De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Er wordt hier toch redelijk gestaag doorgebouwd: inmiddels een deel van de beplanking op t dek aangebracht, de Kolderstok geplaatst en een rij latten van de fortuining. Meer en meer wordt de kleurstelling in groen nu zichtbaar.....
IMG_0159.JPG
IMG_0158.JPG

Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl

Beste mensen, wat een bouwplezier kan je hebben met zo'n doos zoals de 7P . Ik ben nu bezig met het bakdek, nee ik heb geen recente foto helaas, maar denk al aan het halfdek. Vraag aan Hans Groenenberg. Hij meldt in zijn verslag een Excell formule te hebben m.b.t de opbouw van de fortuining daarvan. Is het brutaal als ik vraag dit ook te mogen hebben. Lijkt mij handig.
Emiel Schong. Ps nog ff en dan komt Sail door mijn achtertuin.

Afgelopen tijd met de verschansing bezig geweest en natuurlijk kom je dan aan de sprongen toe die op verschillende plekken gemaakt moeten worden. Ik heb daarvoor een malletje gemaakt: bleek een paar schijfjes te hebben die precies de gevraagde ronding hebben. Daar dus eerst dat malletje mee gemaakt. Vervolgens de mal op de juiste plek tegen de verschansing geklemd en daarna met het schijfje de ronding erin gefreesd.... de foto’s spreken voor zich....
IMG_0176.JPG
IMG_0177.JPG

Hoi allemaal, zit nog wat verslagen door te lezen en kom op een paar plaatsen het in een wash zetten van de ornamenten tegen. Iemand enig idee welke wash daar bedoeld wordt of wellicht andere tips over dit fenomeen???

In feite is een wash een dunne olie-achtige verf in een iets donkerdere kleur dan de basiskleur waarop je deze toepast. De verf verzamelt zich een beetje in de diepere delen van het te verven object waardoor het een soort van schaduw creëert.
Wanneer je bv. warhammer wash googled vind je een hoop info (Warhammer is een merk van tinnen en plastic figuurtjes waarbij het schilderen ervan tot high art geworden is.)

Arjan, is uw schip in noten? zo ja, kunt u even een foto posten van het geheel waar ik het goed kan zien? ben momenteel aan het kijken wat ik mooier vind, noten of eiken.

Hans, Kun je wash zelf maken of moet je dit standaard kopen?
If so, heb je een receptje? Ik ben blij dat de vraag en uitleg langs kwamen, het was een van de bij mij nog openstaande vragen ;-)

Hans, Kun je wash zelf maken of moet je dit standaard kopen?
If so, heb je een receptje? Ik ben blij dat de vraag en uitleg langs kwamen, het was een van de bij mij nog openstaande vragen ;-)

Wat betreft de wash: vallejo heeft ook een set met washes, zie de foto. Ik wil hiermee gaan experimenteren. Zodra ik daar wat ervaring mee heb opgedaan, zal ik nog wel wat plaatsen...
IMG_0219.JPG

Wat betreft de wash: vallejo heeft ook een set met washes, zie de foto. Ik wil hiermee gaan experimenteren. Zodra ik daar wat ervaring mee heb opgedaan, zal ik nog wel wat plaatsen...

Dat is interessant. Ben ik benieuwd naar. Ik heb al vele testjes gedaan, vooral met olieverf en beits, maar ben nog niet tevreden over een kleur.

Mooie onderbouw, heel strak. Is dat gespoten?

Klopt, ik heb de romp onder de waterlijn inderdaad gespoten. Eerst de romp afgeplakt met afplaktape, daarna met potlood daarop de waterlijn aangebracht en vervolgens met een scherp (stanley)mes de overtollige tape onder de waterlijn weggesneden. Vervolgens de spuitbus ter hand genomen voor een eerste laag en daarna opgeschuurd. Dit verscheidene malen herhaald, wat uiteindelijk tot dit ‘strakke’ resultaat heeft geleid. Ben er zelf ook wel tevreden over;)

Back