De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Interessant, en knap dat je dit kunt, zou bij mij nooit meer werken.

Is wél een krachtige computer denk ik; er ligt zowaar een V8 in!!;)

deze komt morgen met de post.

hbm-l-2025.jpg-1920x1080-e80fd37c8d.jpg

ik heb vandaag de pc ,verder de bedrading , grootste deel aangelegd.

en 3 kast ventilatoren gemonteerd. en de 750 watt voeding ingebouwd..

grt timberwolf

Timber,

Dan toch een vraagje aan jou. Je bouwt een 75 watt voeding in de pc. Ik weet dat dit een aardige jongen is. En niet te vergelijken met een laptop. Die van mij werkt op 15 watt.

Daar komt de vraag.
Wat is het verbruik dan van zo'n voeding? Het wattage is bij mijn weten niet direct een graadmeter in het verbruik maar meer het vermogen wat het kan verbruiken toch?

750 watt is misschien iets aan de groote kant 520 was misschien ook genoeg geweest.

maar alle onderdelen incl de videokaart willen graag genoeg energie,

de videokaart kryg ook direckt voeding van de power suply.

Dat snap ik Timber, ik snap dat je overcapaciteit gebruikt. Dat zou ik zeker ook doen. Maar dat is niet de vraag.

Je past een 750 watt adapter toe. En daarvan vraag je dus 520 watt. Dat zal niet continu zijn anders zul je nog hoger gaan lijkt mij vanwege de warmte opbouw in de behuizing.

Maar hoeveel gebruik je nu als je een multimeter tussen stroombron en voeding plaatst? Hoeveel is het effectieve verbruik dan? Bij mijn laptop van 15 wat is dit 3,4 watt gemiddeld gemeten over een uur tijdens gebruik met verschillende software handelingen en open internet verbinding wat aan het uploaden is. De cpu draaide op dat moment op 75% kracht en de ventilator draaide om de paar minuten even voor koeling. Toch was mijn gemeten gemiddelde wattage 3,4 in verbruik. En dat is wat je betaald. Daarom wilde ik dit weten.

Fabrieks laptops staan bekend om hun hoge verbruik. Dat is niet nodig wanneer je de laptop zelf bouwt. Een laptop heeft helemaal niet zoveel vermogen nodig. Ook daar is veel oververmogen ingestopt om alles aan de gang te houden. En goedkope onderdelen. Denk maar eens aan de ventilator... Die zijn vaak echte stroomvreters als deze aanslaan. Zo ook de hardeschijf. Daar zit heel veel verschil in. Vaak kun je het zelfs ook nog eens horen. Een energie zuinige met voldoende capaciteit is wel duurder, maar ook stiller. Komt vaak doordat er dan ook duurder materiaal gebruikt word om het ventilatortje te bouwen. Zo is dit maar 1 onderdeel en kan natuurlijk op alle onderdelen toegepast worden.

Mijn laptop hoor je dan ook helemaal niet en word niet warm bij flink gebruik.

myn laptop wordt wel warm en hoor af en toe de fan .

hy staat ook op een coolingsplateau.

ik heb de cpu van myn laptop sterk geupgrade van standaard naar een grootere cpu , de max. model uit de service manual. er zit nu een

Quartcore T 9600 in , is ongeveer 2,8 ghz.

maar die wordt alle gebruikt tydens vakanties enz.

thuis gebruik ik allen maar groote pc s.

Ik heb dus nu overal de laptop voor in gebruik en heb de accu er niet inzitten omdat de laptop altijd aan staat als ik thuis ben. En dat is de gehele avond. En heeft zelfs een standaard plaats.

Dat is de reden dat ik iets van een pc wil. Een vaste computer op mijn werkplek is toch fijner. (Zeker met al dat stof)

Ik wil deze misschien ook zelf bouwen. En wil deze ook energie zuinig bouwen. Maar ook de prestaties moeten goed genoeg zijn. Het scheelt dat ik niet game en hele grote eisen heb maar toch.... Een beetje autocad moet straks toch wel kunnen lijkt mij. Waar bestel jij de onderdelen?

www.tweakers.nl

dat is de beste plaats om onderdelen te zoeken nieuw of tweedehans.

ik zit elke dag op tweakers vraag en aanbod .

ik koop nieuw meestal by alternate , of waar het onderdeel het goedkoopst is .

ik heb vorige week nog een amd cpu tweedehands gekocht via tweakers.

ik heb voor familie pc s gebouwd rond de 3 a 400 euro , met onderdelen van tweakers, particuliere verkoop dus.

onderdelen zyn soms 1 week of 2 jaar oud.

het goedkoopst is amd , intel/Pentium is vry duur . vooral de cpu s

Back