De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

VRAAG

Kreeg telefoontje van een bouwer van onze club. Hij bouwt in zeer klein formaat. 1 op 300 en 500 en nog kleiner.

Nu bezig met het Statenjacht de Utrecht en hij had een vraag voor mij.

Waarom is het bovenste gedeelte van de mast gebogen?
Utrecht top of mast.jpg

Dit is het gedeelte dat boven alle zeilen is en is gebogen naar de boeg. Het heeft ook een langwerpige NL flag.

Ik wist het niet en ik zei tegen hem dat hij het aan Ab Hoving op MSW zou moeten vragen.

Alvast bedankt,

Marcus

Laatst bewerkt:
Hij staat naar voren om bij goed weer ook een topzeil te kunnen voeren.........zoiets.

Ik kijk zo naar de tekeningen en het maakt niet uit of de steng nou naar voren of naar achteren zit. Je kan het topzeil altijd voeren.

Engels.
If the yard is in front of the curved steng and there is a lot of wind pushing against the top sail, then it makes sense. Less possibilities of the steng snapping in two.

Marcus

Okay, ik snap het.

WOW, Mees, wat zijn die tekeningen groot. Heb je dat zo gekocht of heb je de originele tekeningen zo laten vergroten?
Ik zou die printer weleens willen zien. Ik weet dat HP plotters maakt voor grote tekeningen te printen.

Marcus

Nog iets over die model bouwer met de vraag waarom de steng gebogen is.

Ik heb het helemaal fout verteld. Zijn schaal is 1:192. Hij wint veel wedstrijden. Hij zei 25 modellen op een boeken plank. Hier volgen 4 foto's van de Zeehaen.

image0.jpeg

image0(1).jpeg

image1.jpeg

image2.jpeg

Zijn beschrijving is als volgt.
The hull was made of cherrywood while the deck planks are boxwood. Figurehead & stern was carved out of boxwood and painted. The flags are rice paper and painted with “Acrylic” water base paint. The base is maple with an inlaid of burr wood.

Marcus

Back