De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik dacht dat ik eerst in de manual op moest zoeken waar ik gebleven was?
b.v. wanneer moet je het stabilo folie"en? moet het stabilo dunner of de openingen in het vliegtuig groter? naar omhoog? naar omlaag? Naar voren? Naar achter?
er moet een verbinding tussen de ailerons gemaakt worden? hoe zet ik de scharnieren er precies in? schijnt op de tekening te staan.
wat zet je eerst in elkaar? alles moet haaks staan, enz. enz.
Weet iedereen dat allemaal uit zichzelf bij het bouwen van zijn eerste kist? Ik ben de enige?

Via videobellen op Whats App zou mooi zijn? Als dat kan, hoef ik de kist niet steeds mee naar het veld te nemen.

Ja, normaal gesproken volg je de bouwbeschrijving, als beginner is dat ook het makkelijkst.
Het stabilo kan je voor het installeren maar ook daarna nog folien.
Je kan ook even kijken bij hoe anderen gebouwd hebben.
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1830464-BTE-Venture-60-Build-Thread-(Sort-Of)

En een ARF is kwalitatief altijd slechter dan een zelf gebouwd model.
Een ARF is eigenlijk een produkt voor de huidige wegwerpmaatschappij, als het stuk is gooi je het weg.
Bij een bouwdoos heb je altijd nog de tekening en zou je een 2e, 3e of 4e kunnen bouwen.

Ik denk dat Bas @MicropropSport het hier 110% mee eens is.

GJ

niet iedereen heeft de gave om techniek snel te zien en begrijpen,
ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik die gave wel redelijk heb.. vliegtuigjes bouw ik al vanaf mid/eind jaren 80, een technische opleiding gedaan en sleutel bijvoorbeeld ook zelf aan mijn motoren
dan heb ik het niet enkel over de modelmotoren maar de enduro (ktm suzuki, ducati enz) blokrevisie, voorvork, noem het maar op.... tuurlijk zijn er dingen die moeilijk zijn en precies komen zoals een bigend vervangen en de krukas uitrichten.... dat laat ik dan weer doen !!

als ik jouw verhaal lees Wil en ik mijn visie mag geven dan ben je een enorme doorzetter maar ergens denk ik dat je dit beter kan laten voor wat het is en je modelvliegtuigkennis beter kan richten op de basiszaken zoals het afstellen van aansturing, CG, etc..
het moet geen drang worden he... het moet leuk blijven zonder frustraties, op deze manier is het wachten tot je hem aan puin trapt omdat je niet kan uitstaan dat je het niet perfect kan...

just my 2 cents

Ik dacht gisteren aan verkopen voordat hij de kliko ingaat.

Nu ik weer onder aanwijzingen van anderen verder kan gaan, zie ik het wel weer zitten. Voor mij is er een oplossing gekomen.
Kennelijk heb ik aan de noodrem getrokken en daar is wat uitgekomen.
Het is nu niet meer zo koud op het veld om hem eens mee te nemen. En GJ biedt aan om met de webcam o.d. erbij te gaan bouwen.

Als ik weer even terug ga naar mijn vak. Ik heb leerlingen die blazen alles wat ze voor hun neus krijgen, zo weg. (prima vista)
En anderen ga ik voor de 100e keer uitleggen, dat ze 1 - 2e - 3 moeten spelen. De uitdaging bij de laatsten is trouwens groter.
Maar bij de talenten gaat het wel een stuk lekkerder.

Precies, net wat Mugen MRX-3 schrijft, kort door de bocht : koop gewoon een arf.
Bouw je snel op en geeft geen frustratie.

Een hobby doe je om er plezier aan te beleven. :eek:

Grt,

Arnoud.

Ik begrijp jullie heel goed en misschien ga ik dat na deze kist ook doen.
Gisteren had ik stiekum al even op de site van Chris Foss gekeken.
Dat zijn ARF toestellen. De romp is al klaar, de vleugels ook, etc.
Daar zitten heel duidelijke kleurenfoto's bij met een korte begrijpelijke tekst.
Zo heb ik een Wot4 een AcroWot en een WotTrainer zelf in elkaar gezet.
Een XTra Wot van 180cm span zou ook niet verkeerd zijn, maar ik meen dat
die op 8cellen moet. Niet dat dit een enorm probleem zou zijn overigens.
Ik vind zijn toestellen erg fraai.

