De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

Met de verbindingen naar het want ziet het er dan zo uit:

IMG_1846.JPG

IMG_1847.JPG

IMG_1845.JPG

IMG_1877.JPG

En langzamerhand komen alle wanten strak(ker) te staan.
Ook de bezaansmast staat nu rechter met wat spanning erop.

IMG_1878.JPG

En dan probeer je nog zo precies te zijn, niet alle juffers staan 100% in lijn :-(

IMG_1880.JPG

IMG_1881.JPG

mja, daar is nu echter weinig meer aan te doen. het is OF de keuze van slappe lijnen OF een afwijking in de lijn.
Denk dat het in het geheel strax niet eens zo zichtbaar is daar het bovenin de mast zit. (hoop ik :-))

Ik heb de indruk dat je de jufferblokken eerst vastknoopt en dan de lijnen aanbrengt? Dan loop je inderdaad het risico op de slappe lijnen of afwijking in de lijn…Maar waarom doe je het bevestigen van de jufferblokken niet later? Ik leg altijd een enkel paar wanten aan om de mast en breng dan de jufferblokken aan. Je kunt dan op moment de spanning en lengte bepalen van de lijn en bepalen waar het jufferblok precies moet komen. Als handig hulpmiddeltje gebruik ik dan altijd een ingekorte wasknijper om die plek te fixeren en vervolgens knoop ik t jufferblok vast. Werkt perfect en daardoor ben je in staat de jufferblokken vrijwel in lijn te krijgen. Als je wilt, kan ik wel een paar foto’s plaatsen ter verduidelijking……

@Stephan Kertész / @Arjan_B , ik denk dat ik ook deze methode(s) in zekere mate toepassen (de russische methode is wel heel erg mooi!)
Het concept is iig gelijk in wat op welk moment te doen. Bij mij zit echter het probleem in de rekbaarheid van de lijnen (besef ik nu terwijl ik onderstaande tekst schrijf):

ik knoop de blokken die aan het want zitten, maar verlijm ze nog niet, zodat ik de afstand van de lijn kan aanpassen.
IMG_1847.JPG

De blokken op de marsen en de rusten zijn al wel vastgezet (op lengte)

IMG_1846.JPG

Vervolgensgebruik ik de afstandhouder (ik gebruik het achterste gat hiervoor) en zet de lijn op spanning door de knoop van het jufferblok aan het want te schuiven en aan te passen to de spanning gelijk is (op dat moment ...).
Dit is dan het moment waarop ik de knoop pas vast lijm en alle restlijnen weg knip.

Helaas hebben de bijgeleverde bruine touwen van de 7P nogal wat rek in het touw zelf, en komt er bij het weven van de jufferblokken toch nog de nodige verschillen naar boven in de plaatsing van de blokken. Wil ik toch de juiste spanning op de lijnen hebben, dan komt het hierbij toch voor dat de jufferblokken uit het 'lood' staan. Het is helaas niet anders, ik kan hier geen ander touw kopen, dus moet het met het geleverde doen (sorry @*Hans*)

IMG_1877.JPG

Laatst bewerkt:
Katoen heeft eigenlijk niet veel rek. Enigste nadeel wat ik vind is dat het erg pluist, maar daar kan je iets tegen doen. Bij mij zit er nagenoeg geen spanning op de touwen. in principe net genoeg om het touw in een rechte lijn te laten lopen. Op de talies van de juffers zit ook minimale spanning. Door het gebruik van een afstandhouder (in filmpje de 2 ijzeren haakjes die ik ook gebruik) houden de afstand. En door deze te fixeren nadat je 4 gaatjes gehad hebt van de 6 en de afstand weer met het ijzertje af te stellen krijg je ze allemaal nagenoeg gelijk. Volgende keer maar eens proberen.
Maar zoals eerder aangehaald hoeven ze niet 100% gelijk te zijn. Een benadering is goed.

Bouke, beetje jammer dat je de juffers niet mooi op lijn krijgt, want alhoewel dat op de echte schepen vroeger waarschijnlijk ook niet altijd het geval zal zijn geweest, ziet het er op een model natuurlijk wel netjes en mooier uit. Nu is het zo dat touwwerk altijd een zekere mate van rek heeft, ongeacht welke vezel er voor is gebruikt, zelfs staaldraad heeft rek, dus volgens mij ligt het nu niet direct aan het garen van Kolderstok. Je moet in feite ook een beetje rekening houden met de rek in je draad.
Er is in bepaalde mate ook wel wat aan te doen, in mijn verslag van de Amphion laat ik op deze pagina bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778 | Pagina 22 | ModelbouwForum.nl in post 437 staat hoe je je touw kan behandelen waardoor de rek er grotendeels uit gaat.

Ziet er goed uit.
Ik kom er wel op terug dat deze blokken niet 100% in lijn hoeven te liggen. Ik begrepen van iemand die dienst heeft gedaan op dit soort schepen (ja ze varen nog) dat de blokken in een lijn lagen niet alleen omdat het netjes uitziet. Maar een indicator om te zien dat er geen problemen zijn met het staande tuig. Zo ziet men in oogopslag ofdat touwen los zijn gaan zitten of dat er iets anders aan de hand is. Als de jufferblokken een afwijking op die lijn vertonen. Ik vond dat een erg plausibele uitleg waarom.

Leuke toelichting en ook wat een ‘weetje’ weer! Zo leren we allemaal weer bij! En heb nog even ingezoomd op jouw versie: heel eerlijk…..ziet er ook fantastisch uit en wat doet je kleurstelling t ook heel erg goed!! Nog even en ik besluit m nog een keer te gaan bouwen;);)!

Wat mij heel erg goed bevallen is, is de constructie met de nietjes voor de scharnieren. Zoals jouw schip er nu bij staat is dat denkelijk nog goed uit te voeren: twee gaatjes vlak boven de ‘gaten’. Dan is t een kwestie van insteken met een druppeltje lijm;);)! Als je dat wil toepassen, wil ik t met alle plezier nog even toelichten en anders: veel succes en zie graag t resultaat weer voorbij komen!

@Arjan_B , graag laat maar horen!

Ik ben nu de luiken aan het maken van 2 en 3 lagen eiken 6 * 1,5, gelijmd, dan op maat gezaagd per poort (het zagen van exact gelijke kanonspoorten was voor mij nog een oefen-dingetje waarvoor ik toch nog eens op cursus moet bij @pietsan en @Hoosterw :koud:)

ik ben nogal van de massa productie voor de stappen in de onderdelen (repetitief, vergelijkbaar en herhaalbaar werk, stap voor stap), maar dat gaat in dit geval niet zo werken als ik het juiste luik bij het juiste gat wil houden met ca 70 verschillende luiken)

Nu zijn de verschillen in de meeste kanons-gaten wel redelijk marginaal, dus het verschil is nu ook weer niet wereldschokkend, en staan de luiken open dus zal ook de afwijking als die er is niet echt zichtbaar zijn … :offtopic:

maar … een beetje OCD gaat denk ik ook hier weer roet in het eten gooien , en ga ik toch met tienden van millimeters lopen klooien tot het pas is :hammer:

anyways, genoeg ochtend wijsheden, maar eens zien wat vandaag brengt, eerst maar eens de covid frustratie eruit slaan op de tennisbaan.

Back