Hans Groenenberg
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Let wel dat je klampen boven het touw moeten zitten Hans, anders kruipt de stag gewoon langs de mast omhoogZitten de klampen in de lijn van de stag? Of lopen deze waterpas over de mast?
Zoiets...Let wel dat je klampen boven het touw moeten zitten Hans, anders kruipt de stag gewoon langs de mast omhoog
Okee, dan mag je nu verder met het want Hansie....De mast is inmiddels verlijmd Koosie
Hans, iedereen maakt de dingen uiteraard op zijn eigen manier, maar de hoofdtouwen in paren aanbrengen (zoals het eigenlijk hoort) ziet er op je model wel een stuk beter uit dan dat je ze één voor één om de masttop legt. Je krijgt dan een hele stapel van touw om je masttop, terwijl je indien je ze in paren aanbrengt de helft minder lussen om de top legt. (zie plaatje)En nu eerst maar 10 paren wanttouwen maken.. Dit wil zeggen, dat ik ze nu niet meer in paren ga maken maar per stuk om de mast zal gaan leggen. Het maken van de paren is naar mijn idee een lastige. Gezien mijn ervaring bij de fokkemast. En de warrige ontstane knopen boven de mars vind ik ook wat minder... het is tenslotte modelbouw en onder het motto..... hoe je het maak.. maak ik het.... niet dat ik me er van af wil maken uiteraard, maar ik denk met losse lussen om de mast en stiekem met een naald een ander wanttouw er tussen stekend, dit mooier zal worden.
Hans, iedereen maakt de dingen uiteraard op zijn eigen manier, maar de hoofdtouwen in paren aanbrengen (zoals het eigenlijk hoort) ziet er op je model wel een stuk beter uit dan dat je ze één voor één om de masttop legt. Je krijgt dan een hele stapel van touw om je masttop, terwijl je indien je ze in paren aanbrengt de helft minder lussen om de top legt. (zie plaatje)
Bekijk bijlage 334768
En het word nog mooier als je in plaats van een knoop een klein plat bindsel maakt om de touwen bij elkaar te houden, zoals te zien op de foto, hier liggen al 10 hoofdtouwen om de masttop.
Het 2e voordeel van de hoofdtouwen in paren aanbrengen is; dat je het jufferblok aan één kant gewoon op je werktafel kan aanbrengen....(op de foto de fokkemasttop van de hms Diana)
Ik probeer slechts te helpen waar ik dat kan Hans, hoe je het verder aanpakt blijft altijd je eigen ding. Ondanks dat ik persoonlijk niet zo'n voorstander ben van al die felle kleurtjes vind ik toch dat je een fantastisch mooi en rijk gedetailleerd model neerzet, hetgeen respect afdwingt wat mij betreft!Jij brengt ook iedereen even weer bij zinnen hè![]()
Die zijn er wel meer Maarten en daarom proberen we elkaar zoveel mogelijk te helpen en ervaringen uit te wisselen hier op het forum, zodat je er in een later stadium wel een touw aan vast kan knopenIk kan er geen touw aan vast knopen![]()
Dank je Hans. Het is inderdaad op deze schaal wel friemelig. Soms denk ik er wel eens aan in het vervolg voor detail een grotere schaal te gaan maken.Netjes hoor, zeker op die maatvoering...![]()
Bedankt Piet. Absoluut blij met je welgemeende adviezen in alle verslagen. Dat wordt zeker gewaardeerd!Ik probeer slechts te helpen waar ik dat kan Hans, hoe je het verder aanpakt blijft altijd je eigen ding. Ondanks dat ik persoonlijk niet zo'n voorstander ben van al die felle kleurtjes vind ik toch dat je een fantastisch mooi en rijk gedetailleerd model neerzet, hetgeen respect afdwingt wat mij betreft!.