De KSA-modus van Kontronik?

Hallo.

Even een vraagje m.b.t. de KSA-modus: ik heb daar naar zitten Googelen, en heb zo'n beetje uitgevogeld (als leek) dat het iets te maken heeft met de informatie die de regelaar "terugleest" van de motor.
Waar het mij echter om gaat: wanneer besluit je nu precies om die modus al dan niet mee te programmeren? Ik bedoel, is het schadelijk als je het niet doet terwijl het wel zou moeten, kan het kwaad als het niet nodig is en je programmeert het toch, wat zijn de gevolgen, enz. Ik heb een Scorpion motor, daar lees je van dat je a) de KSA-modus moet programmeren of b) dat dat bij dit merk juist niet hoeft, kortom, je kunt op internet (zoals met zoveel onderwerpen) net zoveel meningen vinden als je wilt.

Groet, Jan.

KSA Modes

Ik programeer altijd KSA mode als ik een andere motor dan Kontronik in een heli heb zitten,heb er nooit problemen mee gehad.
Ik heb een 700E waar ik een 120A Jive in heb zitten en combinatie met een Pyro motor,dat is de enige heli waar ik KSA mode niet heb geprogrameerd,werkt super!!!
Dus ik heb mezelf aangeleerd,gebruik je een andere motor dan Kontronik? altijd KSA Mode programmeren.
En je hoord weleens verhalen van mijn motor is kapotgedraaid omdat ik KSA Mode heb geprogrammeerd...........lijkt me sterk.....KSA Mode heeft te maken met de timing van je motor,als KSA Mode is geprogrammeerd en je start je heli op en je ziet dat de motor stotterig loopt in je heli,dan heb jezelf toch wel het benul dat er wat niet goed is???? en ga je toch niet je heli verder optoeren (als dat gaat) met motorschade als gevolg..............

wat een onzin!!
gebruik al 3 jaar de jive 80hv op mijn logo 600 met een hyperion/scorpion 4035-560kv en dit zonder ksa mode! ksa mode heeft te maken met je variable timing de enige motor waar ik ervaring mee heb om ksa te gebruiken zijn de align motoren doe je dit bij deze motoren niet dan schiet de regelaar telkens is overcurrent!! na ksa mode te hebben geactiveerd bleef het bij een waarschuwing close to overcurrent!!!!

KSA modus kan handig zijn als de magneten slecht gelijmd zijn en vanwege kontroniks arrogantie zitten ze bij hun motoren natuurlijk het beste en bij niet kontronik motoren slechter en is dus ksa modus nodig bij niet kontronik motoren...

maar het is dus absoluut niet perse nodig om ksa mode te programmeren bij niet kontronik motoren. Maar als je problemen hebt met overcurrent of andere problemen kan het het proberen waard zijn om ksa modus te programmeren.

het is al meerdere keren vermeld door mij, maar hier dan nogmaals:

Vanuit Kontronic wordt aangeraden elke niet Kontronic motor aan te sturen met KSA mode, ivm storing die voort kunnen komen door motoren. Op het schade/garantie formulier wordt gevraagd welke motor je vliegt, zet je daar iets anders dan kontronic en heb je geen mode 10 (ksa), dan wordt garantie verhalen erg lastig.

Dit is mij verteld door kontronic na aanleiding van het doorbranden van een jive 120hv icm een scorpion 4035-560... Men adviseerde destijds dat alleen kontronic motoren zonder KSA mode geen problemen zouden opleveren icm 8 blinks en dergelijke...

er wordt verder niet gezegd dat het zonder of met KSA mode wel of niet goed gaat, de ene heeft geluk, de ander pech doordat het niet gebruikt wordt...

alle jive's icm scorpion motoren zijn hier geprogrammeerd met mode 10 (KSA)..
Daarna nooit geen problemen meer gehad met uit de lucht vallen de heli's doordat er een jive mee stopte..

Just my 2 cents...

groet Marcel

Daarna nooit geen problemen meer gehad met uit de lucht vallen de heli's doordat er een jive mee stopte..

Hallo.

