De Havilland DH9

hallo mensen,

ik ben weer een tijd aan de slag geweest met de ondervleugels van de dh9 en heb ze nu op bespannen na klaar
hier een paar foto`s hoe het in totaal zo`n beetje uitziet.
110.JPG

ik heb hem eens inelkaargezet was er benieuwd naar.
111.JPG

112.JPG

zoals je kan zien begint al aardig op een dh9b te lijken :D

hallo ,

na een tijd niks te hebben gedaan aan de dh9 ga ik nu weer verder ,ik heb weer wat inspiratie opgedaan moet nu weer lukken
ik kan de instrumenten weer opnieuw maken , heb deze per abuis op 1/4 scale gemaakt :| :| :| i.p.v 1/5
ondertussen heb ik wat andere zaken afgehandeld zie foto,

115.JPG

hier mijn se5 de voorkant is gemaakt van abs( afkorting van Asoluut Belachelijk Slap) ging al na een paar vluchten stuk.

116.JPG

en zo ziet `t nu uit gemaakt van triplex

en dan heb ik deze eens in elkaar gezet had al een tijd de bouwdoos liggen schiet al aardig op :)
113.JPG

114.JPG

ik kan de instrumenten weer opnieuw maken , heb deze per abuis op 1/4 scale gemaakt i.p.v 1/5
Tja . . . Dat zijn de bekende problemen. :evil:

2 linker vleugels, aan de voorkant ipv. de achterkant, boven ipv. onder, etc. 8O

De mogelijkheden zijn legio! :?

Voordeel is dat je het al een keer gedaan hebt; de tweede keer gaat altijd sneller. :P

Wordt een mooie kist; volgend jaar op de schaalmeeting?

jan.

Wordt inderdaad een mooie kist. Had er nog geen abootje op, maar nu wel :D

hallo,

hier een vraag : het blijkt nu dat de motor seidel st770 te zwak is voor mijn avro tutor (of het model is te zwaar,kan dus ook) zie avatar
met een 26*8 prop draait hij 5000 rpm. tutor weegt 15kg

ik denk nu om een zg80b op dit model te zetten,mijn vraag is wie heeft ervaring met deze motor en welke prop en rpm heeft deze.
graag uw reaktie bvd dank

gr. jacques

hallo,
ik ben nu maar eens met de vleugelsteunen begonnen .
eerst maar eens een tijdje zoet geweest met uitzoeken hoe we deze gaan bevestigen .
ben er nu uit gebruik voornamelijk het systeem van mick reeves en een deel van tony clark.
zal wel wat foto`s maken als `t zover is

gaat er zo een beetje uitzien,

118.JPG

117.JPG

gr. jacques

hoi,

ik heb nu een bevestiging voor de steunen klaar ,
nu de rest nog zijn er nog maar 17 :|
hier de foto ik hoop dat `t duidelijk is.............
120.JPG

voor proef op de vleugel gemonteert.
119.JPG

linker bevestiging wordt na bespannen en afwerking vast in de vleugel verlijmt , m2 boutje is meer voor scale detail.
midelste wordt in vleugelsteun verlijmt.
is `t zo duidelijk :?:

gr. jacques

Hallo Jacques,

linker bevestiging wordt na bespannen en afwerking vast in de vleugel verlijmt , m2 boutje is meer voor scale detail.
is `t zo duidelijk Question

Nog niet helemaal duidelijk,
Mick heeft losse interwing-struts setjes die je los in de vleugel plugt
en die van Toni moet je vastzetten met M3 boutjes

Houd jij je strut-setjes nu los van de vleugels of blijven de ze eraan vastzitten?
met andere woorden, hoe transporteer je de vleugels?
EEN set linkervleugels met struts er aan vast, en EEN set rechter... ? of losse vleugelpanelen met losse strut-setjes? :?:

Just curious,
Wordt wel heel erg mooi allemaal hoor!

