Uche uche, hoog tijd om weer eens wat te posten hier
Even kort over touw kleuren.
Ingrediënten:
- Zuivere bijenwas
- Terpentine
- Een leeg conservenblikje
- Theelichtje
- Verf op terpentinebasis (of olieverf)
- Kleine glazen (jam)potjes
- Een oude doek
- Touw
Het conservenblikje zagen we doormidden, boren wat gaten en maken er een komfoortje van wat we over het theelichtje kunnen zetten.
Het potje vullen we met bijenwas, een paar druppels verf en een klein scheutje terpentine om het geheel te binden.
We ontsteken het komfoortje en plaatsen het potje erop, na een minuut of 5 (goed roeren) krijg je een mooie waterige massa.
Het touw dompelen we onder, laat het een 10-tal seconden intrekken en vervolgens halen we het touw er weer uit en vegen met
een oude doek de restjes eraf.
En klaar is ons touw, links het gekleurde en rechts de originele kleur.
In dit geval zocht ik naar een touw wat iets aangetast is door het water en dus een wat groenige uitstraling moet hebben.
Zie hier mijn schone dame......
Ik vond 'r wat zwaarlijvig worden en heb 'r toch maar eens gewogen (psst niet hardop zeggen

)
Ik heb een hele tijd terug blokjes gekocht bij JB Models in Engeland, deze komen nu van pas
Om nu die haak een beetje netjes om het blok te krijgen zat ik eerst te klooien met zo'n zelfhechtend pincet
Iemand bracht me op het idee om het pincet als 'HaakAanBlokMetTouwMaken'-tang te modificeren (een soort eendenbek)
Zie hier het verschil met de 3mm blokjes wat bij de standaard kits geleverd wordt.
De blokjes van JB zijn erg mooi, maar ook lastiger omdat er geen gleufje over het blok loopt en daardoor je touw telkens
er vanaf wil glijden. Met de nieuwe tang gaat het een stuk beter.
Vervolgens alvast 1 prototype kanon geheel getuigd om te kijken of de verhoudingen een beetje kloppen
Ik ben nog niet eens ontevreden, wat denken jullie?
Blokjes zijn 3x1 van JB Models
Doorsnede messing (voor de haken) 0,5mm
Touwdikte voor de blokken 0,25mm
Jack