Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Snap ik... Ik heb echter zat vleugels gebouwd, maar nog nooit dit soort lange, slanke zwevervleugels, dus de specifieke dingen hierin zijn mij nog onbekend, dus ik probeer me te oriënteren op de mogelijkheden...Wat voor soort vleugel het wordt, ingedekt schuim, half ingedekt met ribben, ingedekte ribben... mag iedereen zelf beslissen.
De vraag voor mij is: Op welke manier lever je in? Zoals ik het zie, zal ik de kist niet als pure zwever gebruiken (brandstofmotor met zeer laag verbruik, dus die blijft de hele vlucht door pruttelen), en speedvliegen ga ik ook niet doen.Dan spaar je 2 servo's uit, maar levert wel in op vliegeigenschappen.
Even een losse opmerking: Als alles goed gaat, ben ik rond het weekend weer thuis, en vrij kort daarna (binnen een paar dagen, denk ik) heb ik ook de beschikking over een zo te zien volledig ongebruikte (ongebouwde dus) Ogar romp, MET zo te zien een onbeschadigde cockpitkap, maar zonder motorkap. Verder niks, geen vleugels, geen stabilo, noppes.Daarna kwam bij mij het idee om het toestel te ventileren zodat andere er ook van kunnen genieten, hiervoor heb ik aan GertJan een romp uitgeleend om een mal te maken, waar hij 8 rompen van gaat bouwen, de mal gaat hierna naar Sebastiaan. RC Europe.
Dat lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk: Ik vind niks aan fietsen, ik vind niks aan zeilen, ik heb ook niks met bolderkarren. Motorrijden vind ik leuk, varen doe ik voor mijn beroep, en autorijden is een prettige manier om het practisch nut te dienen.Je zou het nog eens leuk kunnen gaan vinden Brutus, zo zonder motor ... Pas op!![]()
Motorkap komt waarschijnlijk uit de printer rollen..
Mis ik iets? ging toch over 3D-geprinte motorkap en motortemperatuur?Ik weet niet hoe zwaar zo'n motor is... het CG ligt bij de eerste vleugelpen...
Ik ben zeer tegen het inzetten van flaps bij deze kist. Deze komen nl. op het deel van de vleugel waar het meeste 'FX 61-184' zit. Ik weet van de dikkere en sterker gewelfde (3% en meer) HQ -profielen dat de flaps positief zetten (langzamer vliegen) de efficiëntie achteruit holt. Het advies was dan: kies het HQ-profiel zoals je wilt gebruiken tijdens thermieken (alsof de flaps uitgezet zijn) en vlieg cruise met de flaps een fractie omhoog, en speed met de flaps nog meer omhoog.Waar anders zou ik het laten laseren?
@brutusJe zou de flaps ook permanent op 3 graden naar beneden vast kunnen zetten. Dan spaar je 2 servo's uit, maar levert wel in op vliegeigenschappen.
Mis ik iets? ging toch over 3D-geprinte motorkap en motortemperatuur?![]()
Oh dat... wel merkbaar zwaarder dan de vergelijkbare eencylinder die ik zelf in gedachten heb, maar die Ogar heeft de motor veel dichter bij het zwaartepunt liggen dan een conventionele motorkist, en daarnaast is nog eens de motor relatief ten opzichte van het totale vlieggewicht vrij klein/licht. De Saito 60T (de enige boxer die redelijkerwijs in aanmerking komt) weegt ongeveer 750 gram, en is qua vermogen best behoorlijk overbemeten (700W ongeveer, op methanol).hoe zwaar is zo'n boxer![]()
Kijk... Nu weet ik waar ik aan toe ben. Verstoorders kan ik er zelf wel in fabrieken, dat kan nooit zo moeilijk zijn, en rolroeren zijn zo moeilijk niet.Als je er een brandstof motorkist van maakt, zou ik de onderzijde van de AG3x gewoon vlak houden en geen flaps toepassen, alleen de rolroeren Brutus. Nog eenvoudiger bouwen! Er is straks een tekening die je zo bij de lasersnijder kan inleveren (of zelf uit kan frezen of figuurzagen), hoe makkelijk wil je het hebben![]()
Maar je zult toch een stuk overgang moeten hebben vanaf het profiel van de romp naar het hoofdprofiel van de vleugel?!Die flaps zijn ook niet voor de FX 61-184 Dirk, maar voor de AG3x. Die profielen zijn voor flaps ontworpen en (zoals op de vorige pagina beschreven) aerodynamisch beter, veel makkelijker te bouwen en in te stellen dan de HQ 3-15.
Als je er een brandstof motorkist van maakt, zou ik de onderzijde van de AG3x gewoon vlak houden en geen flaps toepassen, alleen de rolroeren Brutus. Nog eenvoudiger bouwen! Er is straks een tekening die je zo bij de lasersnijder kan inleveren (of zelf uit kan frezen of figuurzagen), hoe makkelijk wil je het hebben![]()