• Like
Reactions: Cnn
Ja, normaal gesproken volg je de bouwbeschrijving, als beginner is dat ook het makkelijkst.
Het stabilo kan je voor het installeren maar ook daarna nog folien.
Je kan ook even kijken bij hoe anderen gebouwd hebben.
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1830464-BTE-Venture-60-Build-Thread-(Sort-Of)

En een ARF is kwalitatief altijd slechter dan een zelf gebouwd model.
Een ARF is eigenlijk een produkt voor de huidige wegwerpmaatschappij, als het stuk is gooi je het weg.
Bij een bouwdoos heb je altijd nog de tekening en zou je een 2e, 3e of 4e kunnen bouwen.

Ik denk dat Bas @MicropropSport het hier 110% mee eens is.

GJ

Daar staan handige foto's op.

Meer bouwdraadjes bekijken hoe iets gemaakt wordt. Dat geeft inzicht.
En uitwisselen van gedachten.

Zo ontstaan nieuwe inzichten en kan je weer verder. Mensen met andere inzichten en ideeën. Zijn er voldoende om je heen.

Soms moet ik ook auwehoeren met GJ, CNN of andere techneuten.
Het zijn er nogal wat. Soms gewoon aanschrijven met PB.

Elke ARF gaat bij mij langs de cirkelzaag... Haha... maar geeft bende hoofdbrekens... story of my life.

Is het klaar... dan ben ik wel dik tevree...

Ander ding Wil, dat is een bende gereedschap. Je kan niet genoeg hebben.
Ik moet eens aan de 3D, tot nu toe is het meeste maakbaar.

Maar iedere dag stap ik moe in bed, de brains zijn dan uitgeraasd. Mijn werk of het geknutsel.
Maar er is altijd wel wat te fixen.
Ik denk altijd... het is kort dag, morgen kan het over zijn...

Bouwen is vooral doen. Gaat het fout, doe je het over. Net zo lang tot het goed is.

Maar je moet rust ruimte en focus hebben. 1 ding tegelijk. Altijd doorpakken.

Laatst bewerkt:
Zelf ben ik geen ARF bouwer / vlieger. In de ruim 36 jaar dat ik nu RC vlieg heb ik slecht 1 ARF model geassembleerd.
Bouwen en vliegen vind ik beiden erg leuk. Zelfbouw en zelfs geheel eigen ontwerp, alles lukt eigenlijk wel. Dat is echter niet eenieder gegeven, ARF is dan echt een uitkomst.

Als ik zie hoe de betere ARF modellen in elkaar zitten (bv Sebart) dat is gewoon goed en zeer recht gebouwd. (Ze gebruiken hiervoor mallen en die heeft een hobbyist simpelweg niet)
Vroeger in de jaren 80 bestond ARF niet, als je zag wat sommige piloten creerden en er daarna mee vlogen. De tranen sprongen in je ogen. (Van verdriet en van het lachen)
Een aantal modellen heb ik in de lucht uit elkaar zien vallen, zo slecht was het gebouwd.
Toen ARF kwam was dat voor deze piloten een zegen.

ARF is niet meer weg te denken, het past geheel in de moderne maatschappij waarbij alles direkt klaar moet zijn.
Er is echter een kleine groep die zelf modellen bouwt, puur omdat men het leuk vindt.
Of die groep blijft bestaan ? Op de lange termijn betwijfel ik het.

Brandstof voor methanolmotoren is in Nederland nog maar zeer beperkt verkrijgbaar. Als dit ook zo gaat met de onderdelen en bouwmaterialen voor de modellen komt het einde wel in zicht.
Vele bouwmaterialen voor mijn modellen haal ik nu al uit het buitenland. Simpelweg omdat het in Nederland niet meer te verkrijgen is.
Is dat erg ? Ik denk het niet, de maatschappij en de hobby veranderd nou eenmaal. Dat kun je als individu proberen tegen te houden, maar dat lukt je niet.

Het enige wat belangrijk is is dat je geniet van de hobby !

Grt,

Arnoud.

Wil heeft net een videoconsult met mij gehad om te testen of bouwen op afstand kan.
Hij gaat nu naar de bouwtafel.
Ik zal het mobieltje maar uit zetten.

GJ

Zelf ben ik geen ARF bouwer / vlieger. In de ruim 36 jaar dat ik nu RC vlieg heb ik slecht 1 ARF model geassembleerd.
Bouwen en vliegen vind ik beiden erg leuk. Zelfbouw en zelfs geheel eigen ontwerp, alles lukt eigenlijk wel. Dat is echter niet eenieder gegeven, ARF is dan echt een uitkomst.

