De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een hoek van 30 graden naar elke kant is ruim voldoende, waarschijnlijk al veel te veel.

GJ

Op snelheid heb je inderdaad weinig uitslag nodig.
Maar als je kist langzaam kan... en je gaat landen..
Heb je toch weer wat meer nodig.

Dual rate voor landen.. vliegmodussen.
heb je met wel meer kisten. maakt het leven makkelijk

• Like
Reactions: Cnn
En als je wilt meskanten tijdens het landingscircuit...
Soms heb je dan iets meer. Verder tekening volgen.
Daar zou de opening op moeten staan.

Willy welke hitte heb je bij de bout gebruikt?
Slechts 1 of meerdere standen?

Laatst bewerkt:
En als je wilt meskanten tijdens het landingscircuit...
Soms heb je dan iets meer. Verder tekening volgen.
Daar zou de opening op moeten staan.

Willy welke hitte heb je bij de bout gebruikt?
Slechts 1 of meerdere standen?
Ik gebruik een klein eenvoudig boutje. Op stand 1 plakt hij goed. Krimpen is makkelijker met een fohn.
De stabilo delen lukken zonder te krimpen, door van binnen naar buiten te strijken.
Je kunt je tools testen met een paar losse stukjes folie.
Pas op voor te hoge temperaturen aan randen. Dan krimpt de boel los.

Mooi... je zet eerst de randen op. Met bout, vlak en spanningsvrij.

Vooraf de uithoeken tekken op 80 a 90 graad. Opdat de folie lichtjes op zn plek blijft zitten. Het is dan zo
Losjes gehecht dat je het nog kan losttekken.

Dan de randen. Middenvel spannen. Werk meestal in 3 stappen.
100 graad midden stand. Altijd eerst de randen hechten, dan pas spanning op het vlak.

Dan naar 120 graad opstoken, eerst weer de randen goed hechten, dan idd met fohn of bout vel opspannen, ontkreuken.
De folie is dan over het hele vlak bewegelijk. En schuift als het ware over de spanten. Tot de spanning overal in evenwicht is, de zaak vlak.

Dus je folie is nu nog wat hobbelig en kan nog veel strakker. Dat kan he met bout of fohn nog weg laten trekken tot vlak.

Je bout is niet temperatuur instelbaar?

Strak snijden is ook altijd een kunst. Schaar of hobbymes, de grotere, en het mes uit de houder.

Bij een omzoming trek je de folie die ingekort moet worden haaks omhoog langs de lijsten. Over een ronding zet je de helft vast.
Folie op spanning, zwaar voor de handen, duim en wijsvinger...
Het losse mes leg je vlak op het werkstuk. Altijd trekken waar gesneden moet worden.
Daar mee kerf je de folie los.

Je kan het mes inkorten en er een balsablokje op lijmen als houwvast. Dat stuurt wat makkelijker.

Laatst bewerkt:
Ik zet er soms een digitale thermometer op. Zo een ding van 25 euro.
Om te controleren. Heb een met temp in Celsius en een met nummering.
Moet die laatste nog eens eiken.

Het breekmesje, het model heb ik met een dremelschuurtonnetje bewerkt om beter in de hoekjes
te komen. Het balsahout is een resthoutje...

IMG_5061.jpg IMG_0022.jpg IMG_0023.jpg IMG_0024.jpg

Of de flimsy vleugeltjes van een klein zwevertje.

IMG_5062.jpg

Met een klein schaartje, toe gekepen en aangeleund kan je met vaste hand ook vlij strak
snijden. Je knipt dan niet, de stand hou je fix. Wel moet je de schaar dan sturen, en de folie zeer strak houden.
Kreukels in de folie kunnen het snijden hinderen, en kan het kartelig worden.

Na het snijden strijk je de zaak pas toe. Dat doe ik meestal op hoge temperatuur.

Dit soort randen zijn altijd een uitdaging... Kramp in je handen van het gesjor.
Dit is puur techniek en op de grens van de rek van de folie. Krijgt ook striée
Op de bouwplank ligt nog een nifty cuttertje... heb er een aantal gemaakt
zodat ik voort kan... het is altijd veel werk. Op een dag is alles klaar.

IMG_1945.jpg IMG_2409.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen als ik die foto's zie dat het best mooi in de folie zit. Als je de föhn gebruikt (boutje kan ook) kun je het met een doekje er achteraan nog wat beter vast drukken op de houten delen tijdens het afkoelen. Zo kun je ook de luchtbellen de juiste richting uit weg vegen.

Randjes kun je met een enorm scherp schaartje mooi er zo langs weg snijden nog voor het helemaal vast zetten. (langs bewegen ipv helemaal knippen zeg maar)

Wat Johan schrijft. Katoenen doek of oud t-shirt, er zijn ook handschoenen voor... meer een want...
Om aan te wrijven zonder dat je je poten brand...

Ik zet er soms een digitale thermometer op. Zo een ding van 25 euro.
Om te controleren. Heb een met temp in Celsius en een met nummering.
Moet die laatste nog eens eiken.

Het breekmesje, het model heb ik met een dremelschuurtonnetje bewerkt om beter in de hoekjes
te komen. Het balsahout is een resthoutje...

