De Zeven Provinciën Hans

Woow, wat goeoed Hans :thumbsup::worship: ik zie dat je geen zoom toepast rondom, maar zo is het ook een geweldig zeil geworden hoor :worship:
Dat klopt. Het proefzeil was gemaakt met zoomen en naderhand was de zoom gelijmd. Je kan de zoom ook stikken. Maar uiteindelijk was er voor mij de keuze te maken zonder zoom. De Duyfken is wel gemaakt met zoomen. Ik vind het op de plaats waar hij staat een rot gezicht met de schaduw er achter van de zoomrand voor het raam. Eigenlijk horen zoomen natuurlijk wel.
Maar ik ben eigenzinnig met sommige dingen.
Ik voeg nog wel even de foto's bij. Hier had ik de zoomen tot 5mm er in gestreken.
20191204_200717.jpg
20191204_204645.jpg

Okee Hans, ik zat de denken om mijn zoompjes erop te lijmen heb daarvan al een aardig staaltje van langs zien komen op dit forum.

Werkwijze waar ik aan zit te denken is banen stikken zoompjes erop lijmen en dan de zeilen rondom op maat knippen of snijden, lijkt mij dat je ze op deze manier heel smal kunt houden.

Dus we zullen het wel zien....

Okee Hans, ik zat de denken om mijn zoompjes erop te lijmen heb daarvan al een aardig staaltje van langs zien komen op dit forum.

Werkwijze waar ik aan zit te denken is banen stikken zoompjes erop lijmen en dan de zeilen rondom op maat knippen of snijden, lijkt mij dat je ze op deze manier heel smal kunt houden.

Dus we zullen het wel zien....
Dat is een werkwijze die goed te doen is... Maar.. losse zoomen er op stikken komt ongewoon over zonder de stiknaden oftewel de kleden. Je zou dit dan ook op de zoom moeten doorzetten.

Om de ra wat stabieler te laten hangen ben ik begonnen met het maken van de toppenanten.
Allereerst zijn er 4-1 blokken aan het einde van de ra gebonden. Op de boegspriet start de draad aan een oog. Deze loopt naar het einde van de ra terug naar de boegspriet. Hier is weer een 4- blok geknoopt. Het beleggen gebeurde weer op een klamp van de boegspriet.

20191213_201415.jpg
20191213_201334.jpg

Vervolgens zijn er 4-1 blokken op de ra geknoopt halverwege de ra.
Aan de stag is een 4-2 blok geknoopt. Hier boven start het touw en gaat door het blok op de ra. Terug via het 4-2 blok. Deze werd belegd op de korvijnnagels op het galjoen.
( de benaming van dit weet ik niet )
Het voordeel was wel dat ik nu de stag weer ietsiepietsie naar beneden kon trekken en hierdoor weer recht liep.
20191213_211410.jpg
20191213_211337.jpg

Laatst bewerkt:
Ik kan nu aan de brassen beginnen.
Maar hier over meer als dit gemaakt is..
( Koos hoe vond je deze uitspraak ? )

Aanvulling. Ik heb het even bekeken maar het zou niet verstandig zijn de brassen aan te brengen voor het zeil van de fokkemast hangt.
Ik ga eerst geien en buikgording en maken en alles zeer gereefd aanbrengen.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik zeggen - maak er een strop van. De krachten op het touwwerk zijn vrij groot, en een pin kan altijd losschieten. Een strop om de boegspriet heeft dat risico niet.
Ik moest even opzoeken of ik daar wat over kon vinden - maar dat is nog niet gelukt.

Persoonlijk zou ik zeggen - maak er een strop van. De krachten op het touwwerk zijn vrij groot, en een pin kan altijd losschieten. Een strop om de boegspriet heeft dat niet.
Ik moest even opzoeken of ik daar wat over kon vinden - maar dat is nog niet gelukt.
Dan zal ik dat veranderen als dit zo hoorde. Ik kan het oogje dichtknijpen. Er een strop om maken zodat ik dit gemakkelijk kan aanpassen en zodoende het oogje onder de strop verdwijnt.;)

Op zicht is de ring niet verkeerd, alleen op de 'echte' schepen werden de ringen aan een ijzeren band gesmeed, die daarna (net als de latere ijzeren kuipbanden) heet om het rondhout werden bevestigd en na afkoeling zat de band dan muurvast.
My Collage_bewerkt-1.jpg

Op een model is dit zo goed als niet te realiseren en worden net als jij hebt gedaan daar vaak oogboutjes voor gebruikt. Maar een strop om de spriet is ook gebruikelijk in die tijd.

Op zicht is de ring niet verkeerd, alleen op de 'echte' schepen werden de ringen aan een ijzeren band gesmeed, die daarna (net als de latere ijzeren kuipbanden) heet om het rondhout werden bevestigd en na afkoeling zat de band dan muurvast.
Bekijk bijlage 345598
Op een model is dit zo goed als niet te realiseren en worden net als jij hebt gedaan daar vaak oogboutjes voor gebruikt. Maar een strop om de spriet is ook gebruikelijk in die tijd.
Bedankt. Het realiseren met stroppen is natuurlijk goed te maken.bmaar ook de smeedijzeren banden zou je van een reepje messing kunnen maken en om de spriet kunnen buigen.

Back