Als ik zie hoe de betere ARF modellen in elkaar zitten (bv Sebart) dat is gewoon goed en zeer recht gebouwd. (Ze gebruiken hiervoor mallen en die heeft een hobbyist simpelweg niet)
Vroeger in de jaren 80 bestond ARF niet, als je zag wat sommige piloten creerden en er daarna mee vlogen. De tranen sprongen in je ogen. (Van verdriet en van het lachen)
Een aantal modellen heb ik in de lucht uit elkaar zien vallen, zo slecht was het gebouwd.
Toen ARF kwam was dat voor deze piloten een zegen.

ARF is niet meer weg te denken, het past geheel in de moderne maatschappij waarbij alles direkt klaar moet zijn.
Er is echter een kleine groep die zelf modellen bouwt, puur omdat men het leuk vindt.
Of die groep blijft bestaan ? Op de lange termijn betwijfel ik het.

Brandstof voor methanolmotoren is in Nederland nog maar zeer beperkt verkrijgbaar. Als dit ook zo gaat met de onderdelen en bouwmaterialen voor de modellen komt het einde wel in zicht.
Vele bouwmaterialen voor mijn modellen haal ik nu al uit het buitenland. Simpelweg omdat het in Nederland niet meer te verkrijgen is.
Is dat erg ? Ik denk het niet, de maatschappij en de hobby veranderd nou eenmaal. Dat kun je als individu proberen tegen te houden, maar dat lukt je niet.

Het enige wat belangrijk is is dat je geniet van de hobby !

Grt,

Arnoud.

Tegenwoordig zijn er een hoop ARFjes te koop die best goed in elkaar zitten, niet perfect of zoals je zelf zou bouwen maar goed...... en de spotgoedkope toestelletjes vergeten we even.
Als ik zie wat een hoop gasten bij ons op de club uitspoken met hun dikke ARF kisten met tot wel 120cc DA boxers erin dan durf ik wel te beweren dat dit absoluut geen slecht spul is..
Ik zie tegenwoordig steeds minder en minder eigen gebouwde toestellen meer erbij komen, zelf vind ik het bouwen net zo leuk als het vliegen........ denk zelfs nog leuker dan het vliegen ermee

Precies, net wat Mugen MRX-3 schrijft, kort door de bocht : koop gewoon een arf.
Bouw je snel op en geeft geen frustratie.

Een hobby doe je om er plezier aan te beleven. :eek:

Grt,

Arnoud.
Tja, of je laat iemand eenntoestel voor je bouwen..... dat zie je sommigen ook wel doen, tijd terug hoorde ik dat iemand deze dienst aanbood en tegen een kleine vergoeding een toestel bouwt..
Eerlijk gezegd denk ik dat er genoeg zijn die dit graag (voor noppes) voor je willen doen. :thumbsup:

• Like
Haha.... er komt een moment dat je gaat tellen en je merkt dat je 13 toestellen hebt, en 2 in aanbouw, en nog 2 bouwkits..... euhhhh 3 :eek:
En op de werktafel nog een p51 ter reparatie van een clubgenoot die er niet handig in is.

• Like
Als ik iets zelf bouw ga ik anders om met het model.
Ik heb meer voldoening als het vliegt.
Zelfs zo'n simpel ding als die speedkist van Wil.
En ik ben er vaak zuiniger op.
Een arf is voor mij een wegwerpding.
Nou kan je een volcarbon ding ook wel als arf zien maar dat is toch anders want daar moet je ook aandacht aan besteden om hem goed te krijgen.
Een arf is een ding wat iedereen wel in elkaar kan schudden en dan vliegt het altijd redelijk.

De eerste les met Wil is achter de rug en geslaagd.

GJ

.....
Weet iedereen dat allemaal uit zichzelf bij het bouwen van zijn eerste kist? Ik ben de enige?
.......

Misschien bouwt niet iedereen als eerste kist een Venture?

