Update 17
Sinds de laatste update heb ik wat onderdelen gemaakt. Masten, marsen, stengen ed.
Foto: Enkele onderdelen voor de tuigage.
Ook heb ik al wat vooruit gedacht over de tuigage zelf. De bedrading zogezegd en de benodigde blokken.
Del Prado geeft wat onduidelijke tekeningen, waarop je, met veel moeite, wel kan zien waar er een of meer blokken moeten komen maar voor welke touwen dat dan is staat er weer niet bij.
Voor Pietsan misschien geen probleem maar voor mij wel.
Foto: Voorbeeld van DelPrado's bouwbeschrijving voor de tuigage. Als je heel goed kijkt is er op de rechterpagina vaag nog iets te zien,
Foto: Deel van rechterpagina met maximale gamma-correctie.
McKay is daar misschien iets te enthousiast in, want zijn tekeningen schieten ook een beetje hun doel voorbij.
Foto: McKay laat hier zien hoe de diverse touwen lopen en waar ze zijn belegd. De nummers bij de lijnen corresponderen op beide tekeningen en in de beschrijving. (Doet me denken aan het spreekwoord van de bomen in het bos)
Nu had ik indertijd van Henk van Luinen (henkvanluinen.com) de Caldercraft tekeningen gekregen van de Victory. Ook een Engels schip uit dezelfde tijd. (Wel iets anders dan de Bounty natuurlijk)
Het voordeel van deze tekeningen is dat heel duidelijk wordt aangegeven hoe de diverse touwen moeten lopen, door welke blokken en waar ze zijn belegd..
Vermoedelijk is dit meer dan op de Bounty nodig is, dus is het de kunst om weg te laten wat net nodig of niet aanwezig is.
Foto: De Bounty is zo goed als bedolven onder de Caldercraft tekeningen. 18 stuks van A0+. 1 t/m 5 tonen de romp 6 t/m 10 de rondhouten en 11 t/m 18 de touwen. Die laatste heb ik ook als pdf.
Kortom uitzoekwerk. (Leuk onderdeel van modelbouw overigens).
Er zijn een paar dingen die vast liggen. Ik wil de zeilen van het DelPrado pakket gebruiken. Dus de lengte van de ra's moet daarop passen. En de dikte van de masten moet in de openingen van het model passen. McKay geeft iets (5 a 10%) kortere afmetingen op. (In voeten en inches dus wat rekenwerk naar mm voor schaal 1:50).
De onderdelen op de rondhouten, klampen, marsen, zalingen etc. haal ik uit de Caldercraft tekeningen, na herrekenen van 1:72 naar 1:50 en dan nog wat verkleinen omdat de Bounty een veel kleiner schip is dan de Victory. Ook de benodigde blokken en belegpunten haal ik uit deze tekeningen.
Voor de belegpunten probeer ik dan de best overeenkomende te vinden tussen de Victory en de Bounty. En veel zal ik extra moeten toevoegen denk ik.
Nou weten jullie ook waarom het even heeft geduurd waarom dit verslag iets vertraagd is.
Maar wordt vervolgd.