchbuild is gebouwd. Petje af.

Groeten Paul

Dank je Paul, met veel geduld en vallen en opstaan groeit het langzaam naar iets wat op een schip begint te lijken hoop ik. Ik vind het nog steeds leuk dus gaan we nog even door :-)

Dankjewel Chris :)

We gaan gewoon lekker verder met het vervuilen van het verdek en tevens een begin gemaakt met de masten en de railings.
IMG_3678.jpg

IMG_3677.jpg

De touwen van het kardeelblok komen uit op de overloop, het koste wat moeite maar ik heb ze op de grote knecht kunnen beleggen.
IMG_3683.jpg

IMG_3689.jpg

IMG_3691.jpg

De top van de grote mast
IMG_3692.jpg

De bezaan
IMG_3693.jpg

De fok
IMG_3694.jpg

Railings
IMG_3699.jpg

IMG_3701.jpg

IMG_3705.jpg

IMG_3708.jpg

Jack

Goed hoor! Wel een flink model geworden. Hoe groot is de romp eigenlijk?

Ziet er zoals altijd prachtig uit.
Vind de kleur van de roosters erg mooi, hoe heb je die kleur gedaan?

Ziet er zoals altijd prachtig uit.
Vind de kleur van de roosters erg mooi, hoe heb je die kleur gedaan?

Ik gebruik de flesjes van Teintecire

IMG_3559.jpg

Een soort patina of boenwas, maar troost je, ze worden niet meer geleverd helaas. Je kunt het ook met beits doen (kleur: oude eik) en daarna met een fijn schuurpapiertje korrel 240 het wat verweerder laten uitzien.

Vandaag was een vruchtbare modelbouwdag :)

Eerst kreeg de kajuit zijn verlichting zodat de kapitein niet meer in het donker op zijn kaarten hoeft te kijken
IMG_3712.jpg

IMG_3713.jpg

IMG_3719.jpg

IMG_3720.jpg

Nog een laatste keer de vloer aanvegen en dan het deksel erop en klaar is dit projectje. Omdat het bovenliggende dek geheel gesloten bijft maak ik hier geen dekplanken, enkel een vals dekje.
IMG_3724.jpg

Nu is er al vaak gediscussieerd over het schot voor de bak. Op de foto's van het HZ model staat geen schot.
Winter rechtvaardigt dit door de vorm van de romp aan de boeg en stelt dat een schot niet nodig zou zijn.

Eigenwijs als ik ben bouw ik dus mijn eigen schot. Historisch verantwoord? waarschijnlijk niet! Esthetisch verantwoord? waarschijnlijk wel maar
ik vind dat er gewoon een schot hoort. Maar hoe moet dat er dan uitzien? Een eerste poging, malletje van karton
IMG_3726.jpg

Dan in modelbouw-triplex
IMG_3730.jpg

IMG_3731.jpg

IMG_3732.jpg

IMG_3735.jpg

En passant ook alvast de kraanbalken gemaakt (toch nog best een redelijke klus)
IMG_3736.jpg

Wordt vervolgd...

Goh! Je zou zo bij de kapitein aan willen schuiven voor een wijntje!:eek:

heel mooi gemaakt leuke aankleding , en verlichting .

ik vind dat schot er ook mooi , eruit zien , mooi in details.

veel beter dan helemaal niks.

grt timberwolf

Back