Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat lijkt me stug? Ding was bedoeld voor 3,5 tot 5 cc, en de toenmalige 5 cc motoren in het Robbe Gamma trokken hooguit een 10 x 6... Daarmee had je ongeveer 1,7 kilo thrust. Daarmee krijg je toch wel zo'n zwever van de grond?Probleem is dat de Ogar propeller maximaal 11" kan zijn en daarmee krijg je die grote massa niet van de grond
Daar heb je precies de clou te pakken.Wat me opvalt bij het vergelijken bij deze 2 profielen
Grootste kromming en dikte meer naar voor en bollere neus geeft bij alle Re betere resultaten. vooral bij lagere Re = model zwevers
Dit is niet de enigste vergelijking waar me dit opvalt .
Mijn Möwe weegt 6 kg. 3m80 span, niet licht gebouwd, maar zeker niet extreem zwaar. Dat ding loopt redelijk, maar komt boven 4 Beaufort ook niet echt meer vooruit. Ik denk dat die qua vleugelbelasting aardig in de buurt van die 76 gr/dm² komt. Hij heeft een dik ClarkY achtig profiel.5kg woog de Ogar en dat ging maar net, heb ik begrepen. Om aan de 76 gr/dm te voldoen zou hij 6 kg moeten wegen. Misschien op een asfalt baan, met flinke head wind, maar anders...
De aandrijving zoals ik die voor ogen heb, zal geheel compleet met brandstof, ontsteking en alles wat nodig is om het ding een uurtje te laten draaien, om en nabij de 800 gram gaan wegen. Heb ik een uur lang, vermoedelijk langer, 250W tot mijn beschikking. Geen idee wat een vergelijkbare aandrijving voor Electro gaat wegen, maar een 6S 5000 mAh Lipo weegt al 800 gram, minstens,, en een motor die 500W kan doen weegt ook al 125 gram. En dan heb je de helft van de endurance.Die Ogar komt zeer zeker op 5,5 kg of meer uit. Denk ook aan de dikke accu die erbij komt kijken. 6S 5000 mAh lijkt me een minimum. En zo'n verbrandingsmotor (boxer) zal daar niet veel voor onder doen ...
Waarom "moet" hij aan 76 gr/dm voldoen? Dat snap ik even niet? Ik heb altijd geleerd dat linksom of rechtsom, lichter altijd beter vliegt en minder vermogen nodig heeft?Om aan de 76 gr/dm te voldoen zou hij 6 kg moeten wegen
Heb ik een uur lang, vermoedelijk langer, 250W tot mijn beschikking.
Een 6S 5000 mAh van SLS weegt 680 to 780 gram, afhankelijk van het type. Ietsje gunstiger dus.Geen idee wat een vergelijkbare aandrijving voor Electro gaat wegen, maar een 6S 5000 mAh Lipo weegt al 800 gram
Qua stuwkracht maakt push of pull niets uit.in pusher opstelling ook nog
Dat heeft te maken met het Reinolds-getal. Dat is een soort aerodynamische koorde. Profielen worden efficiënter naarmate het Reinolds-getal (Re-getal) groter is. Een benadering van het getal vindt je door de koorde-in-mm x vliegsnelheid-in-m/s x 70 uit te rekenen (k x v x 70 = Re-getal).Waarom "moet" hij aan 76 gr/dm voldoen? Dat snap ik even niet? Ik heb altijd geleerd dat linksom of rechtsom, lichter altijd beter vliegt en minder vermogen nodig heeft?
Voor zwevers is altijd gesteld 100 Watt per kg is een minimum
Maar ... ik heb nul ervaring met brandstofmotoren, en nul ervaring met motorkisten.
Heb dat even gechecked, en ik vond geen enkele 6S 5000 mAh onder de 800 gram. Maar dan moet er ook nog 125 gram aan electromotor mee, en een regelaar van 50 gram of daaromtrent.Een 6S 5000 mAh van SLS weegt 680 to 780 gram, afhankelijk van het type. Ietsje gunstiger dus.
Natuurlijk maakt dat uit. Bij een slanke zwever weinig, maar bij een motorkist gaat er zowat 20% verloren aan de propwash die tegen de voorkant van de romp aan staat te blazen. Die propwash poogt de romp achteruit te duwen, en die kracht moet je van de zuivere trekkracht van de prop aftrekken.Qua stuwkracht maakt push of pull niets uit.
Hoewel ik de uiteenzetting over het Reynolds getal nog wel enigszins kan volgen (ben ook weer niet helemaal een nitwit) zie ik je geen enkel verband geven tussen vleugelbelasting en dat reynolds getal, of waarom dat Reynolds getal "beter" word, tenzij je er op doelt dat een hoger vlieggewicht de snelheid omhoog dwingt.Dat heeft te maken met het Reinolds-getal. Dat is een soort aerodynamische koorde. Profielen worden efficiënter naarmate het Reinolds-getal (Re-getal) groter is. Een benadering van het getal vindt je door de koorde-in-mm x vliegsnelheid-in-m/s x 70 uit te rekenen (k x v x 70 = Re-getal).
Uit die formule blijkt al dat het voor het Re-getal niet uitmaakt of je sneller vliegt of een grotere koorde neemt. Bij de bemande zweverij zijn de koordes flink groter dan bij ons, en er wordt fors harder gevlogen. Daar voelen die dikke profielen zich lekker bij en presteren goed. Re-getallen liggen in de orde van 'een paar miljoen'.
Bij modelvliegtuigen liggen de koordes niet in de orde van 'een meter of meer' maar tussen de 5 en 30 cm. Ook de vliegsnelheden liggen aanzienlijk lager.
Kijk...De minimale daalsnelheid treed op bij die snelheid waarbij Cl³/Cd² maximaal is, dat is maar iets boven de overtreksnelheid.
Als je de snelheid gaat opvoeren door wat te drukken zal de daalsnelheid toenemen.
Om een flinke snelheid te halen zal je bij een licht model meer moeten drukken en kom je verder van het optimum.
Een model met een hogere vleugelbelasting blijft dichter bij dat optimum en zal bij een bepaalde snelheid een lagere daalsnelheid hebben dan een licht model.
Daarom wordt bij F3B en F3F ook ballast toegevoegd bij hoge snelheden, omdat je dan efficienter snel vliegen kan.