Super john
verslagschrijvers
Sinds vorig jaar heb ik, na 20 jaar, het heli vliegen weer opgepakt. Ik heb de afgelopen maanden al wat
wat verschillende draadjes gestart om dingen te vragen maar ook om mijn ervaringen met andere te delen.
Ik ben dit topic gestart omdat mijn heli avontuur nu echt weer serieus geworden is en ik mezelf een doel gesteld heb. Mijn doel is om binnen enkele jaren mee te gaan vliegen in de F3C klasse, het zal een lange weg zijn maar ga het toch proberen.
Het topic van Steven dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger is voor mij een inspiratiebron geweest om ook mijn ervaringen via een topic te delen om ook andere vliegers enthousiast te maken voor het heli vliegen en dan met name het wedstrijdvliegen.
Good old Cees Verplanke vloog in de jaren 80 met een Robbe avantgarde mee in de F3C:
Toen ik ruim 20 jaar geleden met heli's vloog was het helivliegen een hele opgave. Ik heb toen veel tijd en energie
in het bouwen en vliegklaar maken van de heli's moeten steken. Internet was er niet en je moest het voor een groot gedeelte zelf allemaal uitzoeken.Ik ben gestart met een Schluter helistar, een geheel uit aluminium bestaande heli en na elke harde landing (en in het begin waren dat er heel veel)was de boel weer krom en kon ik thuis de boel weer richten om vervolgens weer een hupje je kunnen maken.
Na maanden klooien kon ik redelijk hoveren maar ben toen overgestapt naar een Heim heli en later een Vario heli.
Met deze twee heli's had ik al meer vliegplezier en kon zowaar na enige tijd een beetje rondvliegen.
Ik wilde toch echt verder en moest dus mijn grenzen verleggen. Ik was op het punt aangeland dat ik loopings ging proberen, de eerste leken uiteraard nergens op maar alle begin is moeilijk. Na enkele weken proberen ging het vreselijk mis, Mijn Vario Star Ranger kwam veel te laag uit een looping en smakte met een vreselijke klap op de grond. Schade.....heli totaal loss en was niet meer te repareren, ik heb twee dagen met ijsklonten op mijn hoofd op de bank gelegen zo ziek was ik hiervan. In die tijd had ik nog een heli, een Bell 222 en kon dus nog wel vliegen. Na 2 weken kon ik het vertrouwen weer vinden om te gaan vliegen maar na enkele vluchten sloeg het noodlot weer toe. Of het een stuurfout was of mechanisch falen zal ik nooit weten maar ook de 222 heb ik total loss gevlogen.
Mijn Bell 222 vloot uit eind jaren 80:
Mijn toen nog onbeschadigde Jet Ranger:
Ik was mentaal en financieel helemaal klaar met het helivliegen en heb alles wat ik nog had verkocht ben er helemaal mee gestopt.
Tot mei 2009 dus, ik heb toen een Align Trex 450V2 2ehands gekocht en ben weer aan het vliegen begonnen. Mijn eerste vlucht met de 450 was echt een verrassing, ik had de heli thuis zo goed en zo kwaad met wat hulp via forums op het internet afgesteld en ben zonder trainingkruis naar een veldje gereden om te kijken of deze sprinkhaan wil vliegen. Dus optoeren en .....hij vloog, het hoveren ging als een eitje,heli vliegen is blijkbaar net als fietsen als je het door hebt verleer je het niet. Ik heb de eerste weken dagelijks gevlogen en dan gaan de vorderingen met sprongen vooruit, uiteraard horen daar ook de crashes daarbij maar die kosten zijn nu minimaal t.o.v. vroeger.
Nu het helivirus met volle teugen door mijn lijf giert kwamen ook weer de gedachten op van het F3C vliegen. Ik ben in oktober 2009 eens gaan rondkijken en heb hierover ook een ander topic gestart:http://www.modelbouwforum.nl/forums/f3c-d3d/94409-welke-f3c-helikopter.html .Na maanden zoeken heb ik dit voorjaar dan eindelijk een 2e handsTrex 600 aangeschaft en ben daarmee begonnen om mijn vliegkunsten te verbeteren.
De volgende keer mijn ervaringen met de Trex600 en mijn eerste wedstrijd.
John
wat verschillende draadjes gestart om dingen te vragen maar ook om mijn ervaringen met andere te delen.
Ik ben dit topic gestart omdat mijn heli avontuur nu echt weer serieus geworden is en ik mezelf een doel gesteld heb. Mijn doel is om binnen enkele jaren mee te gaan vliegen in de F3C klasse, het zal een lange weg zijn maar ga het toch proberen.
Het topic van Steven dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger is voor mij een inspiratiebron geweest om ook mijn ervaringen via een topic te delen om ook andere vliegers enthousiast te maken voor het heli vliegen en dan met name het wedstrijdvliegen.
Good old Cees Verplanke vloog in de jaren 80 met een Robbe avantgarde mee in de F3C:

