De Ogar, oude model met vernieuwing.

Ik kan die Joker 5050-8 niet narekenen voor een 3-blads prop, maar ik heb net nog even daarover met Rick NL overlegd. Grofweg kwam het volgende beeld naar voren als je van een 2-blad- naar een 3-blad-prop gaat:
- opgenomen vermogen 40% erbij
- trekkracht 40% erbij
- rendement, rpm en Vpitch 4% omlaag

Verder heb ik deze info gevonden over die motor (https://www.f3x.de/joker-5050-8-v3-planet-hobby-brushless-motor) :
Lipos: 5-6 S
Leistung: max. 1440 W für 15 s
Dauerstrom: 36 A
max. Strom: 60 A für 15 s
Gewicht: 290 g
Motormaße: Ø 49,5 mm x 45,2 mm
Welle: Ø 6 mm
Leerlaufdrehzahl: 500 U/min je V
Leerlaufstrom: 1,1 A @ 10 V
Pole: 14

Regler-Einstellungen:
PWM: 8 kHz
Timing: 18-21°

Luftschrauben-Empfehlung

Lipo Luftschraube Strom U/Min Schub Leistung Wirkungsgrad
5S 14 x 10" 53,0 A 7618 4280 g 920 W 88,8 %
5S 14 x 8" 45,3 A 7824 3615 g 790 W 89,7 %
6S 12,5 x 6" 34,6 A 9817 3040 g 756 W 90,7 %
6S 14 x 6" 49,3 A 9414 3920 g 1027 W 90,1 %
6S 14 x 8" 60,1 A 9094 4885 g 1250 W 89,1 %
© eCalc Professional Lizenz

Mogelijk kun (moet?) je zelfs naar een 4-blads prop toe.
Ga even uit van die 6S-12,5x6"-756 W.
- met een 3-blad wordt dat dus 1,4 x 756 W = 1058 W
- met een 4-blad (2x factor 1,3 omdat het iets lager zal uitvallen) is 1,6 x 756 W = 1209 W
Dat zou goed moeten kunnen, zeker als je die 11x7" gebruikt.
 
Het zou ook al kunnen schelen als je een efficientere prop neemt met dezelfde maat.
Bijvoorbeeld een GM 10x6.
En op het duitse forum is iemand die eventueel 3,4 of 5 blads meenemers kan maken.
DJNafets.

Maar de GMprop is veel beter dan de normaal in de handel zijnde props.

GM-10x6-1.jpg
 
Het vele plamuren en schuren begint vruchten af te werpen.
Het gapende gat waar het landingswiel zat is ook dicht en zit in model van de romp.
Her en der nog wat putjes die naarmate je fijner gaat schuren ook steeds beter gaat zien.
Laatste laag zal spuitplamuur worden en dan met korreltje 800 of zo er achteraan.
Maar ik denk dat dat op zijn vroegst na pinksteren word.

En dan ergens de 2e week van juni zal ie hoogglans worden.
En dan is het een week of 2 de verf uit laten harden voordat er ook maar iets van mallenwas op kan.

CIMG3966.JPG
CIMG3967.JPG

CIMG3968.JPG



En kan iemand me even de .dat bestanden sturen van de vleugel die het gaat worden, het wortelprofiel.
Dan ga ik even kijken hoe dat nou precies verloopt tov van de aanvorming op de romp.

GJ
 
Er zullen gerust nog wel wat dingetjes zijn die niet helemaal 100% zijn als ie klaar is.
Maar ach, de romp is uit de fabriek ook niet 100%, als ik door gewoon meten al zie dat ie niet helemaal symmetrisch is dan kan ie eigenlijk alleen maar beter worden.
Ik krijg alleen vreselijk droge handen.
Komt ook doordat als ik ergens iets in de supermarkt of zo aangepakt heb ik mijn handen meteen schoonspuit met ethanol.
En dan thuis lekker met plamuurstof... de pot niveau gaat hard.
Toch nog heel even verder gegaan.
Ik vroeg me af, hoe zal hij er nu met een kleurtje uitzien?

Voila..
Wat een kleurtje al niet kan doen.

CIMG3969.JPG



CIMG3970.JPG



CIMG3971.JPG


CIMG3972.JPG



GJ
 
Laatst bewerkt:
Parelmoer wit verdwijnt in de lucht.
Ik had mijn nemesis F1 parelmoer wit gespoten, dat was heel slecht zichtbaar.

GJ
 
Bekijk bijlage 374762 Hallo bouwers, vliegers en buitenlui:yes: ,

Nu we genoeg/verschillende info hebben over het profiel zodat iedereen zijn eigen weg kan kiezen komt er nog een puntje naar voren voor de electrovliegers.. de motor.

Bij mij zit er een 3 bladsprop 11/7 (max( op en dan op 6S op een totaal vlieggewicht van 5 kilo... het vernieuwde model zal op zijn meest 1300 gram minder wegen, dus vanaf 3700 gram tot 4200 gram.

Welke motor zou hier dan perfect op passen.. kan ik alvast gaan sparen of gaan neuzen in de voorraad. Persoonlijk vlieg ik die op 6S.