Ik ben met een westwings swallow begonnen en daar had ik er 3 van gemaakt voordat ik er eentje had die ik rechtuit kon laten vliegen (zonder rc want dat had ik toen nog niet)

Daarna heb ik met 2dehands kisten van mijn vader leren vliegen en vervolgens met een kwaliteits bouwdoos van Robbe het bouwen verder opgepakt. Daar werd stapje voor stapje met foto's erbij uitgelegd wat je moet doen, de enige manier waarop je dát fout kan doen is niet lezen en niet doen wat er staat dus dan kan je niemand anders dan jezelf de schuld geven als het niet lukt;)

Verder is het vooral een klein beetje logisch nadenken. Het stabilo dunner maken maakt hem zwakker en dat wil je niet, dan blijft de romp ruimer maken over toch?

Misschien bouwt niet iedereen als eerste kist een Venture?

Ik ben met een westwings swallow begonnen en daar had ik er 3 van gemaakt voordat ik er eentje had die ik rechtuit kon laten vliegen (zonder rc want dat had ik toen nog niet)

Daarna heb ik met 2dehands kisten van mijn vader leren vliegen en vervolgens met een kwaliteits bouwdoos van Robbe het bouwen verder opgepakt. Daar werd stapje voor stapje met foto's erbij uitgelegd wat je moet doen, de enige manier waarop je dát fout kan doen is niet lezen en niet doen wat er staat dus dan kan je niemand anders dan jezelf de schuld geven als het niet lukt;)

Verder is het vooral een klein beetje logisch nadenken. Het stabilo dunner maken maakt hem zwakker en dat wil je niet, dan blijft de romp ruimer maken over toch?

Dat zijn veel wijze woorden. Leuk om te lezen.
De opening in de romp heb ik voorzichtig steeds een klein beetje ruimer gemaakt. Aan het er in schuiven kon je voelen waar het meeste weggehaald moest worden.
Tot ik ontdekte dat het stabilo te breed was en de voorkant is rond.
GJ gebeld. Die ging de handleiding lezen en ontdekte dat het verticale stukje hout aan het eind van de romp uitgesneden moest worden. `now we are tokking`.
Als dat stukje hout weg is, kan straks het gehele stabilo er van achter af aan ingeschoven worden. Ik heb nog even overwogen om midden-achter bij het stabilo een stukje hout weg te halen en de wing er zo tussen te krijgen. Maar GJ had inmiddels de tekst al gelezen.

We gaan nog even aan de humor;
Jullie kunnen het toch wel volgen allemaal? Anders moet je het gewoon vragen hoor :D.
GJ kijkt nu voortaan mee over mijn schouder. Dan ben je mooi klaar mee dan :D.
Dat doet mij denken aan die keer dat ik achterover van een huishoudtrap klapte. Dankzij een beschermengel om mijn schouder, brak ik slecht een klein botje
in de ellenboog. Ik dacht nog, als mijn vrouw daar had gezeten, was het een stuk slechter met mij afgelopen.

• Like
mijn eerste kist was een trainer, een "uit het hoofd" bouw van mijn toenmalige instructeur.
volledig scratch.
die man tekende alles recht op het hout, en zagen maar.
Hoop geleerd qua bouwmethoden.
en het ding werkt nog steeds.. gaat zo af en toe naar een nieuwe leerling vlieger :D

Mijn 2e kist heb ik zelf gemaakt, een fourstar 40 bouwdoos.
Handleiding was an sich duidelijk. diverse bouwdraadjes vulden de kleine vraagstukken in.
En mijn eigen fantasie ontfermde zich over de aanpassingen die ik heb gemaakt tijdens het bouwen.

Zeker bij een kit: als je veel moet zagen of grote aanpassingen moet maken terwijl je zelf probeert origineel te bouwen, gaat er ergens iets niet goed.
Beste tip, zeker bij een kit, neem eerst heel de handleiding door. en niet alleen bladeren, ook lezen.
vaak is het een beetje in hoofdstukken opgedeeld (vleugel, romp, bevestiging, motor etc), en zitten er overlappen tussen delen.
sorteer je hout. zet het een keer droog in elkaar.
kijk wat je mist, of over hebt.
wees heel secuur.
soms moet een plaatje van 5mm daar.. maar gebruik je hem ergens anders klopt er geen zak van het geheel.

Veel handleidingen zijn "duits" geschreven... met als uitgangspunt "eerst helemaal doorlezen, dan pas starten"
dan staan de beste tips achterin.. soms.
eigenlijk helpt het vooraf doorlezen altijd wel.

De Xtra is ook aan gort. Na 1 minuut met het toestel gevlogen te hebben, tegen een zwever aan gevlogen. Zelfvertrouwen en de portemonnee staan weer op nul.
Fijn weekend allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back