Der Holländische Zweidecker scratchbouw 1:50

Je hebt de lat behoorlijk hoog liggen. En gezien het snijwerk zeker niet onterecht. Ik ben ook met raampjes aan het stoeien geweest. Zelfde schaal. Voor mijn gevoel kwamen ze fors over zodra ik boven de 1mm zat. Ik had het voordeel dat ik het "glas" op de binnenkant van de spiegel kon plakken. Daar kon ik de ramen weer op plakken. Dus sowieso geen scharnieren. Ik doe het je zeker nog niet na. Nog een vraagje over het "lood". Ga je dat nog op kleur brengen?

Prachtig hoor Jack.
Ik heb eens foto's van jouw konstabelskamer gezien, en die mag er ook wezen trouwens.
De kapiteinshut (althans dat vermoed ik) die je nu laat zien kun je straks door de openstaande raampjes nog iets van zien hoop ik.
Werkelijk hoog niveau hoor:worship:

Het glas in lood effect is echt goed gelukt. De scharniertjes dier er los bijliggen: zijn die zelf gemaakt? lijkt me een hele uitdaging op zich.

Grt
Diederik

Ja, de kapiteinshut wil ik geheel gaan inrichten vandaar de openslaande raampjes.
Het hoopje ellende wat daar ligt is zelf geprutst, de scharnieren zijn nog het makkelijkst, die zitten sowieso aan de binnenkant en bijna onzichtbaar.

Ik zit er aan te denken om de kozijnen uit 1mm dik messing plaat te maken en daarachter doorzichtige raampjes waarop het 'lood' geprint is (tip van Michiel). Kan ik mooi de scharnieren eraan solderen.

We zullen zien.

Jack

We gaan gewoon lekker verder....
... met de kajuit.
IMG_2482.jpg

Tjerk had op internet een pakketje besteld van een alom bekend 17e eeuws woonwarenhuis:
IMG_2483.jpg

Ik ben trots op 'm, heeft ie helemaal alleen voor elkaar gekregen haha
IMG_2495.jpg

IMG_2497.jpg

IMG_2494.jpg

Jack

Ziet er mooi uit Tjerk :D, ik zie dat je een schroefje rechts naast de kast op overschot hebt, ergens de handleiding niet gevolgd ? ;)

Mooi Jack! Elk doorkijkje wordt aan gedacht zie ik...
m'n aandacht viel meteen op de scharnieren van het deurtje, ook omdat ik nu zelf bezig ben met het roer. Ik ben erachter dat je klaverblaadjes, uitbochtingen e.d. (zoals te zien op de foto) kunt slijpen met een minislijpschijfje op een dremel of proxxon boormachientje (met beschermbril op). Ik kan evt nog foto's toevoegen als 't niet duidelijk is. Ik zal in elk geval deze week m'n eigen resultaten met de scharniertjes laten zien.

grt
Diederik

WOW!!!!
Dat ziet er écht gaaf uit hoor, komt er ook nog een bureautje;)

@Diederik, ik weet wat je bedoelt en ik heb ook kleine slijpstiften maar ik vond dat hier wat overdreven omdat je er straks niet zo heel veel meer van ziet. Kom maar op met die foto's.

En ja, er komt vast nog een bureautje in en een bed natuurlijk.

Jack

@diederik, ik weet wat je bedoelt en ik heb ook kleine slijpstiften maar ik vond dat hier wat overdreven omdat je er straks niet zo heel veel meer van ziet. Kom maar op met die foto's...
Jack

Jack, gelijk heb je, soms moet je ook niet te ver doordrijven. Wat betreft de techniek heb ik al verschillende mooie scharniertjes van jouw hand gezien. Ik zal op m'n Eenhoorn verslag wat meer foto's plaatsen, maar alvast een voorbeeld van hoe ik de versieringen met de slijpschijf maak; materiaal is messingplaat van 0.01 inch (0.254 mm)

full

full

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank mannen.
Tjerk heeft het internetshoppen ontdekt, de flapdrol is nu z'n kamertje aan 't inrichten

IMG_2500.jpg

IMG_2503.jpg

Zicht vanuit het achterraam
IMG_2509.jpg

Zicht vanuit de zij-galerij
IMG_2511.jpg

IMG_2514.jpg

De hutkoffer krijgt nog 'stalen' banden, die worden nageleverd aldus de Heer Tjerk:
IMG_2515.jpg

Jack

Tja........
wat moet ik hier op zeggen, daar hebben ze geen icoontjes voor....
Eerlijk gezegd; érg jammer dat ze niet op de ontmoetingsdag te zien is:(

Ik zie dat Tjerk ook het boek van Winter heeft aangeschaft en wat sfeerkaarsjes vóór 't slapen gaan. Zier er goed uit.

Wat betreft de 'stalen banden' heb ik puur uit eigenbelang nog een praktische vraag (ik kan namelijk eindelijk m'n beslag zwart gaan maken met BrassBlack :D): Moet dit van tevoren of kun je het ook aanbrengen als het al gemonteerd zit zonder het omliggende hout te verpesten?
Hoe breng jij het aan: met penseel, doek of in een badje? Moet je het na deppen met keukenpapier of omspoelen in water o.i.d.?

Grt
Diederik

Wat betreft de 'stalen banden' heb ik puur uit eigenbelang nog een praktische vraag (ik kan namelijk eindelijk m'n beslag zwart gaan maken met BrassBlack :D): Moet dit van tevoren of kun je het ook aanbrengen als het al gemonteerd zit zonder het omliggende hout te verpesten?
Hoe breng jij het aan: met penseel, doek of in een badje? Moet je het na deppen met keukenpapier of omspoelen in water o.i.d.?

Grt
Diederik

Check je pb voor een handleiding ;)

Tjerk heeft het maar getroffen. De rest van de bemanning heeft vast niet zo veel ruimte.

Back