De Zeven Provinciën Hans

Zitten de klampen in de lijn van de stag? Of lopen deze waterpas over de mast?
 

Bijlagen

  • 20190923_185343.jpg
    20190923_185343.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 214
En nu eerst maar 10 paren wanttouwen maken.. Dit wil zeggen, dat ik ze nu niet meer in paren ga maken maar per stuk om de mast zal gaan leggen. Het maken van de paren is naar mijn idee een lastige. Gezien mijn ervaring bij de fokkemast. En de warrige ontstane knopen boven de mars vind ik ook wat minder... het is tenslotte modelbouw en onder het motto..... hoe je het maak.. maak ik het.... niet dat ik me er van af wil maken uiteraard, maar ik denk met losse lussen om de mast en stiekem met een naald een ander wanttouw er tussen stekend, dit mooier zal worden.
Hans, iedereen maakt de dingen uiteraard op zijn eigen manier, maar de hoofdtouwen in paren aanbrengen (zoals het eigenlijk hoort) ziet er op je model wel een stuk beter uit dan dat je ze één voor één om de masttop legt. Je krijgt dan een hele stapel van touw om je masttop, terwijl je indien je ze in paren aanbrengt de helft minder lussen om de top legt. (zie plaatje)
2015 09 12_0696_bewerkt-1.JPG

En het word nog mooier als je in plaats van een knoop een klein plat bindsel maakt om de touwen bij elkaar te houden, zoals te zien op de foto, hier liggen al 10 hoofdtouwen om de masttop.
Het 2e voordeel van de hoofdtouwen in paren aanbrengen is; dat je het jufferblok aan één kant gewoon op je werktafel kan aanbrengen....:) (op de foto de fokkemasttop van de hms Diana)
 
Laatst bewerkt:
Hans, iedereen maakt de dingen uiteraard op zijn eigen manier, maar de hoofdtouwen in paren aanbrengen (zoals het eigenlijk hoort) ziet er op je model wel een stuk beter uit dan dat je ze één voor één om de masttop legt. Je krijgt dan een hele stapel van touw om je masttop, terwijl je indien je ze in paren aanbrengt de helft minder lussen om de top legt. (zie plaatje)
Bekijk bijlage 334768
En het word nog mooier als je in plaats van een knoop een klein plat bindsel maakt om de touwen bij elkaar te houden, zoals te zien op de foto, hier liggen al 10 hoofdtouwen om de masttop.
Het 2e voordeel van de hoofdtouwen in paren aanbrengen is; dat je het jufferblok aan één kant gewoon op je werktafel kan aanbrengen....:) (op de foto de fokkemasttop van de hms Diana)

Jij brengt ook iedereen even weer bij zinnen hè :)
 
Gewoon de adviezen van onze “tuigage- meester” volgen Hans, dat moet je kunnen;);) enne Piet heeft volkomen gelijk hee, 5 dubbele lussen is de helft van 10 enkele..:rofl:
Meen me nog te herinneringen hoe trots je was op de wanttouwen van je fokkemast, dat deze zo mooi in lijn lagen:D
Dus dit moet helemaal goed gaan komen hoor.......succes
 
Jij brengt ook iedereen even weer bij zinnen hè :)
Ik probeer slechts te helpen waar ik dat kan Hans, hoe je het verder aanpakt blijft altijd je eigen ding. Ondanks dat ik persoonlijk niet zo'n voorstander ben van al die felle kleurtjes vind ik toch dat je een fantastisch mooi en rijk gedetailleerd model neerzet, hetgeen respect afdwingt wat mij betreft! :thumbsup:.
 
Ik probeer slechts te helpen waar ik dat kan Hans, hoe je het verder aanpakt blijft altijd je eigen ding. Ondanks dat ik persoonlijk niet zo'n voorstander ben van al die felle kleurtjes vind ik toch dat je een fantastisch mooi en rijk gedetailleerd model neerzet, hetgeen respect afdwingt wat mij betreft! :thumbsup:.
Bedankt Piet. Absoluut blij met je welgemeende adviezen in alle verslagen. Dat wordt zeker gewaardeerd!
 
Back
Top