De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

en dan een (voor mij) typische 'bouw' problemen:

de volgende foto's zijn iets waar ik mij (OCD) zorgen om maak als ik bezig ben met de voorbereiding:

Hoe krijg je een 4*4mm balkje krom:

IMG_0749.JPG

En ok, hoe krijg je dit recht ??

IMG_0750.JPG

IMG_0751.JPG

IMG_0752.JPG

anyways... eerst maar eens verder met de luizenplecht:

IMG_0765.JPG

IMG_0766.JPG

IMG_0767.JPG

IMG_0808.JPG

IMG_0812.JPG

IMG_0813.JPG

Nu dit was een intressant probleem, in elke tekening van de 7P die ik tegen kwam is er geen verbinding tussen dek B en dek C (in de kolderstok design is die er niet)
dus daar heb ik een oplossing voor verzonnen:

IMG_1270.JPG

De ballustrade heeft een 'open' kant, met een manchet om het te openen.
de trap is verwijderbaar in geval van gebruik van de kanonnen ( die zouden namelijk bij terugslag 'door' de trap heen gaan)
door de katrollen en het kantel mechaniek rechts van de trap.

en toen kwam ik terug van een trip naar de kust en was ik mijn kolderstok kwijt :-(

nieuw gemaakt dus:

IMG_1272.JPG

IMG_1273.JPG

IMG_1314.JPG

IMG_1315.JPG

En toen was het tijd om in Almelo het ouderlijk huis te bezoeken waar de Endeavour z'n plekje heeft gevonden.
Helaas is het voorkomend probleem bij modelbouw de opbouw van 'stof' en daar heb ik nu eens m'n tijd aan besteed (met een paar bussen 'compressed air', een tandenborstel van de Action, en wat make-up borstels van ICI-Paris:

IMG_1345.JPG

IMG_1464.JPG

Bijlagen

• IMG_1465.JPG
    IMG_1465.JPG
    340,2 KB · Weergaven: 152
  • IMG_1466.JPG
    IMG_1466.JPG
    300,2 KB · Weergaven: 152
  • IMG_1467.JPG
    IMG_1467.JPG
    304,1 KB · Weergaven: 147
  • IMG_1468.JPG
    IMG_1468.JPG
    242,2 KB · Weergaven: 163
  • IMG_1469.JPG
    IMG_1469.JPG
    267,2 KB · Weergaven: 148
  • IMG_1470.JPG
    IMG_1470.JPG
    276 KB · Weergaven: 146
er is bij dit soort kraanbalken 1 stuk open stefhan als het dat is wat je bedoeld
het openstuk zit een ijzeren baar door waar je het touw aan knoopt en dan gaat het naar het blok dan terug naar de kraanbalk 1 te pollie , terug naar het blok en terug naar de kraanbalk waar het naar de kaapstander gaat om op te trekken

Nee, dit schip heeft een balk met schijven. Die zijn nooit open. Soms zit er een extra schijf op aan de zijkant gemaakt die dan wel aan de voorkant open is, die maakt geen onderdeel uit van de massieve balk. Dit is als extra aangebracht om de kattalie te geleiden. Maar dat kwam pas sinds de 18de eeuw voor. Ik denk dat jij dat bedoeld.
Wat ik in de afbeelding bedoel zijn beschadigingen aan de balk. Ik denk dat er een andere houtsoort gebruikt moet worden of dat je de sleuven tijdelijk moet opvullen als een soort bescherming, tot je gaat tuigen.

Wat ik in de afbeelding bedoel zijn beschadigingen aan de balk. Ik denk dat er een andere houtsoort gebruikt moet worden of dat je de sleuven tijdelijk moet opvullen als een soort bescherming, tot je gaat tuigen.

dat opvullen had ik al gedaan bij de voorbereiding van de balken (ik wist dat ze wat fragiel waren), en verwijderd toen ze eenmaal gemonteerd zaten.
en guess what ... de eerste aanraking was al genoeg ...
persoonlijk zou ik dat hele gleufje weglaten.en gewoon een balk met 3 gleuven gebruiken, probleem opgelost :)

wellicht toch maar eens voorleggen aan de Admiraliteit ....

Zit er van oorsprong een open stuk op?!
Ja dat kun je dan beter weglaten. Als Dik het zo tekend is dan vreemd, ik ben echt in de veronderstelling dat dit pas in de 18de eeuw zo gedaan werd, en dan ook nog alleen met een extra balkje met een katrol die aan de zijkant ertegenaan kwam. Deze oudere schepen hadden wel aan de voorkant van de balk een verticale sleuf lopen om dat touw te geleiden.
Ik ga me nog eens verdiepen in de boeken. Ik heb dit namelijk helemaal uitgezocht voor mijn galjoen, want ze stonden bij mij niet vermeld in de plannen. Heb ze er wel opzitten nu.

In "Een hollandse tweedekker van H. Winter" staat op de foto's de sleuf. Ik kan echter niet zien of dit de lip is zoals ik bedoelde. Maar in de tekeningen die bij het boek zitten zie je alleen de balk met drie gleuven en geen vierde katrol met open sleuf.
Dus ik denk inderdaad een balk met 3 gleuven wat jij ook aanhaalde goed genoeg is. En diegene die extra details willen toevoegen een extra lip ertegenaan kunnen maken.
Zoals eerder ook gezegd spreekt men zich veel tegen in boeken. En kwam deze lip pas vanaf de 18de eeuw. En de foto's van het model zijn gemaakt van een model dat in 1660 is gemaakt. :) dus.....

Back