De Havilland DH9

rolroer%20-%201.JPG

ga nu scharnieren aanpassen, ik gebruik meestal robbart stift scharnieren
ik boor eerst 3 mm gat ,maar deze scharnieren zijn in `t draaipunt breder waardoor ze in hard hout niet diep genoeg gaan.
ik heb een mal gemaakt (zie foto ) die ik met brander heet stook en in `t gat druk ,
brand dan de opening groter ,dit werkt prima.

normal_scharnier.JPG

zie foto

dh9b%20klm.jpg

ik heb nog een tekening van thijs postma gevonden .

dit is het vliegtuig waarvan ik het model bouw, een van de 4 dh9b van klm

boven%20vleugels.JPG

hallo,
zoals je kan zien zijn de beide bovenvleugels zover klaar, nu moet ik de aansturing van de rolroeren gaan maken
dit wordt close lope gedaan ,dus servo in de romp
de aanstuurkabels lopen voor langs de neuslijst van de vleugel dan via omkeer rol naar het rolroer

rolroer%20aansturing.JPG

hier ben ik de positie van omkeerrol en lengte van roerhoren aan `t uitzoeken ,zitten er 2 per rolroer
ik denk dat het zo wel zal lukken , of heeft iemand een beter idee?

groeten jacques.1

mijn galerie http://foto.modelbouwforum.nl/index.php?cat=11086

Hoi jaques,

Je haalt je heel wat hoofdbrekens op de nek met de bouw van dit model :wink:

De aansturing volgens schaal is zeer complex. Ik heb er een tekening van een DH4 bijgepakt (verschilt niet zoveel met de DH9 geloof ik) om de zaak eens goed te bestuderen. Aansturing van de aileron's via de bovenvleugel via twee omkeerrollen en dan via de ondervleugel en wederom twee omkeerrollen retour naar de romp :!:

Dit geeft je denk ik aardige hoofdbrekens. Je wilt de vleugels ook demontabel hebben denk ik? Of zet je een servo in de boven en ondervleugel, en de aansturing alleen als schaaluiterlijk?

Succes met het uitzoeken :thumbsup:

Gr. Teus

Ji Jack,

Ziet er prachtig uit!

Ga je het hele closed-loop systeem met een veer op spanning houden?
Hoe ben je van plan dit te doen met het op,- en aftuigen(klinkt gek :? :| ) van je model?

Maak je ook de katrolletjes zelf of koop je deze van bv. Billing Boats?

Schiet lekker op zo, wordt de maiden ook voor deze zomer??? :)

Ralf

Teus zei:
Hoi jaques,

Je haalt je heel wat hoofdbrekens op de nek met de bouw van dit model :wink:

De aansturing volgens schaal is zeer complex. Ik heb er een tekening van een DH4 bijgepakt (verschilt niet zoveel met de DH9 geloof ik) om de zaak eens goed te bestuderen. Aansturing van de aileron's via de bovenvleugel via twee omkeerrollen en dan via de ondervleugel en wederom twee omkeerrollen retour naar de romp :!:

Dit geeft je denk ik aardige hoofdbrekens. Je wilt de vleugels ook demontabel hebben denk ik? Of zet je een servo in de boven en ondervleugel, en de aansturing alleen als schaaluiterlijk?

Succes met het uitzoeken :thumbsup:

Gr. Teus

Teus,
ik weet het ,`t is een heel gepruts , maar ik heb het al eerder gedaan en het werkte goed.
bij de C1 heb ik ook close lope toegepast servo in de romp en via div. omkeer rollen naar vleugel , zelfs de stick werkt
zie foto
cocpit%20c1.JPG

dit is misschien iets voor je DVIII is toch het zelfde
soms ga je wat te ver met schaal detail zoals de dummy van de C1
motor%20dummy.JPG

GR. JACQUES

strutter zei:
Ji Jack,

Ziet er prachtig uit!

Ga je het hele closed-loop systeem met een veer op spanning houden?
Hoe ben je van plan dit te doen met het op,- en aftuigen(klinkt gek :? :| ) van je model?

Maak je ook de katrolletjes zelf of koop je deze van bv. Billing Boats?

Schiet lekker op zo, wordt de maiden ook voor deze zomer??? :)

Ralf

hoi ralf ,

het closed loop systeem zal functioneel zijn .
de katrolletjes maak ik zelf
bij op en aftuigen laat ik de vleugels als een pakket samen scheelt een hoop tijd bij het opbouwen, je moet allen de vleugelsteek verbinding in boven en ondervleugel het zelfde maken daarom pas ik bijde vleugels aan in het middenstuk boven vleugel
ik doe dit ook bij de avro 504 zie foto
vleugels%20avro.JPG

gr. jacques

hoi,
ik ben er uit met de rolroer aansturing.
ik heb het een en ander gemaakt en zo zal het wel lukken

roerhorns.JPG

hier heb ik 2 plaatjes 2mm novtex met enkele drup. sec. lijm opelkaar geplakt,
tekening van horn met prit opgeplakt ,en nu uitzagen

roerhorns%201.JPG

de roerhorns uit gezaagt , bevestigingsblokjes voor de omkeerrolletjes en omkeerrol aangemaakt.

en nu de zaak inelkaar zetten .

gr. jacques

hi,

nu ik alles gemonteerd is eens getest hoe het werkt ,

ben er wel tevreden mee alles werkt zeer soepel en heb dan niet zo`n sterke servo nodig.
ik denk zo aan een hitec digi. van ongeveer een 7/8 kg.
een dgi heeft een betere middenstelling wat wel belangrijk in in zo een closed loop systeem.

zie foto`s

aansturing.JPG

HPIM0103_1_1.JPG

gr. jacques

Wat worden er toch weer verschrikkelijk mooie dingen gemaakt.
Volg het nog steeds met veel belangstelling.

