De Zeven Provinciën Hans

Dag Allen,
Na jaren ben ik weer eens terug gekeerd op MBF, en wat ben ik blij dat dit forum nog zo actief is .

Ik heb me de afgelopen week door alle 7P pagina's heen gewerkt (ondertussen 95)
Verdomd mooi werk Hans (G) (& Hans (vN)) bij deze boot.

Dit 7P-verslag geeft me een wereld van informatie als ik zo de kit ga bestellen ;), ik ben mijn lijstje al aan het maken.
Chapeau ! Vooral de postings over het plaatsen van het Kardeelblok #1661, de mars busjes #1370 en het Kontwachtersblok in #1628 zijn voor mij memorabel !


Wat ik echter wel gemist heb (sorry, er blijven vragen over ;-)) is een verdere discussie over het ophangen van de ankers of de 7P (@Jinny, #1763).
Dit is zeker een issue waar ik als zeiler wel mijn vragen bij heb, daar het slaan van een loshangend (zwaar) anker tegen de beplanking in jouw constructie in het echt een zorgenkindje is.
Alles wat beweegt en wiebelt zal tijdens de vaart een probleem worden (en in dit geval) met mogelijke verregaande gevolgen. Een gat in de romp zal men zeker niet hebben willen riskeren.
In de dwars opstelling die jij laat zien (onder andere in de foto van posting #1628) zie je dat bij het bewegen van de boot het anker direct zijwaarts op de huid kan slaan.

Ik heb even snel gekeken in de verslagen en tekeningn van Dik uit 84/85 die geleverd waren door de NVM bij de 7P wedstrijd in 2007, maar daar kon ik helaas ook veel erover vinden.
Op de CDrom die bijgeleverd was staat echter wel het volgende over de ankers (er zijn er trouwens meer dan de geleverde/geplaatste 2): Dik, Pagina 414 e.v., Deel 15:
'Het boeg-of daagsanker was bevestigd aan de SB-kraanbalk en gestouwd tegen de SB fokkerust'. Volgens mij zegt hij hier dat het anker schuin gehangen over de rust komt, en dan gaat ook de ankerstok schuin staan. Pietsan heeft hier ooit een laatje van online gezet op pietsan.nl dat ik zal proberen te plaatsen.

De CDrom van de 7P heeft echter nog een hoop artikelen die ik nog niet gelezen heb, dus daar zit misschien nog wel wat informatie in.

Wellicht dat de andere heren en dames hier toch ook nog wat over kunnen zeggen?
Nogmaals alle lof voor je huidige werk, en ik zal hier zeker straks graag gebruik van maken!!

grtz Bouke
 
Laatst bewerkt:
Mijn houthandelaar zegt dat rondhout heel vaak komt trekt omdat ze dat 'trekken', beter is het volgens hem helemaal zelf te draaien uit goed gedroogd hout en goed op de nerf te letten.

His 5 cents.
Draaien uit een dikkere plank is natuurlijk de mooiere methode.
De masten in de Kolderstok pakketten zijn van beukenhout en worden door mij gecontroleerd op rechtheid alvorens ze het pakket ingaan. Het leuke hierbij is dat je het beukenhout - als het een beetje krom is - vrij makkelijk met de hand (en gevoel) recht kan buigen. Bij haakse kromming gaat dit uiteraard niet, dus die gaan bij mij de haard in.
 
Hans,
Ik zie dat er in het Batavia verslag van Koos ondertussen wat meer overeenstemming was over de anker-voering die je gekozen had.
Helaas was ik nog niet zover gekomen om me ook door deze 40 pagina's verslag heen te werken gisteren, sorry :-)

Als je 7P inderdaad vlak voor (of na) het voor anker gaan ligt dan klopt je plaatsing van je ankers.
Ik was wat in de war gebracht door de foto's in post #1749 waar het (in mijn herinnering) leek alsof je de 7P zeilend ging uitvoeren.
Met wat terug lezen in #1499 en het kijken naar de foto's waren dat de zeilen van de Duyfken :-)

I stand corrected, sorry voor de verwarring.
Grtz Bouke
 
Wat leuk Bouke dat je na al die jaren weer een kijkje komt nemen! Zeker! Het forum is meer dan actief en echt leuk hoe onderling de verslagen bekritiseerd worden.
Ik heb het idee dat je zelf je sporen ruimschoots in het modelbouwen hebt verdient en dat je dit weer wilt gaan oppakken?
Na al die jaren zijn er veel verslagen bijgekomen van weer nieuwe bouwers. En helaas zijn er oudere verslagen wat lastig leesbaar geworden aangezien er nogal wat foto's verdwenen zijn.
Wat leuk dat je onze verslagen zo hebt doorgelezen en je de specifieke dingen hierboven hebt neergeschreven.
Natuurlijk zal niet alles kloppend zijn zoals je in de discussies zal hebben gelezen.
Maar als je toch weer aan de slag wilt dan kan ik dit schip aanraden. En uiteraard ook de overige modellen van Kolderstok.
Kortom welkom terug en bedankt voor de complimenten!
 
