De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet alleen GJ... ik roep al HEEL lang, dat alles boven de 25% expo gewoon min of meer onvliegbaar is. Dan krijg je dat je tegen je stick begint te duwen en "niets... niets... niets... nog steeds niets.... BATS, teveel... :( "

Exact. Ik heb het vandaag zelf gemerkt.
 
Zo'n ding heb ik ook gehad... Wat een kloteding... Hele slechte rolroer-aansturing indien volgens tekening gebouwd.
Ging heel hard, want ik had er een 2,5 cc op inplaats van een 1,5 cc, maar dood-eng om mee te sturen.

Doodeng, maar vindt hij waarschijnlijk juist leuk.
 
Doodeng, maar vindt hij waarschijnlijk juist leuk.

Nou nee, het ding is 60cm span of zo.
Dan moet ik 2 brillen over elkaar zetten.
En de rolroeren worden met 2 gebogen stangetjes aangestuurd, kan nooit goed zijn.
Maar misschien wil iemand het proberen, anders gaat ie richting kliko.

GJ
 
Nou nee, het ding is 60cm span of zo.
Dan moet ik 2 brillen over elkaar zetten.
En de rolroeren worden met 2 gebogen stangetjes aangestuurd, kan nooit goed zijn.
Maar misschien wil iemand het proberen, anders gaat ie richting kliko.

GJ
Je hóéft er niet 300 meter hoog mee...[emoji14]
 
Nee, maar op 100 meter afstand ben ik dat al kwijt.
En ik vlieg uit principe geen dingen die ik er niet uit vind zien.
Vandaar dat iemand anders het mag hebben.

GJ
 
Nou nee, het ding is 60cm span of zo.
70 als ik mij goed herinner... voor een (geborstelde) speed 400 of 1,5 cc motor.
En de rolroeren worden met 2 gebogen stangetjes aangestuurd, kan nooit goed zijn.
Dat was inderdaad het probleem: heel veel speling en wrijving.
Ik denk dat met de huidige techniek er wel twee microservo's in de vleugel kunnen, maar om dat achteraf in te bouwen is nogal een klusje.
Zolang hij rechtuit vloog ging het nog niet eens zo raar.
Ander rarigheidje was dat de romp uit de mal nogal "wijd" open was aan de onderkant, en daar moest je dan een stukkie balsa als bodem in lijmen, met de vezel in de lengterichting, dus daar stond spanning op. En dat wilde bij het minste of geringste in de lengterichting open splijten.

Maar het was wel een schattig dingetje om te zien... Dat dan weer wel.
Is minstens 20 jaar geleden dat ik dat ding gebouwd heb, was nog met mijn eerste heks getrouwd. De motor die ik er in had, heb ik nog steeds, is ingelopen en één vluchtje, daarna nooit meer gelopen..
 
  • Like
Reactions: Cnn
Als alles nog heel is dan ben je goed en zacht geland.
Zodra hij te steil binnenkomt kan je nieuwe ribben in de vleugel lijmen.

Al kleinere wielen geprobeerd?
En de goede prop (12x10) er weer op?

GJ
Eigenlijk was de landing behoorlijk hard en het l.g. bleef prima op zijn plaats.
 
Eigenlijk was de landing behoorlijk hard en het l.g. bleef prima op zijn plaats.

De landing die jij zag, was de `hardste' van die dag. Het l.g. kan zeker wat hebben. De 20 schroeven hebben behoorlijk wat grip.
Bij een echt foute landing zal het wel afbreken. Voorlopig zo maar even doorgaan. Hij vliegt uitstekend maar is toch niet meer
dan een tussenproject.
 
Zo zie je maar...... gewoon naar je eigen inzicht lekker knutselen en met anderen overleggen wat zij denken over je idee of knutselwerk..
Misschien geen slecht idee om alvast een balsa piepschuim vleugeltje te maken samen met GJ of een ander die dit vaker heeft gedaan, dan heb je alvast een reserve voor het geval deze onverwacht toch de samenwerking opzegt :hammer:
 
Eigenlijk was de landing behoorlijk hard en het l.g. bleef prima op zijn plaats.

Het zal ook best wel wat kunnen hebben maar verenstaal geeft wat mee en aluminium niet.
De constructie is gemaakt voor verenstaal, zet je daar dan een star aluminium landinggestel op is het wachten tot de boel eronder uit breekt.
Misschien is het je wel eens opgevallen dat een aluminium landinggestel meestal met plastic bouten vast zit.
Dit is om de romp te beschermen, op een gegeven moment moet er iets breken en dan kan je beter de bouten laten breken dan de romp.


Zo zie je maar...... gewoon naar je eigen inzicht lekker knutselen en met anderen overleggen wat zij denken over je idee of knutselwerk..
Misschien geen slecht idee om alvast een balsa piepschuim vleugeltje te maken samen met GJ of een ander die dit vaker heeft gedaan, dan heb je alvast een reserve voor het geval deze onverwacht toch de samenwerking opzegt :hammer:

Ik ben die Blue Angel aan het bouwen voor Ratzo modellbau en de man maakt ook de Curare.
Ik heb nu al zoveel fouten uit de kit gehaald dat er wel iets tegenover mag staan, ik zat te denken aan een Curare vleugelsetje.
Dan kan Wil die zelf bouwen.

GJ
 
Ik ben erachter wat voor profiel de Curare heeft.
Het is een HQ profiel.
Kato heeft destijds ook Helmut benaderd en die gebruikt ook HQ profielen.
Ik heb van Helmut wat PDF jes gekregen met daarop de profielen, ik krijg later de .dat bestanden om een vleugel te snijden, het origineel was een ribbenvleugel.

GJ
 
Ik ben erachter wat voor profiel de Curare heeft.
Het is een HQ profiel.
Kato heeft destijds ook Helmut benaderd en die gebruikt ook HQ profielen.
Ik heb van Helmut wat PDF jes gekregen met daarop de profielen, ik krijg later de .dat bestanden om een vleugel te snijden, het origineel was een ribbenvleugel.

GJ

Je had al gezien dat ik een ribbenvleugel heb.
 
Ik ben erachter wat voor profiel de Curare heeft.
Het is een HQ profiel.
Kato heeft destijds ook Helmut benaderd en die gebruikt ook HQ profielen.
Ik heb van Helmut wat PDF jes gekregen met daarop de profielen, ik krijg later de .dat bestanden om een vleugel te snijden, het origineel was een ribbenvleugel.

GJ

Als je die HQ profielen hebt ben ik zeer geinteresseerd.

Afgelopen weekend heb ik diverse tekeningen van de Curare 60 bekeken.(Waarschijnlijk over enige tijd een bouwen van scratch)
Ik vind tekeningen van Kato, MAN, RCM&E en een Hybrid versie.
Bijna alle tekeningen hebben andere vleugelprofielen.
Nu heeft Hanno Prettner 6 verschillende vleugels gehad voor de Curare, mogelijk zit daar het verschil op de tekeningen.

De laatste versie van de Curare 60 is de Modster ARF Curare. Deze heeft ,volgens opgave, een wortelprofiel met een dilkte van 16% en een tipprofiel van 14,5% dikte. Dit zou volgens het Kato plan zijn. (Zo wordt het opgegeven)

De Cuare 40 waar ik zelf mee vlieg is eigenlijk een Minare. De vleugelprofielen van de Minare zijn niet gelijk aan die van de Curare 40, dat is ook zichtbaar op de tekeningen.
De reden is dat de Minare gebouwd is voor showvliegen en de Curare 40 voor figuren.

Grt,

Arnoud.
 
Ik zal vragen of ik de profielen openbaar mag maken.
Ik heb de ribbenvleugel op pdf, volgens mij alle ribben en een overzicht van de vleugel.
Mij gaat het alleen maar om tip en koorde, van die 2 profielen kan ik een vleugel snijden.

GJ
 
Die profielen zijn toch geen geheim en staan toch gewoon op de originele Curare tekening.....

Ze staan erop maar de vraag is of het de juiste zijn. (Zie mijn eerdere post)
Van de Curare 60 staan op de beschikbare tekeningen verschillende profielen.
Bij fmt kun je ook een tekening kopen, mogelijk staan daar de originele / juiste profielen op.

Grt,

Arnoud.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top