De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Zo, weer eens even dit verslag afstoffen. :D Ik heb de laatste maanden niet stil gezeten, dus de komende tijd weer een aantal updates over de vorderingen.

Als eerste heb ik de hoofdtouwen weer verwijderd van de blinde steng, en deze vervangen met hoofdtouwen waar ik van te voren al een 3mm jufferblok heb gemaakt; dit zodat de jufferblokken straks allemaal op één rij zitten. De hoofdtouwen zijn 0,3mm bruin touw.
001.jpeg

Hierna heb ik de talrepen (0,3mm beige touw) ingeschoren in de jufferblokken.
003.jpeg

Op de foto hieronder is te zien hoe de onderste rij jufferblokken (die aan de mars zitten) zijn vastgemaakt aan de boegspriet.
004.jpeg

En vervolgens zijn de eerste 60 mastworpen (10 weeflijnen × 3 hoofdtouwen × 2 kanten) gezet van het want van de blinde steng.
005.jpeg

Hierna heb ik alle onderdelen voor de drie masten gemaakt, ook weer volledig uit beukenhout.
006.jpeg
007.jpeg
008.jpeg
009.jpeg

Om een vierkant stuk aan een rondhout te maken, heb ik hier eerst een groter stuk rondhout omheen gelijmd en dit vervolgens op de juiste maat gefreesd.
011.jpeg

En vervolgens zijn alle mast onderdelen klaar om gebeitst te worden met "Medium Oak" van Kolderstok. De toppen van de vlaggenstokken zijn, net als die van de boegspriet, geel geverfd.
013.jpeg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties! Met alle mastonderdelen gemaakt en gebeitst, kunnen de onderste delen hiervan geplaatst worden. Maar voordat ik dit kan doen moeten er nog een paar dingen gebeuren bij de fokke en de grote mast.

Aan de grote mast komen 6 woelings (met elk 13 slagen), en aan de fokke mast komen 5 woelings (met elk 9 slagen), dit is gedaan met 0,8mm bruin touw.
001.jpeg
002.jpeg

Vervolgens heb ik de verschillende stagblokken gemaakt (ook weer uit beukenhout), met een groef aan de zijkant waar het touw in valt. Deze stagblokken heb ik ook weer gebeitst met "Medium Oak" van Kolderstok. De lus bij de grote mast heb ik ongeveer 5cm gemaakt, en die van de fokke mast ongeveer 4cm. Het touw in beide stagblokken is 1,4mm bruin touw.
003.jpeg
004.jpeg
005.jpeg

Met de woelings op de masten en de twee stagblokken voorzien van touw kunnen de onderste delen (inclusief de mars) van de fokkemast, grote mast en de bezaansmast worden definitief worden geplaatst. Hierbij heb ik ook de mastkragen vastgelijmd (staat niet op deze foto), en ook de twee stagblokken al om de mast gezet.
006.jpeg

Om de hoofdtouwen van het want te beschermen tegen schavielen heb ik een paar halfrondje houtjes toegevoegd op de zalingen van de mars.
007.jpeg

Vervolgens heb ik de hoofdtouwen (0,8mm bruin touw) van de fokkemast gemaakt in paren, plus een losse (doordat er 9 hoofdtouwen zijn).
008.jpeg

Hierna kunnen de talrepen (0,4mm beige touw) worden ingeschoren in de 5mm jufferblokken.
011.jpeg

En een aantal dagen later zijn de weeflijntjes (0,5mm bruin touw) van het fokkewant gereed :D. Voor dit want zijn dit 612 mastworpen (34 weeflijnen × 9 hoofdtouwen × 2 kanten), wat het totaal tot nu toe op 672 mastworpen brengt.
012.jpeg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Voordat ik de boegspriet vast kan lijmen moet ik eerst nog het tweede stagblok maken die ook om de fokkemast komt (voor de loze grootstag). Deze loopt om de fokkemast en door de reling op het bakdek onder de boegspriet door, en zit wordt aan elkaar vastgemaakt door twee ogen in het touw. Hiervoor is ook weer 1,4mm bruin touw gebruikt.
001.jpeg
002.jpeg

Met deze stagblok kan ook de boegspriet worden vastgelijmd, waarna deze voorzien kan worden met twee sjorrings. Deze sjorrings zijn gemaakt met 0,8mm bruin touw en voorzien van 9 slagen.
003.jpeg

Vervolgens heb ik een aantal (stag)blokken vastgeknoopt aan de boegspriet.
004.jpeg
005.jpeg
006.jpeg

Hierna heb ik de fokkestag vastgemaakt, welke is gemaakt van 1,4mm bruin touw. De twee stagblokken zijn ingeschoren met 0,5mm bruin touw.
007.jpeg

De fokkestag wordt over de hoofdtouwen gelegd en vastgemaakt met een muis en een oogje aan het uiteinde van het touw.
009.jpeg

Vervolgens heb ik de hoofdtouwen (0,8mm bruin touw) van het grootwant gemaakt en ingeschoren in de jufferblokken. Hierbij kwam ik erachter dat de voorste twee kanonsluiken in de weg zaten voor de touwen, dus deze heb ik weggehaald.
010.jpeg
011.jpeg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties! Als volgende heb ik de grote stag en de loze grootstag toegevoegd. Hierbij is de bovenste stag 1,4mm bruin touw, en de onderste 0,8mm bruin touw; welke beide zijn ingeschoren op de stagblokken met 0,5mm bruin touw.
001.jpeg

Hieronder staan een aantal detail foto's van de twee stagen.
002.jpeg
003.jpeg
004.jpeg

Vervolgens heb ik de slingerstag toegevoegd (0,5mm bruin touw), met een tussenruimte van ongeveer 5cm per 'slinger'.
006.jpeg
007.jpeg

Hierna heb ik de hanepoten aan de fokkestag gemaakt, waarbij ik de spinnekop weer uit beuken heb gemaakt. Het touw is 0,4mm beige, en is vastgemaakt met een enkelschijfs 4mm blok aan de fokkestag.
008.jpeg
009.jpeg
010.jpeg

Als laatste voor deze update heb ik de weeflijnen bij de grote mast aangebracht, welke 700 mastworpen heeft (35 weeflijnen × 10 hoofdtouwen × 2 kanten). Dit brengt het totaal nu op 1.372 mastworpen. :D
011.jpeg

Laatst bewerkt:
Back