De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Spannend

Ik zit op dit moment te azen op het boek van Witsen voor € 40,00??????
Misschien kan ik een goede deal maken:cool:

Germt

Ik word zo moe van het afwijkende schrift in combinatie met de oude taal. Vooral de s die als f wordt geschreven zet me steeds weer op het verkeerde been.

full

Daarom kijk ik dan nog weleens in de opnieuw uitgetypte tekst, maar in mijn pdf versie daarvan is iets mis met de figuren. Dat is hinderlijk, want dan moet je tussen twee documenten switchen.

Ik denk niet of ik een origineel exemplaar zou willen hebben. Wij hebben nog niet eens een boekenkast in de woonkamer. Al mijn (duizenden) boeken staan in rijen dik achter schuifdeuren in m'n werkkamer.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de aanraders mannen, mijn pa en ik zijn vooral geïnteresseerd in houten modelbouw. Dus dat wordt een uitstapje naar Barneveld denk ik zo. Bij Quartel kan ik nog wel een keer langs gaan als ik weer naar school ga in Zwolle. (Loop nu stage in Ommen, namelijk.)

Ik zit op dit moment te azen op het boek van Witsen voor € 40,00??????
Misschien kan ik een goede deal maken:cool:

Germt

Hoezo geen aandelen? :rolleyes: Eerst iedereen warm aan het maken voor de 7 provincien en nu het boek van Witsen aan het pushen! Hier heb je een boek waar jij straks echt iets mee kan: Rigging Period Ship Models van Lennarth Petersson. En nee, ik heb geen aandelen. :p

Grt Kees

Hallo,

Ben zelf meer bezig met slepers R/C maar heb vandaag een model gekregen van de WASA. De romp is gemaakt maar ikzou het netter gedaan hebben. Daarbij heel veel plastic en ook messing beslag. Ook nog wat houten latwerk erbij. Tevens een doos vol met nog niet uitgezaagde onderdelen uit zo te zien 2 mm triplex. Voor mij is dit schip geen uitdaging en ga daar verder ook geen moeite voor doen. Als iemand nog belangstelling heeft? Voor een symbolische vergoeding af te halen. ( Flesje rode wijn?) Anders vrees ik dat het geheel in de kliko verdwijnt.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Hallo,

Ben zelf meer bezig met slepers R/C maar heb vandaag een model gekregen van de WASA. De romp is gemaakt maar ikzou het netter gedaan hebben. Daarbij heel veel plastic en ook messing beslag. Ook nog wat houten latwerk erbij. Tevens een doos vol met nog niet uitgezaagde onderdelen uit zo te zien 2 mm triplex. Voor mij is dit schip geen uitdaging en ga daar verder ook geen moeite voor doen. Als iemand nog belangstelling heeft? Voor een symbolische vergoeding af te halen. ( Flesje rode wijn?) Anders vrees ik dat het geheel in de kliko verdwijnt.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Hallo Sjoerd, als ik naar je beschrijving kijk dan denk ik dat de kit van Billing Boats is. Als de tekeningen er nog bij zitten heb ik er wel belangstelling voor en kun je je fles wijn krijgen. Als we een deal hebben stuur mij dan even een persoonlijk bericht.

Grt Kees

Ik heb er weer een gevonden voor Frankwin;;)

Schanskleed

Germt

Het schanskleed, werd vroeger gebruikt om roeiers te beschermen tegen vijandelijke inslagen. Het Italiaanse woord voor schanskleed is "impavesata" hetgeen is afgeleid van een groot schild, de "pavese" dat hoofdzakelijk door boogschutters werd gebruikt.
Op schepen,met name het Venetiäanse galei waren de de riemen over een aan een buitenboord stekende stellage (uithouder) bevestigd; op deze uithouder was in de lengte richting een schanskleed bevestigd.
Ik geloof niet dat je dit nog vind op schepen van de 17e eeuw en later.
Gr. Piet

De oplossing van Piet zou ook juist kunnen zijn, maar..
In de 17e Eeuw waren dit tijdelijk aangebrachte zeilen, kleden langs de bovencontouren van een schip teneinde de bemanning aan het zicht van vijandelijke scherpschutters te onttrekken

Dus.... we rekenen hem goed.

Germt

Dit vindt ik dus écht leuk:cool:
Ik heb mijn uitleg weer uit "De zeven Provinciën" van Dik.
Zo zie je maar dat de uitleg in dit geval ongeveer op het zelfde neerkomt met enige nuance.
Ze moeten eigenlijk snel een tele-tijdmachine bouwen; kunnen we even terug in de tijd om e.e.a. op juistheid te controleren:D

Germt

Dit vindt ik dus écht leuk:cool:
Ik heb mijn uitleg weer uit "De zeven Provinciën" van Dik.
Zo zie je maar dat de uitleg in dit geval ongeveer op het zelfde neerkomt met enige nuance.
Ze moeten eigenlijk snel een tele-tijdmachine bouwen; kunnen we even terug in de tijd om e.e.a. op juistheid te controleren:D

Germt

hmmm... als het om 17e eeuwse hollandse scheepsbouw gaat geloof ik eerder Dik dan Curti. Ik heb beide boeken maar ik merk dat ik bij Curti toch vaak dingen zie die je op de 7P bv helemaal niet terug vindt of die heel anders gemaakt zijn. Eigenlijk heb ik niet zoveel aan de boeken van Curti.

Back