De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, afschuinen doe ik ook met een stalen lineaal en een Davidschaafje.
2x er overheen en klaar.
Maar als je er geen ervaring mee hebt, en het niet nodig is, dan gewoon zo laten.
Er komen wat meer wervelingen, nou en..

GJ

Afschuinen bij de scharnieren? Stalen werkbank, of mooi rechte bureautafel, bij mij ook van staal...
Daarop 1,5 meter schuurpapier geplakt.Vroeger kon je dat bij de bouwmarkt aanschaffen.
Als je daar nu naar vraagt kijken ze je aan met ogen als biljartballen...
Dus nu is het editie fotolijm om te kunnen schuren.

Ja, ook dan centraal aftekenen (schuifmaat er lans ratsen), en de mate van afschuinen markeren (schuifmaat afratsen).
Rats je knetterstrak met een paar halen de zaak in model. Leut.

Om dan bijvoorbeeld dit soort zaken in model te brengen... Tweede leven voor een rolroer,
maar dan anders...

Een mes wil nog wel eens happen in de nerf van het balsa... en loopt het toch weer uit de pas.
Het is niet altijd feest kwam ik achter...

IMG_3937.jpg IMG_3933.jpg IMG_3945.jpg IMG_3946.jpg

Of dit soort hoekies er in jassen...

A9C3A5A2-DBC5-45FE-91C6-ED01B3982D17.jpg IMG_3903.jpg

• Like
Reactions: Cnn
Strak is altijd beter. En kan net zo goed.
Strak werken is een constante. Dat zet zich voort in het hele model.
Davidschaafje doet vaak voorwerk... voor de mooie dunne niet happende krullen... uiteraard.
Zeker 15 halen... hoewel ik dat niet tel...

Laatst bewerkt:
  • Like
de fourstar 40 is niks mis mee..
ging puur over de 60. iets met de verschaling wat niet goed is gegaan, of dat de rechtstreekse verschaling niet vertaalde naar dezelfde vliegeigenschappen.
er was iets mee dat ie vanuit een rol redelijk naar de buik van het toestel trekt oid.
meskant was op die manier ook iets mee.
schijnbaar is bij de venture positie en/of instelhoeken een tik veranderd, waardoor dit verbeterd/weg is.

Goed meskant vliegen heeft hoofdzakelijk met de V-stelling van de vleugel te maken.
Als het model wegtrekt naar de buik is de V-stelling te weinig.
Als het model wegtrekt naar de cockpit is de V-stelling te groot.
Voor een F3A model is dat heel erg belangrijk. Bijvoorbeeld bij de Curare dien je exakt de tekening te volgen. (Vraag me niet hoe ik het weet)

Bij een model als de Fourstar / Venture is dit minder van belang, deze zijn niet ontworpen voor meskant. Het is een fun model, daar zijn ze zeer goed in.
Als je er meer performance uit wilt halen dien je een geprofileerd stabilo en kielvlak te monteren (stuurt veel beter en is vooral aerodynamisch veel beter / drukpunt verschuift niet) en indien nodig dus de V-stelling van de vleugel aan te passen.

ff voor Wil, Voordat je de hoogte roeren gaat afschuinen maak dan eerst de sleufjes voor de scharnieren erin. (middenlijn tekenen met een potlood en daarna de sleufjes op de middenlijn maken) Dat gaat veel makkelijker dan wanneer de schuine kant er reeds aan zit.
Niet vergeten scharnieren te borgen met een houten pennetje (cocktailprikker) voordat je gaat vliegen..

Grt,

Arnoud.

ik heb geen zin om weer een hoop welles nietus gezeik aan te halen maar als je even kijkt op je tekening dan kan je zien dat het hoogteroer afgeschuind dient te worden (net als bij 99% van alle vliegtuigen) .... als je twijvelt dan kijk je gewoon even bij je andere toestellen om te zien hoe het daar gedaan is. :thumbsup:

hieronder een screenshot van je tekening, de rode pijl wijst naar de afschuining.. stabilo (ofwel het deel dat aan de romp zit) is vlak en het hoogteroer (ding wat beweegt) is afgeschuind

Bekijk bijlage 438742
Ik zie dat echt niet, maar ik weet inmiddels hoe het moet.

Dan wel dat ding goed in elkaar zetten... want zo klopt er geen hol van... :D
Beter slecht gejat dan goed ontworpen... een goede grap hoef je niet uit te leggen.

Hier de correcte montage der onderdelen... anders wordt het niet strak.
Deze is van DuBro en komt met verschillende inzetstukjes...

47B540B6-C4E9-44F4-A767-FC85F51366CA.jpg

• Like
Dan wel dat ding goed in elkaar zetten... want zo klopt er geen hol van... :D
Beter slecht gejat dan goed ontworpen... een goede grap hoef je niet uit te leggen.

Hier de correcte montage der onderdelen... anders wordt het niet strak.
Deze is van DuBro en komt met verschillende inzetstukjes...

Bekijk bijlage 438794

Yep , dat is een goede. Gebruik het ding al 30 jaar. Onverslijtbaar en heel handig.
Zover ik weet nog steeds te koop.

Grt,

Arnoud.

De Massimo, die ook nog een keer af moet, is ook een kit.
Iemand anders ging me daar mee helpen. Ik lees in het boekje, kijk op de tekening en wist werkelijk niet hoe te beginnen.

Vriend G. erbij gehaald. Hij kijkt even en zegt drie ribben van de vleugel moeten op elkaar gelijmd worden. Wat? Hoe kan hij dat nou weten?
Tja, er stonden een paar lijntjes!? Het zal wel.

Deze man kan, net als de meeste andere modelbouwers, ook niet plotseling uit zichzelf een partituur lezen. Gek heh!

Als je weet hoe je 1 model moet bouwen dan kan je ze allemaal bouwen.
Het idee van elk model is gelijk en is echt geen hogere wiskunde.
Het is gewoon jezelf een voorstelling maken van hoe het model eruit komt te zien.
Als ik twijfelde dan pakte ik een foto van het model en dan zag ik ongeveer hoe de lijnen moesten komen.

GJ

Folk Dean lukte niet, hamertenen piano. Je hebt daarin gelijk. De Der kleine UHU partituur blindelings. Ik denk de aanleg... aan de bouwtafel... haha...
Muziek is een eigen taal.

Iemand anders ging me daar mee helpen. Ik lees in het boekje, kijk op de tekening en wist werkelijk niet hoe te beginnen.

Vriend G. erbij gehaald. Hij kijkt even en zegt drie ribben van de vleugel moeten op elkaar gelijmd worden. Wat? Hoe kan hij dat nou weten?

Deze man kan, net als de meeste andere modelbouwers, ook niet plotseling uit zichzelf een partituur lezen. Gek heh!
Je moet ook onderaan de ladder beginnen. Bouw eens een makkelijk kitje, gewoon om in de wereld te duiken!
Leren doe je in verschillende fases. Je bent nu bewust onbekwaam, de beste leerfase.....

Je moet ook onderaan de ladder beginnen. Bouw eens een makkelijk kitje, gewoon om in de wereld te duiken!
Leren doe je in verschillende fases. Je bent nu bewust onbekwaam, de beste leerfase.....
Ik heb nog een eenvoudig kitje liggen....robbe bingo e. Interesse?

Vanwege mijn uiterst hoge leeftijd, sla ik een paar vazen over. En dat gaat nog lukken ook.

Ik heb nog een eenvoudig kitje liggen....robbe bingo e. Interesse?

Mooi aanbod kerel, maar ik zet even met deze apparaten door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back