Bekijk bijlage 439065 Bekijk bijlage 439069 Bekijk bijlage 439070 Bekijk bijlage 439071

Of de flimsy vleugeltjes van een klein zwevertje.

Bekijk bijlage 439074

Met een klein schaartje, toe gekepen en aangeleund kan je met vaste hand ook vlij strak
snijden. Je knipt dan niet, de stand hou je fix. Wel moet je de schaar dan sturen, en de folie zeer strak houden.
Kreukels in de folie kunnen het snijden hinderen, en kan het kartelig worden.

Na het snijden strijk je de zaak pas toe. Dat doe ik meestal op hoge temperatuur.

Dit soort randen zijn altijd een uitdaging... Kramp in je handen van het gesjor.
Dit is puur techniek en op de grens van de rek van de folie. Krijgt ook striée
Op de bouwplank ligt nog een nifty cuttertje... heb er een aantal gemaakt
zodat ik voort kan... het is altijd veel werk. Op een dag is alles klaar.

Bekijk bijlage 439085 Bekijk bijlage 439087

Gr Bas

Voor de randen gebruik ik een mesje, dat lijkt op wat vloerbedekking leggers gebruiken, maar dan meer rechthoekig.
Deze leg ik plat op de vleugel.
Met een klein schaartje (snijden) wilde ik vanavond eens proberen bij het kielvlak.
100% strak krijg ik het niet.

Ik werk soms met eenvoudige on the fly tools. Gisteren klaar. Dat houdertje van Serge is ook mooi.

Het wordt niet strak om dat je het niet vaak gedaan hebt.

Anders gewoon een proefstukje om te oefenen.
Je moet de folie aantrekken. Je sjort je letterlijk een deuk. Na een avondje heb ik echt kramp in de fikken.
En ook een ruime marge om het object, om aan te kunnen trekken. 1 cm gaat niet lukken.
Je moet wel grip op het materiaal hebben. Te zuinig oppervlak snijden dan lukt het niet en moet je met tape gaan werken om aan te trekken.
Dat kan in nood heel goed.

Als folie weg schiet bij een oud object, dan doe ik er een reep blauwe tesa buiten tape op, foliebout er op en maar sjorren. Soms meerdere repen, tot de zaak weer in het gareel zit.

Ik zet de randen met de bout vast, de rest met de verfbrander, hand in een washandje en dan achter de verfbrander aan en aandrukken.
Blijft ook met zon kreukvrij.
Afsnijden doe ik met een scalpel en mesje 11.
mesje.jpg

Ronde tips doe ik ook met de heatgun, flink heet stoken en trekken maar.
Folien heb ik zo vaak voor klanten in de winkel gedaan, is een 2e natuur geworden.
Als het echt heet gaat worden doe ik leren handschoenen aan, dan verbrand je je handen niet.

GJ

Minimaal 5 cm en bij ronde vleugeltips iets meer om dat je er serieus kracht op moet zetten. Met de bout erop, en dat gaat dan behoorlijk heet ook. 130 graad.

Dit is wat je met een puntje van de schaar snel kan jassen. Doe dat in 1 haal, met vaste hand in 1 adem.

Het getuite schaartje. Superscherp, en dus alleen folie, of weer langs een wetsteen...

782D5C38-D78B-4410-B932-494931F2A783.jpeg

Voorlijst is aanzet van de rol.
Je kan hem ook snijden. Heb een arsenaal snijlatten daarvoor.
Doe altijd als het uitkomt 1 strakke aanzet.
Daarmee mik je recht op de rand van een aileron of ander vlak.

3487832E-8581-447C-A657-D2785CF3A336.jpeg

Vlakken die rap afgesneden zijn met het puntje van de schaar.
Belangrijk dat je snijkant goed zet. De folie moet in 1 richting gespannen blijven. De schaar snijdt, maar met de trekrichting stuur je de afsnede.
Die trekrichting moet je constant in de gaten houden, anders krijg je jojo.. en dat toont voor geen meter.

Je kan maar 1 richting scherp snijden. Dat is bij het trimmen, met de klok mee snijdend. Of je moet er een linkshandige schaar bij hebben...

Dit is typisch schaarafsnede, maar kan ook met mes. De aanleg van het mes is vlak op het object en haaks op de folie. De vorm van het object surfend, volgend.

27A43AC7-42D9-4454-8DD1-AD5EE1A01954.jpeg 05F61CD4-BADC-420F-B257-061595A1A2BC.jpeg 3ADFB116-AFDC-4B42-932B-CC08A0C3717D.jpeg

Alleen het tipje snijdt, en zie de aanleg van de schaar. Dat geeft een strakke snede. En oppassen dat je niet een onderliggende folie beschadigd.

75A34FB4-3059-4DC1-B268-6B0B5BF78C8B.jpeg

Mesje wat GJ toont kan ook, maar wil ook wel eens kantelen. Met een vlak breekmes, groot fomaat heb je een groter en stabieler oppervlak. En dat gaat loepzuiver. Het mesje van GJ kan je ook een klosje hout CA lijmen. Voor net iets meer houwvast.

De rest is verder de handigheid in de fikkies. En dat ontwikkeld zich bij het doen.

Zo! Verder met het ineen bashen van een Sloopmato Sport v2. Rampending, ineen met rampen lijm. Wat een meuk.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back