Draaien uit een dikkere plank is natuurlijk de mooiere methode.
De masten in de Kolderstok pakketten zijn van beukenhout en worden door mij gecontroleerd op rechtheid alvorens ze het pakket ingaan. Het leuke hierbij is dat je het beukenhout - als het een beetje krom is - vrij makkelijk met de hand (en gevoel) recht kan buigen. Bij haakse kromming gaat dit uiteraard niet, dus die gaan bij mij de haard in.
Komt goed hoor Hans!
 
Ik heb het idee dat je zelf je sporen ruimschoots in het modelbouwen hebt verdient en dat je dit weer wilt gaan oppakken?
Na al die jaren zijn er veel verslagen bijgekomen van weer nieuwe bouwers. En helaas zijn er oudere verslagen wat lastig leesbaar geworden aangezien er nogal wat foto's verdwenen zijn.
Ik heb o.a. de Endeavour (1:60) gebouwd (leuk) en de Rob't E Lee (1:150, niet zo leuk)
De laatste ben ik nu aan het afmaken, nog een week of 2 doorbijten zodat dat ding van tafel kan.

Maar als je toch weer aan de slag wilt dan kan ik dit schip aanraden. En uiteraard ook de overige modellen van Kolderstok.
Ik twijfelde tussen de Batavia en de 7P, je hebt me overtuigd :-)

Mocht ik echter ooit terug willen komen naar Nederland, dan krijg ik dat ding natuurlijk nooit meer heel verhuisd :hammer:
 
Gisteren om 18.00 begonnen met het naaiwerk van de zeilen en laat op de avond was er weer een langscheepse zeil klaar. Oftewel het bezaanszeil. Ook alle blokken en het rak is gemaakt.
20200202_162828.jpg

Als je goed kijkt dan zit er ook een stukje rondhout die ik stiekem er in heb gelijmd. Dit is de positie waar deze ra of roede tegen de mast van de bazaan kwam. In de mast boorde ik een gat waar dit inviel. Hierdoor kon ik dit op de juiste hoek die ik wilde tegen de mast lijmen. Hierna kon ik op het gemak het roedetakel maken en het rak er om zetten. Ook de ra-klamp is hier aangebracht.
20200202_210830.jpg

De halstalies zijn aan de schoothoek gezet. Ik vermoed dat dit ook een dubbele had moeten zijn maar ik vond zoals ik dit eerder maakte wat minder mooi. De talies zijn door een blok aan de verschansing gehaald en voorlopig even belegd op een korvijnnagel van de railing.
20200202_210915.jpg
 
Hierna was de dirk aan de beurt met de dubbele hanepootspruiten.
Deze begint begint met een blok om de mastop. Volgens mij is dit het bekajerblok. Voor deze hanepootspruiten maakte ik een 2-tal spinnekop met 3 gaatjes. Deze zijn omstropt en loopt door een 4-1 blok. Aan dit blok is met een kort stukje touw weer een blok gestropt. Van het roedetakel.. de foto's zeggen meer dan ik kan uitleggen.
20200202_211714.jpg
20200202_210823.jpg
 
Toen kon ik dit zeil weer gaan vormen. Voordat ik het lijkentouw er om heen zet smeer ik een zeil in met verdunde lijm. De helft water de helft lijm. Goed mengen uiteraard. Je zal begrijpen dat e.a. best stug wordt. Door het spannen met de gordingen trek je toch redelijk het zeil in model zoals ik dit wil tonen.
Hierna komt de kwast met water en maak ik het zeil weer nat. Hierdoor kan je het zeil plooien of vormen hoe je het hebben wil. Ook de gordingen trekken dan iets verder waardoor er een hangend zeil ontstaat. Ondertussen droogt alles vanzelf weer op en heb ik mijn gevormd zeil. Ik hoop natuurlijk dat jullie dit ook een realistisch beeld vinden.
20200202_210847.jpg
20200202_211606.jpg
20200202_211610.jpg

Al met al ben ik hier ongeveer een 15 uur mee bezig geweest. Pfff:eek:
 

Bijlagen

  • 20200202_210823.jpg
    20200202_210823.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 130
Back
Top