De zeven provincien - Frank

Je hebt jezelf een mooi schip aangeschaft Frank, het ik ook mijn favoriete model.
Er kunnen niet genoeg 7P bouwverslagen zijn vind ik. En ik ga je zeker volgen.
heel veel succes met de bouw.

3D hulpje toch niet gebruikt. Heb eerst het eerste dek geplaatst en vast gelijmt. Daarna alle spanten. Door dit zo te doen past het dek meteen goed en zijn alle afstanden goed.
Image1574554455.369143.jpg

Potlood. Of niet, zoals in verslag Caroline van Pietsan. En het pas achteraf intekenen. Het hoef maar een klein detail te zijn begreep ik van ervaren bouwers. Ik heb potlood 4B gebruikt en daarna de nagels aangegeven met potlood.

Ik denk dat papier wat grof wordt. Het kan met potlood zoals hierboven. Het ligt ook wel een beetje aan de schaal waarin je bouwt. Zelf gebruik ik de stift waarbij ik elk latje langs de zijkant van de schacht laat gaan. Dit vereist wat ervaring. Maar breeuwnaden waren toch ook wel weer behoorlijk zichtbaar. Maar ga niet overdrijven.

Bijlagen

• dek gelakt.jpg
    dek gelakt.jpg
    454,5 KB · Weergaven: 172
Laatst bewerkt:
Maar misschien gaat het resultaat best mooi worden als je het geschuurd hebt? De werkwijze kwam vaak voor in de tijd dat masaal de Zwarte Zee van billing boats werd gebouwd.

Links met papier en rechts met bruine keramiek stift. Papier is zeer intensief en een stukje papier onder het hout geeft oneffenheden. Wat vinden jullie? Ga nog zwarte marker proberen maar had alleen uitgedroogde liggen.

Image1574639004.651501.jpg

Ik vind rechts ook veel realistischer Frank, misschien kun je ze nog ietsjes donkerder maken, maar let wel op met stift, dit zuigt vaak in je plankjes waardoor ze weer te breed worden.
Succes verder;)

Ik gebruik een olie gebaseerd zwart potlood. Wordt erg zwart, maar blijft superdun.
Ziet er ongeveer zo uit
upload_2019-11-26_6-34-4.jpeg

dit is het potlood dat ik gebruik
upload_2019-11-25_23-18-53.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met je eens Jan, breeuwnaden waren inderdaad goed zichtbaar, maar op een model wat natuurlijk een héél stuk kleiner is en daarom de planken een stuk smaller kunnen ze vaak toch wat overheersend overkomen. Zelf doe ik het om die reden toch meestal iets subtieler.

Back