Bedankt voor de informatie, dan zal ik die KSA-mode er ook maar inprogrammeren.
By the way, ik weet niet helemaal zeker of je wel bedoeld wat je hierboven schrijft ;).

Groet, Jan.

Ik denk dat geen mens dat precies weet ;) En dat maakt deze discussies altijd zo leuk. Net als het feit hoe het komt dat een motor langzamer gaat draaien bij een lagere spanning :rolleyes:

Dit is mij verteld door kontronic na aanleiding van het doorbranden van een jive 120hv icm een scorpion 4035-560...

had jij toen ook geen deans connectoren aan de jive zitten?

de uitleg van kontronik zelf!

What does KSA mode means?
In KONTRONIK Special Application Mode the parameter for dynamic timing are changed in way to allow most motors which have starting problems without KSA to starting problemfree.

For all KONTRONIK motors KSA is not necessary.

ze zeggen niet dat het moet met andere motoren!
vlieg er nou al best lang mee en het enigste wat ik heb geprogrammeerd is mode 1 dan mode 4 en met de progdisc 6sec spool up!
zelfs nog nooit problemen gehad met de spool up in vlucht, looping motor uit wegdrukken en weer optoeren!

Zie de formule en de verwijzingen naar Joachim Bergmeyer's artikel in dit bericht
[167733] watergekoelde-brushless-kit-3

Of gewoon dit boekwerkje kopen 8-O8-O8-O :mrgreen:
www.amazon.com/BRUSHLESS-PERM-MAGNET-MOTOR-DES-OP

51BSA2KKBZL._SY300_.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel info over tin.... Maar de reden waarom een brushles motor langzamer draait bij een lagere spanning kan ik niet vinden. Of lees ik er overheen.

Inderdaad is de link aangepast :thumbsup: Eigenlijk komt het er op neer dat bijna alle verhalen dezelfde inhoud hebben:
Dit is de formule en daarom is het zo. Maar vraag me niet waarom ;)

Ook lees je heel vaak dat brushless motoren hetzelfde zijn als brushed motoren. En ook dat is in mijn ogen bijzonder. Een brushed motor schakelt afhankelijk van de positie om, de esc van een brushless motor communiceert met de motor en schakelt niet afhankelijk van de positie om.

Natuurlijk zijn de professionele termen als eddy current, flux enz, voor beide motoren toepasbaar en kan je daar leuke dingen mee berekenen.

Dus de fundamentele vraag: "waarom KSA en waarom varieert bij een brushless motor het toerental afhankelijk van de spanning" laat ik ondanks de interessante links nog even open staan ;)

... de esc van een brushless motor communiceert met de motor en schakelt niet afhankelijk van de positie om. ...
Dat doet een brushless regelaar juist wel Joop, en daarvoor moet de regelaar naar de spoelen in de motor luisteren (lees: spanningen meten). Zie onderstaande, versimpelde, animatie.
Meer
LRK Site
-> Speedy BL brushless controller

LRK_in_action.gif

Veel info over tin.... Maar de reden waarom een brushles motor langzamer draait bij een lagere spanning kan ik niet vinden. Of lees ik er overheen.

Als een motor onbelast optoert tot de generatorspanning (de spanning die de motor op zou wekken als je hem extern aandrijft en als generator gebruikt) gelijk is aan de aangelegde spanning (m.a.w. tot er een evenwicht ontstaat), dan is het toch logisch dat bij een lagere accuspanning de motor ook minder toeren hoeft te maken om een lagere generatorspanning op te wekken?

Een brushless motor is niet hetzelfde als een draaistroom motor. Hij draait dus niet een toerental omdat de regelaar in een bepaald tempo de spoelen aanstuurt. De regelaar luistert naar wat de motor doet en volgt qua aansturing van de afzonderlijke spoelen het toerental van de motor, niet andersom. De regelaar doet naast regelen, dus ook exact hetzelfde wat de commutator/borstelset doet in een brushed motor.

En ja, ik heb deze denkfout ook jarenlang gemaakt....

Groet, Bert

Back