Toen ik ruim 20 jaar geleden met heli's vloog was het helivliegen een hele opgave. Ik heb toen veel tijd en energie
in het bouwen en vliegklaar maken van de heli's moeten steken. Internet was er niet en je moest het voor een groot gedeelte zelf allemaal uitzoeken.Ik ben gestart met een Schluter helistar, een geheel uit aluminium bestaande heli en na elke harde landing (en in het begin waren dat er heel veel)was de boel weer krom en kon ik thuis de boel weer richten om vervolgens weer een hupje je kunnen maken.

Na maanden klooien kon ik redelijk hoveren maar ben toen overgestapt naar een Heim heli en later een Vario heli.
Met deze twee heli's had ik al meer vliegplezier en kon zowaar na enige tijd een beetje rondvliegen.

Ik wilde toch echt verder en moest dus mijn grenzen verleggen. Ik was op het punt aangeland dat ik loopings ging proberen, de eerste leken uiteraard nergens op maar alle begin is moeilijk. Na enkele weken proberen ging het vreselijk mis, Mijn Vario Star Ranger kwam veel te laag uit een looping en smakte met een vreselijke klap op de grond. Schade.....heli totaal loss en was niet meer te repareren, ik heb twee dagen met ijsklonten op mijn hoofd op de bank gelegen zo ziek was ik hiervan. In die tijd had ik nog een heli, een Bell 222 en kon dus nog wel vliegen. Na 2 weken kon ik het vertrouwen weer vinden om te gaan vliegen maar na enkele vluchten sloeg het noodlot weer toe. Of het een stuurfout was of mechanisch falen zal ik nooit weten maar ook de 222 heb ik total loss gevlogen.
Mijn Bell 222 vloot uit eind jaren 80:

Mijn toen nog onbeschadigde Jet Ranger:

Ik was mentaal en financieel helemaal klaar met het helivliegen en heb alles wat ik nog had verkocht ben er helemaal mee gestopt.
Tot mei 2009 dus, ik heb toen een Align Trex 450V2 2ehands gekocht en ben weer aan het vliegen begonnen. Mijn eerste vlucht met de 450 was echt een verrassing, ik had de heli thuis zo goed en zo kwaad met wat hulp via forums op het internet afgesteld en ben zonder trainingkruis naar een veldje gereden om te kijken of deze sprinkhaan wil vliegen. Dus optoeren en .....hij vloog, het hoveren ging als een eitje,heli vliegen is blijkbaar net als fietsen als je het door hebt verleer je het niet. Ik heb de eerste weken dagelijks gevlogen en dan gaan de vorderingen met sprongen vooruit, uiteraard horen daar ook de crashes daarbij maar die kosten zijn nu minimaal t.o.v. vroeger.
Nu het helivirus met volle teugen door mijn lijf giert kwamen ook weer de gedachten op van het F3C vliegen. Ik ben in oktober 2009 eens gaan rondkijken en heb hierover ook een ander topic gestart:http://www.modelbouwforum.nl/forums/f3c-d3d/94409-welke-f3c-helikopter.html .Na maanden zoeken heb ik dit voorjaar dan eindelijk een 2e handsTrex 600 aangeschaft en ben daarmee begonnen om mijn vliegkunsten te verbeteren.
De volgende keer mijn ervaringen met de Trex600 en mijn eerste wedstrijd.
John
Laatst bewerkt door een moderator: