De Ogar, oude model met vernieuwing.

Nee, die oneffenheden moeten na de spuitplamuur al weg zijn.
De mal moet spiegelglad zijn aan de binnenkant om ook weer een glanzende romp op te kunnen leveren.
Dus moet ie hoogglans gespoten worden, dan 2 of 3 weken uitharden en dan kan ik hem op gaan poetsen met lossingwas.
Een laag of tien moet erop.
Dan gaat ie in de deelplaat en kan er vormenhars overheen.

GJ
 
2 cm is genoeg voor de romp-profiel overgang, aerodynamisch gezien.

En zodra de Ogar in de lucht is zie je niets meer van die overgang.
Alleen dat majestueuze, langzame vliegbeeld. Gelijk een voorbij zwevende pelikaan. Net zo lelijk, net zo prachtig.
pelikaan klein.jpg


En hoe gaat dat constructief? Heel eenvoudig: De nieuwe vleugel komt strak tegen de romp. Boven en onder worden verloopstukjes op de eerste centimeters van de vleugel geplakt. Deze worden opgebouwd uit een aantal voorgelaserde balsa stroken. Aan de binnenkant passen ze precies op het AG34 profiel, aan de buitenzijde even in contour schuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het zelf doen met een stukje van een cm of 10, daar verloopt het van het oude FX profiel, dat aangevormd zit naar een HQ3 van 16% en dan de rest van de vleugel van dat HQ3/16 naar een 12% aan de tip.
...

Ik zou de tip, vanwege de vrij geringe koorde niet zo dik maken. Liever daar naar 10% gaan.
 
Helmut verveelde zich met pinksteren, hij is er nog even op terug gekomen.

Het mailtje...
En ik heb er geen verstand van he.. alleen onderbuikgevoelens.

Hallo Gert Jan,


Nachdem ich auf Windows 10 und das neue OFFICE umgestellt habe, konnte ich auch endlich wieder gut mit dem EPPLER-Programm arbeiten. Im Anhang findest Du den Polarenvergleich des AG 34 mit 3,2 % Wölbung und 12 % Dicke mit dem HW/W-3,2/12. Der Unterschied im Strömungsverhalten ist damit bei niedrigen Re-Zahlen gravierend. Insgesamt liefert das HQW für alle Re-Zahlen offenbar bessere Auftriebs-/wiederstands-Verhältnisse.


Schöne Pfingstgrüße

Helmut

 

Bijlagen

ah dat is een goed punt. het kan nog zijn dat het betere profiel, een vervelendere overtrek heeft, en bijv. na een samenloop van omstandigheden en turbulentie, een vleugel iets verder laat zakken dan de andere. of ook in het voordeel van HQ. ik weet dit nu direct even niet. heb wel bij verschillende kisten verschillend gedrag meegemaakt in thermiek wat iets ermee te maken heeft, of een vliegtuig een mild hobbeltje ervaart of even overtrekt en een paar meter zakt. de Pulsar die ik heb is hier niet de makkelijkste in. een klein beetje camber, (centrale) flap maakt veel goed bij die dan.
 
Ik heb verschillende kisten gehad met een HQ profiel en allemaal waren ze prima.
Het is dan ook vaak de keus van grote fabrikanten als HKM, Paritech en anderen.
Nou wil ik zelf toch geen HQ12 maar dikker, zeker aan de wortel.
Dat zal wat meer weerstand opleveren maar dat vind ik ondergeschikt aan het beeld.
Het moet gewoon goed ogen, het moet op de oude Ogar blijven lijken.

GJ
 
Nog wat commentaar van een aerodynamische knutselaar:
Gezien de hoge toespitsing van de vleugel moet je een beetje voorzichtig zijn aan de tip, je komt daar over de duim uit bij Re=85000 als je langzaam vliegt. Op de site van Helmut vind je veel polaires, en daarin geeft hij aan dat een turbulator aan de bovenzijde bij 45% verbetering geeft bij b.v. een 3/12.
Als je kijkt naar de polaires zakt een zelfs een 12 % HQ bij Re onder de 10^5 wel wat door het ijs. Zolang je daar nog vliegbare eigenschappen bij weet te creëren is dat niet zo erg. Iemand met echt verstand van zaken eens laten kijken naar het totaalontwerp van de vleugel (en dat is meer dan plattegrond en profiel) is niet onverstandig: Wellicht dat een beetje tipverdraaiing of een turbulator het verschil kan maken tussen fijn vliegend en kritisch. Een beetje weerstand zou mij weinig kunnen schelen, maar mooi langzaam aankomen en dan een tipstall in de bocht naar final is minder leuk.