Prachtig he die kisten met al die spandraden :wink:

Greetz, Ralf

is `t zo duidelijk Question

hoi ralf,

bekijk deze foto maar eens

121.JPG

de bevesting van de spandraden wordt in de vleugel gelijmdt, de strut wordt met een 2m/m stift hierin geplaast.
het is de bedoeling om de boven-en ondervleugel als een pakket in elkaar te laten zitten bij op-en ofbouw van`t model
is anders wat veel werk om deze op te bouwen
ik doe dit ook met de avro 504 k werkt prima

gr. jacques

JAAA! da's mooi duidelijk nu :thumbsup:
Petje af hoor, wordt erg mooi

Nog vorderingen gemaakt met je ZG80?
Ken iemand die misschien een vertraagde 3W75/80 wil verkopen, is dit niet wat? :wink:

Hoe was jullie vliegshow eigenlijk vorig weekend?

Groeten, Ralf

strutter zei:
JAAA! da's mooi duidelijk nu :thumbsup:
Petje af hoor, wordt erg mooi

Nog vorderingen gemaakt met je ZG80?
Ken iemand die misschien een vertraagde 3W75/80 wil verkopen, is dit niet wat? :wink:

Hoe was jullie vliegshow eigenlijk vorig weekend?

Groeten, Ralf

hoi ralf,
ik heb de zg80 besteld in de states ,wel zonder easy-start maar met veerstarter en is nu 300 euro goedkoper dan bij t. clark. :D
deze motor heeft ruimvoldoende vemogen voor de tutor draaid een 22*12 met 7000 rpm.
past ook goed onder de motorkap

wat betreft onze schouw kijk hier maar op http://www.tvl.nl/site/load.php?page=28&item=3346&modID=48&temID=1015&mode=module
is niet veel maar geeft toch een indruk.............
misschien iets voor jou in `t volgend jaar 2008 (iedereen is welkom)

gr. jacques.

Gaat mooi worden Jaques,

Mooi systeem zo met de spandraden en struts, en idd makkelijk te monteren als pakket de vleugels. :thumbsup:

Gr. Teus

Mooi filmpje, geeft mooi beeld van de show
Zag je Tutor en SE5A ook nog even voorbij komen

Die Fokker spin is ook erg mooi zeg

Zal volgend jaar vast inplannen in de agenda :D

Ralf

hoi,

de struts zijn nu zover klaar ,
moet ze nog op de goede lengte maken maar dit kan pas als het middendeel bovenvleugel op de juiste plaats staat
moet nog enkele bevestigings punten voor de spandraden monteren.
124.JPG

gr. jacques

Wow, 2 sets interwingstruts
Wel goede oefening om het schaven bij te schaven :D

handig om wat overlengte mee te nemen, kun je ze later pasmaken zonder stukjes erop te hoeven plakken
Ziet er goed uit, nu nog beitsen en transparant aflakken zeker :wink:

Ralf

hoi,

ga nu weer verder met de romp inbouw van tank gas servo uitlaat e.d.

123.JPG

hier is het spul voor proef op hun plaats gezet, de uitlaat gemonteerd.
de tank ligt t.o.z.v de carb. erg laag (dit gaat niet anders i.v.m. de motordummy die hier weer boven komt) ik hoop dat ik dit met een drukaansluiting op de uitlaat kan compenseren.

122.JPG

het begint aan de voorkant toch wel wat zwaar te worden .

vraagje............ :?:
als je `t zwaartepunt van zo`n model moet bereken klopt deze formule dan ... stagger +koorde +pijlstelling *30% :?:

zou dus moeten zijn 60 m/m +340 + 50 *30% = 135 m/m vanaf voorkant bovenvleugel aan romp

gr. jacques

127.JPG

ik heb de handel nu ingebouwd en nu maar hopen dat straks alles op de juiste plaats zit.
en nu de romp voorkant verder afwerken .

128.JPG

de bevestiging voor de span draden van `t middendeel gemonteerd nu kan ik verder met de vleugel struts en dan het geheel eens opbouwen :)

een vraagje aan de andere bouwers, wat vinden jullie van deze instelling :?:
instel hoek vleugels is: onder + 3 boven +1,5 stabilo is instelbaar tussen 0 en+3 graden.
(ik denk zo 1,5 is goed)
bij dit soort zaken heb altijd twijfel of het wel juist is :?
laat eens wat horen ook wat betreft `t zwaartepunt....................................................

gr. jacques.

Back