Ik maak hierin geen denkfout Bert
Ik was gewoon nieuwsgierig of iemand het in eigen woorden uit kan leggen zonder te linken
Wel grappig dat iedereen altijd praat over onbelaste situatie. Er is geen motor die onbelast draait. Ook belast is het toerental lager, wat de regelaar ook doet.
Een draaistroommotor (kortsluitanker motor) heeft slip nodig om in het anker een magnetisch veld op te wekken. Een brushless motor heeft hier permanente magneten voor. De frequentieomvormer simuleert gewoon een sinus met een andere frequentie en de motor volgt. Dit is dus geheel anders dan bij een brushless motor. Maar dit had Bert al aangegeven.
Tijdens het draaien brengt de brushless esc de eerst volgende rotorspoel op spanning. Op het moment dat de rotorspoel de magneet nadert veranderd de impedantie (Z) van de spoel. Deze verandering detecteert de esc.
Dat is ook de reden dat de motor trager draait bij een lagere spanning. Het duurt door de lagere stroom door de spoel (koppel) langer voordat de rotorspoel bij de magneet is en de impedantieverandering voldoende is om te schakelen naar de volgende spoel.
Door de intelligentie van de esc zal het punt van omschakelen veranderen bij andere toerentallen en vermogen. Dit verhoogt de efficiëntie en kracht van de motor. De esc heeft een variabele timing, de brushed motor een vaste timing. En daar zit nou net het essentiële maar waardevolle verschil
Omdat iedere motor zijn eigen impedantie heeft doet de esc bij het opstarten een “voorstel” aan de motor en kijkt of de motor het voorstel wilt volgen door te gaan draaien. Je kan immers een kleine motor aan een grote esc aansluiten. Dan wordt ook de impedantie van de spoel vastgesteld. Bij de KSA van Kontronik is deze aftasting nauwkeuriger en zal de timing van de aangeboden pulsen en moment van omschakelen veranderen. Hierdoor start de motor beter op en worden hoge stromen voorkomen.


Een draaistroommotor (kortsluitanker motor) heeft slip nodig om in het anker een magnetisch veld op te wekken. Een brushless motor heeft hier permanente magneten voor. De frequentieomvormer simuleert gewoon een sinus met een andere frequentie en de motor volgt. Dit is dus geheel anders dan bij een brushless motor. Maar dit had Bert al aangegeven.
Tijdens het draaien brengt de brushless esc de eerst volgende rotorspoel op spanning. Op het moment dat de rotorspoel de magneet nadert veranderd de impedantie (Z) van de spoel. Deze verandering detecteert de esc.
Dat is ook de reden dat de motor trager draait bij een lagere spanning. Het duurt door de lagere stroom door de spoel (koppel) langer voordat de rotorspoel bij de magneet is en de impedantieverandering voldoende is om te schakelen naar de volgende spoel.
Door de intelligentie van de esc zal het punt van omschakelen veranderen bij andere toerentallen en vermogen. Dit verhoogt de efficiëntie en kracht van de motor. De esc heeft een variabele timing, de brushed motor een vaste timing. En daar zit nou net het essentiële maar waardevolle verschil

Omdat iedere motor zijn eigen impedantie heeft doet de esc bij het opstarten een “voorstel” aan de motor en kijkt of de motor het voorstel wilt volgen door te gaan draaien. Je kan immers een kleine motor aan een grote esc aansluiten. Dan wordt ook de impedantie van de spoel vastgesteld. Bij de KSA van Kontronik is deze aftasting nauwkeuriger en zal de timing van de aangeboden pulsen en moment van omschakelen veranderen. Hierdoor start de motor beter op en worden hoge stromen voorkomen.