Gr.Peter

Toevallig was ik vanmiddag even bij Peter, en we hadden het er zo over, maar de motor-as blijkt bij Peter op plm 14,8 cm vanaf de bovenkant staartboom te liggen, waardoor een 11" prop gewoon met voldoende speling (8 mm) vrij draait. En die as-hoogte is, gezien dat de as precies in het center van de voorgevormde opening in de motorkap ligt, de ontwerp-hoogte, daar is niet mee gesmokkeld o.i.d.

Dus 11" props kunnen, en als je 5 mm of meer smokkelt, zou een 12"prop ook moeten kunnen, maar dan gaat ie waarschijnlijk een afschuwelijke hoeveelheid geluid produceren vanwege de extreem kleine passeerafstand tussen boom en tips (denk ik...).
 
Dat is dan raar.
Dan is de motorkap hoger dan het midden van het spant waar ik vanuit het midden gemeten heb.
Toch nog even gemeten.

CIMG3973.JPG


Nee, ik ben niet gek aan het worden., 13,5cm net aan.

Oh Bert, ik heb een Saito 62 aangeschaft voor in de Ogar...
Is dat om te bouwen?

GJ
 
Als je de foto van Peter's motor bekijkt op pagina 11 zie je ook dat die as eerder rond 15 cm hoogte lijkt te zitten, rond de bovenkant achterzijde vleugel. Dat klopt dus precies met de meting van Brutus. Peter, kun je misschien een duidelijker foto plaatsen van iets grotere afstand waar de as zit t.o.v. de vleugel achterlijst?
 
Mijn vrouw vond je een echte Brutus zoals je met die meetlat te keer ging..:bye:
:D :D :D Ja, ik meet heel ruig... :frustie::hammer:
Nee, ik ben niet gek aan het worden., 13,5cm net aan.
Van wat ik er van kon zien, zit de motor-as fors hoger dan het midden van dat motorspant.
Ik heb Peter zijn prop gechecked, en die is écht 11"diameter (mischien 1 a 2 mm afwijking).
De motor-as zit ongeveer ter hoogte van de bovenkant van de trailing edge van het vleugelprofiel, zoals dat in de romp geïntegreerd is.
Oh Bert, ik heb een Saito 62 aangeschaft voor in de Ogar...
Is dat om te bouwen?
Ja hoor. Ik weet alleen niet of je binnen de beschikbare afmetingen voor de prop, iets matchends kunt vinden voor die motor.
Want meer nog dan electro, moeten bij brandstof motor en prop goed matchen. Het volstaat niet om "domweg gas terug te nemen" want de prop-karakteristiek en de carburateurkarakteristiek horen bij elkaar.
Heb je bij electro geen last van (daar kun je straffeloos een "te lichte" prop monteren), maar bij brandstof kan dat nog een dingetje worden.
Ik heb me wel, middels "gedachten-experiment" gerealiseerd, dat pushers op de grond vrijwel geen koeling hebben, en dat de start dus een nogal kritische fase is, zeker bij ombouw naar benzine. Want vol vermogen zonder koeling houdt geen enkele motor lang vol, dus een en ander (inloop, afstellen) moet met conventionele equivalente prop uitgevoerd worden, en daarna is het koud starten, minimale motortest en gelijk zorgen dat je in de lucht komt.
Dat gaat nog best een uitdaging worden, en :rtfm:gaat niet, want die moet ik zelf schrijven... :banana:
 
Het lijkt mij dat je het midden van het motorspant aan moet houden als middelpunt van de prop.
Het zal niet heel veel uitmaken maar als je het punt hoger gaat leggen krijg je een ander drukpunt, dus zou je in theorie een soort hevelwerking krijgen die de vliegeigenschappen beinvloeden.
Wat ik her en der lees vlogen de Ogars met 9,5 inch props.
Wat betreft de Saito prop, ik heb nog steeds korte lijntjes met Fiala, prop is geen probleem.


GJ
 
Het lijkt mij dat je het midden van het motorspant aan moet houden als middelpunt van de prop.
Hmmm… het lijkt mij dat je het midden van het gat in de motorkap aan moet houden als middelpunt van de prop? Ik neem aan dat Robbe (en vermoedelijk de ontwerper van de originele Ogar) die motorkap zo gevormd hebben dat die om de as past als de as op ontwerphoogte zit... ;)

Het zal niet heel veel uitmaken maar als je het punt hoger gaat leggen krijg je een ander drukpunt, dus zou je in theorie een soort hevelwerking krijgen die de vliegeigenschappen beinvloeden.

Hogere of lagere plaatsing is niks meer of minder dan "motordomp" en bij een pusher is een hogere motor "neerwaartse" domp, ofwel een neutraler vlieggedrag.
 
Ik zal fiala eens vragen of ze een 4blads 10.5 x 7 kunnen maken.
En inderdaad, het heeft met motordomp te maken.
Maar om zeker te zijn zou je de tekening moeten zien.

GJ
 
Tsja... Ik heb het niet opgemeten, en weet ook niet of de tekeningen die ik heb slechts overzicht of daadwerkelijk maatgetrouw zijn, maar als ik het schatten moet: plm 5 mm hoger dan de trailing edge van de vleugel.
Aangezien de laatste plm 3 cm van het vleugelprofiel aan de romp afgeknot is, dus ongeveer ter hoogte van waar de bovenkant van het profiel haaks afgekapt word
 
Back
Top