Bedankt voor de leuke reacties! Met alle mastonderdelen gemaakt en gebeitst, kunnen de onderste delen hiervan geplaatst worden. Maar voordat ik dit kan doen moeten er nog een paar dingen gebeuren bij de fokke en de grote mast.
Aan de grote mast komen 6 woelings (met elk 13 slagen), en aan de fokke mast komen 5 woelings (met elk 9 slagen), dit is gedaan met 0,8mm bruin touw.
Vervolgens heb ik de verschillende stagblokken gemaakt (ook weer uit beukenhout), met een groef aan de zijkant waar het touw in valt. Deze stagblokken heb ik ook weer gebeitst met "Medium Oak" van Kolderstok. De lus bij de grote mast heb ik ongeveer 5cm gemaakt, en die van de fokke mast ongeveer 4cm. Het touw in beide stagblokken is 1,4mm bruin touw.
Met de woelings op de masten en de twee stagblokken voorzien van touw kunnen de onderste delen (inclusief de mars) van de fokkemast, grote mast en de bezaansmast worden definitief worden geplaatst. Hierbij heb ik ook de mastkragen vastgelijmd (staat niet op deze foto), en ook de twee stagblokken al om de mast gezet.
Om de hoofdtouwen van het want te beschermen tegen schavielen heb ik een paar halfrondje houtjes toegevoegd op de zalingen van de mars.
Vervolgens heb ik de hoofdtouwen (0,8mm bruin touw) van de fokkemast gemaakt in paren, plus een losse (doordat er 9 hoofdtouwen zijn).
Hierna kunnen de talrepen (0,4mm beige touw) worden ingeschoren in de 5mm jufferblokken.
En een aantal dagen later zijn de weeflijntjes (0,5mm bruin touw) van het fokkewant gereed

. Voor dit want zijn dit 612 mastworpen (34 weeflijnen × 9 hoofdtouwen × 2 kanten), wat het totaal tot nu toe op 672 mastworpen brengt.