Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Joh, waar ken ik dat toch vanMaar dat is iets voor de volgende keer.. ( sommige uitdrukkingen neem je vanzelf over )
Dat klopt. Het proefzeil was gemaakt met zoomen en naderhand was de zoom gelijmd. Je kan de zoom ook stikken. Maar uiteindelijk was er voor mij de keuze te maken zonder zoom. De Duyfken is wel gemaakt met zoomen. Ik vind het op de plaats waar hij staat een rot gezicht met de schaduw er achter van de zoomrand voor het raam. Eigenlijk horen zoomen natuurlijk wel.Woow, wat goeoed Hansik zie dat je geen zoom toepast rondom, maar zo is het ook een geweldig zeil geworden hoor
![]()
Dat is een werkwijze die goed te doen is... Maar.. losse zoomen er op stikken komt ongewoon over zonder de stiknaden oftewel de kleden. Je zou dit dan ook op de zoom moeten doorzetten.Okee Hans, ik zat de denken om mijn zoompjes erop te lijmen heb daarvan al een aardig staaltje van langs zien komen op dit forum.
Werkwijze waar ik aan zit te denken is banen stikken zoompjes erop lijmen en dan de zeilen rondom op maat knippen of snijden, lijkt mij dat je ze op deze manier heel smal kunt houden.
Dus we zullen het wel zien....
Ook dat is weer zo, dus ik zal er nog ff over moeten nadenken danDat is een werkwijze die goed te doen is... Maar.. losse zoomen er op stikken komt ongewoon over zonder de stiknaden oftewel de kleden. Je zou dit dan ook op de zoom moeten doorzetten.
Aan een klein oog wat in de spriet is gelijmd. Je kan hier ook een lus maken met strop.
Dan zal ik dat veranderen als dit zo hoorde. Ik kan het oogje dichtknijpen. Er een strop om maken zodat ik dit gemakkelijk kan aanpassen en zodoende het oogje onder de strop verdwijnt.Persoonlijk zou ik zeggen - maak er een strop van. De krachten op het touwwerk zijn vrij groot, en een pin kan altijd losschieten. Een strop om de boegspriet heeft dat niet.
Ik moest even opzoeken of ik daar wat over kon vinden - maar dat is nog niet gelukt.
Bedankt. Het realiseren met stroppen is natuurlijk goed te maken.bmaar ook de smeedijzeren banden zou je van een reepje messing kunnen maken en om de spriet kunnen buigen.Op zicht is de ring niet verkeerd, alleen op de 'echte' schepen werden de ringen aan een ijzeren band gesmeed, die daarna (net als de latere ijzeren kuipbanden) heet om het rondhout werden bevestigd en na afkoeling zat de band dan muurvast.
Bekijk bijlage 345598
Op een model is dit zo goed als niet te realiseren en worden net als jij hebt gedaan daar vaak oogboutjes voor gebruikt. Maar een strop om de spriet is ook gebruikelijk in die tijd.