Groet Huib

hallo mensen,

ik ben eens begonnen met bespannen van de eerste vleugel
ik had twijfels over de stevigheid van de vleugel constuktie vond die nog al slap.
maar nu ik deze bespannen heb blijkt toch dat de solartex de boel toch behoorlijk steviger maakt

8.jpg

ik begin natuurlijk eerst met de onderkant, overmaats solartex erop leggen dan rondom mooi strak vast sealen met ongeveer 120 graden
dan randenden afsnijden als alles goed zit de hele vleugel krimpen met 140/150 graden warm ijzer
10.JPG

ziet er mooi strak uit of niet?

gr. jacques

hoi ,

en dan nu "rib stitching"
vaak zie je dat men zich veel moeitje doet om een imitatie stitching aan te brengen op hun model.
als je toch al zoveel werk hier aan besteed kan je voor `t zelfde werk de bekleding ook vastnaaien aan de ribben
dit heeft 2 grote voordelen , de ribben zitten dan goed vast aan de bekleding .
, oude dubbeldekkers hebben meest holle vleugels waardoor de bespanning toch wel los gaat zitten en je deze weer vast moet strijken dit gebeurd ook als je eerst het houtwerk met balsa lock hebt behandeld
ik zelf gebruik altijd sig stick-it

vleugel%20stikken.JPG

ik heb een copie van een boekje met de titel : skizzenbuch fur flugzeugkonstrukteure uitgegeven in 1920

de bovenstaande foto is hieruit genomen hier kun je zien hoe diverse vliegtuigbouwers dit vroeger deden

gr. jacques

hallo ,

hier laat ik je met wat foto`s zien hoe ik rib stitching bij mijn modellen doe.
uit de gegevens die ik heb over rib stitching bij de echte vliegtuigen weet ik dat de afstand tussen de knopen meestal zo`n 5 inch was dus bij scale 1/5 is dat 20 mm

1.JPG

eerst de draad aan onderkant bij achterlijst met drup. sec lijm vast zetten

2.JPG

dan via voorkant naar boven de naald langs de rib door naar onderkant

3.JPG

over de draad aan onderkant weer naar de bovenkant en dan zo verder over de hele rib
de stukjes draad aan de voorkant van de vleugel van onder over neuslijst naar boven worden straks afgeknipt

4.JPG

de draad door lussen aantrekken en de knoop met een drup. sec vastzetten

5.JPG

hier heb ik 3 ribben gedaan ziet er aardig uit

7.JPG

hier heb ik de stroken solartex over de knopen gedaan en zover is dit nu af
deze stroken over de ribben waren 2 inch breed dus in 1/5 10 mm

ik hoop dat het wat duidelijk is ,anders hoor ik `t wel

gr, jacques

hoi,
ik ben nu zover met het stikken van de bovenvleugels.
je bent ongeveer 4 uur per vleugel bezig maar als het klaar is dan heb je ook wat.
nu nog bij de tweede vleugel de solartex stroken erop en dan nog twee stuks tegaan :?

b.%20vleugels.JPG

ik denk dat ik nu maar eens een paar uur achter de draaibank ga staan voor de rest van de rolroer aansturing, is weer wat afwisseling.

gr. jacques

Hallo Jacques,

Prachtig mooi werk man!

Had ik het maar geweten voordat ik het op mijn kameeltje uitgevoerd had..

Dank voor het plaatsen, ga ik zeker op een volgend model toepassen!
Kost net zoveel tijd als het mijne en het is nog functioneel ook! :thumbsup:

Groeten, Ralf

hoi,

de boven vleugels zijn nu af, ik ga deze nu nog tweemaal met spanlak strijken en dan moet `t goed zijn.
als ik goed geinformeerd ben waren de vleugls van de dh9b alleen met spanlak en/of met blanke lak afgewerkt.
de romp in klm blauw.
de dh9b heeft ook (zie foto) 2 a 3 graden pijlstelling zodat `t zwaartepunt iets naar achteren gaat i.v.m. 2 passagiers. achter piloot
b.vleugel%201.JPG

nog een vraag, bij het bespannen van de tweede vleugel moest ik een nieuwe rol solartex halen , ik heb de indruk dat `t mindere kwaliteid is dan de vorige, deze was ongeveer een jaar oud.
krimpt niet zo mooi ( denk ik)
heeft iemand dit ook ervaren????

gr. jacques

Ik had voor mijn trainer wat rollen Solartex in de opruiming gekocht. Het was heel oud, had een azijngeur en was flink gekreukeld. Ach, die kreukels strijk je er toch uit, dacht ik. Toen m'n trainer af was, kwam ik er achter dat doek en lijmlaag een gebrekkige relatie hadden. Ik denk dat de weekmaker in het kunststof doek de lijmverbinding parten speelde (de azijngeur). Blijkbaar wordt Solartex inderdaad oud en minder.

Back