En hoe zeer ik het ook eens ben met "het oog wil ook wat", als je een schaal landingswiel aan de tip maakt :

https://www.motorgliders.org/gallery/image/715-ogar-szd-45/

dan maskeert dan veel van de tip details, en kan je daar rustig wat dunner gaan dan 16%. Als je door de polaires bladert wordt (en dat ligt voor de hand) het gedrag bij lage Re rap beter als je dunner gaat, liefst tot onder de 10%. Als het totaal ontwerp past zou ik dat 16% HQ alleen gebruiken om een mooie onzichtbare overgang van het Wortmann profiel te maken, en het HQ daarna dunner maken over de lengte van de vleugel. Dat zal je vrijwel niet zien en kan veel verbetering geven.

Maar, zoals ik al zei, these are just the 2C van een knutselaar......
 
IMG-20200525-WA0010.jpg


"het oog wil ook wat", als je een schaal landingswiel aan de tip maakt

Ze zijn er al, maar ben bang voor een haakeffect bij de landing in gras..
 
Die vleugel van mij gaat wel goedkomen, ik heb al een aanbod gehad van hoe hij gebouwd moet worden.
Maar daarvoor moet ik nog wat meer details weten, dat weet ik pas als de romp klaar is.
En de vleugel gaat verlopen van een FX naar een HQ 16% naar een HQ 12% en of ik dan een verdraaiing nodig heb, dat hoor ik later wel.
En als ie crasht, dan soppen we toch gewoon een nieuwe romp en snijden we een nieuwe vleugel.
Ik snij binnen 10 minuten een complete vleugel, nachtje vacuum met balsa en epoxy en binnen een dag of 2 vlieg ik weer, eventueel met een aangepaste vleugel.

Dat haakeffect zat ik ook een beetje mee, en dan niet bij de landing maar meer bij de start.
Denk dat ie bij de landing bog wel een beetje V-stelling heeft omdat ie in de vleugels hangt.
Het veld waar ik vlieg is geen golfbaan, tenminste, op het moment is het best een beetje hobbelig.
Maar ik kan natuurlijk het ding van de helling afgooien en dan hopen dat de motor niet afslaat, anders moet ik hem 100 meter lager ophalen...

GJ
 
Nee, die oneffenheden moeten na de spuitplamuur al weg zijn.
De mal moet spiegelglad zijn aan de binnenkant om ook weer een glanzende romp op te kunnen leveren.
Dus moet ie hoogglans gespoten worden, dan 2 of 3 weken uitharden en dan kan ik hem op gaan poetsen met lossingwas.
Een laag of tien moet erop.
Dan gaat ie in de deelplaat en kan er vormenhars overheen.

GJ


Welk soort hoogglans lak gebruik je daar voor?
 
Ik ben op zoek gegaan naar een echte Ogar maar niemand kentber een.
Weet iemand een echte Ogar te staan?
Ik had hoop dat er nog wel wat zou vliegen, er vliegt genoeg ouwe troep rond maar zover ik kan vinden, geen Ogar.

GJ
 
"Lawaaierig en onhandig op de grond, het element van de oudere Ogar is de lucht waar het sierlijk presteert "| Words Dave Unwin - Foto's Keith Wilson

Klopt helemaal... perfect omschreven:goal

De kleuren wit en rood komen bij de "echte" veel terug
 
Het hangt er een beetje van af wat je met een “echte” wil. Even op bezoek, dan moet ie niet te ver weg staan. Ik ken een aantal Duitse registraties, weet niet of die nog steeds vliegen:
D kfck
D-klix
D-kldb
D-kogr

Als je vooral foto’s wil komt het detective werk om de hoek dat bij schaal hoort. Met een beetje mazzel vind je bij een kist een naam, en als je daarvan e-mail of telefoon weet op te snorren ben je binnen. Het zijn bij oude kisten vaak liefhebbers, daar krijg je wel wat van gedaan. Zo heb ik het bij mijn SHK gedaan.
Wat niet helpt is dat door de privacy regels veel achter slot en grendel is verdwenen, zo is de LBA databank niet meer toegankelijk.
Gegevens van de eigenaren van die Engelse kist vind je hier, wel wat ouder dus geen garantie:
https://www.aerosales.co.uk/for-sale/gliders/pzl-bielsko-ogar-szd-45a-motor-glider-2500_i57

Ook 1 van de Duitse kisten heeft te koop gestaan, wellicht kan je daar achterhalen waar die terecht gekomen
is:
https://www.flugzeugmarkt.de/motorsegler-kaufen/szd/szd-45a-ogar-gebraucht-kaufen/995.html

G
roeten,Merijn
 
Back
Top