De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

dat denk ik niet Hans, tot WO2 hadden ze het heel goed in Ned.Indie, maar door de inval van de Jappen zijn ze indertijd gevangen gezet en hun gehele bezit kwijtgeraakt, waarna ze in 1951 naar NL zijn gekomen.

Binnenkort komt er weer een HMS Victory bouwer bij, de Caldercraft versie.
Wellicht heeft die de Afrikaan bij Plymouth wel geconfisqeerd.......

ben benieuwd wat er van die Afrikaan is geworden in 1795 na de confiscatie door de Engelsen.
moet nog eens gaan zoeken naar de lijst met geconfisceerde schepen in die tijd en wat ervan geworden is, zodat ik weet wat voor schip het geweest is. via de VOC informatie database kom ik niet echt verder tot nog toe.
heb nog wel even de tijd totdat mijn Vasa klaar is en er komen steeds meer oude archieven op internet te staan dus over een paar jaar nog eens proberen.

tja die lijst had ik ook al gevonden.
mogelijk toch een keer eens contact zoeken met een Engels maritiem archief.
al met al wordt het zo een leuke combinatie van 2 hobby's. als ik wat meer gevonden heb dan zal ik het zeker laten weten.

mocht in de tussentijd iemand iets tegenkomen van sites met geconfisceerde schepen of een meer informatie over de Afrikaan onder VOC vlag (1780-1795).
ik heb de diverse reizen al wel kunnen localiseren en mogelijk komen de reisjournaals nog een keer digitaal beschikbaar.

tja die lijst had ik ook al gevonden.

Het kan zijn dat ze in wezen niet geconfisceerd is, maar wellicht "uitgeweken". Stadhouder Willem V was toen ook al uitgeweken naar Engeland op de vlucht voor de Fransen. Er was toen natuurlijk sprake van een grote politieke instabiliteit.

Groet,

Ad

ben me ondertussen wat aan het inlezen in de historie van de ondergang van de multinational VOC.
er zijn in ieder geval nog maar weinig bronnen met informatie wat er met de schepen is gebeurd aan het einde van de 18e eeuw.

kwam wel dit schilderij al tegen maar de data kloppen niet, schilderij is van 1820 terwijl volgens de VOC bronnen deze in 1795 onder Engels bezit is gekomen

Het fregatschip 'Afrikaan'.

Ik kreeg het gisteren avond en vanmorgen toch even Spaans benauwd hoor:rolleyes:
Het forum even uit de lucht wegens een vastloper.....
Toch niet hetzelfde als bij MSW hé.....
Gelukkig, alles is er nog en we kunnen weer vrolijk verder.
Hulde aan het moderator team:celebrate:

Bedankt jongens, Germt

We zijn er nog

.....
Hulde aan het moderator team:celebrate:....

Helemaal mee eens Germt:pim::
Het moderatoren team is de stille kracht die het forum mogelijk maakt.:yes:

Kijk maar eens naar Model Ship World wat er kan gebeuren las ze het probleem niet kunnen oplossen.

Andy

heb ondertussen voor mezelf een systeem gemaakt om interessante informatie op de diverse fora te printen naar een pdf bestand zodat ik altijd deze informatie nog ter beschikking heb.
we hebben de laatste maanden MSW gehad die ineens zijn totale database kwijt was en een ander forum dat zou stoppen, maar gelukkig toch is blijven bestaan.
hieruit blijkt maar weer eens hoe kwetsbaar de informatie in deze fora is geworden.

gelukkig heeft het team van modelbouwforum alles hier weer aan het draaien gekregen, chappeau

heb ondertussen voor mezelf een systeem gemaakt om interessante informatie op de diverse fora te printen naar een pdf bestand zodat ik altijd deze informatie nog ter beschikking heb.

Dat is erg handig Jan, ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, alleen alles omzetten naar PDF lukt mij niet, maar alles wat ik kan gebruiken aan info zet ik in een map en natuurlijk vaak een back-up maken.
Zoou zonde zijn als deze schat aan info verloren gaat:D

Germt

De spie is gelijmd, maar vrij klein, dus laat ik alles goed uitharden, morgen (dinsdag) gaan ik het geheel in de gewenste vorm schuren, om de strakke hoek er in te krijgen.
Ondertussen heb ik verder gewerkt aan het galjoensrooster, en ook die wordt geweldig, zelfs met de 2 plaatsen waar de "gewone" bemanning op hun "gemak" konden zijn.:banana::banana:
Als het geheel klaar is meld ik dat in mijn bouwverslag.

Mooie hobby hé:cool:

Germt

Back