De Havilland DH9

Ziet er prachtig uit Jacq.

Maar over die solartex.
Er is bijna geen rol het zelfde.
De ene is glad de ander ruw.
Ook de kleur verschild nog al eens.
En is het wel van het zelfde merk.
En je hebt ook nog oratex dat is bijna het zelfde.
Vraag niet wat het verschil is.
Heb er wel eens onderzoek naar gedaan.
Maar zonder resultaat.

Succes verder.
Han.

hoi,
na een paar uurtjes rommelen aan de draai en freesbank heb ik de spullen voor de rolroer aansturing klaar.
div.%20rolroer.JPG

ik heb toch nog wat veranderd aan `t spul andere rolletjes gemaakt met een lager/klem busje zodat ik een 2 mm boutje kon gebruiken , dit ziet er wat meer schaal uit.

gr. jack

hallo ,

de boel eens op de vleugel gezet en `t ziet er aardig uit.
de kabel voor de aansturing is de dunste die t. clark verkoopt, voelt een beetje stug aan .
moet eens bekijken of deze te vervangen is door dunne kevlar vislijn deze rekt zich ook niet en is behoorlijk sterk.
vleugel%202.JPG

en wat vinden juillie er van? :wink:- :( :?:

gr. jacques

nu eens gaan beginnen met de ondervleugels (waarom moeten d`r ook vier vleugels op :? )

jacques.1 zei:
de kabel voor de aansturing is de dunste die t. clark verkoopt, voelt een beetje stug aan .

jacques.1 zei:
en wat vinden juillie er van? :wink:- :( :?:

Heb je de plaatselijke viswinkel al geprobeerd Jaques? Ik heb daar de dunste vandaan en die is vrij soepel, deze is 15LB en verkrijgbaar in blank en zwart. Diameter is 0.021.

Verder ziet het er prachtig uit, ben benieuwd. :thumbsup:

Gr. Teus.

jacques.1,

Ziet er goed uit dat ribstitsching, je maakt toch nog wel een tutorial daarvan.

Wil nog even terug komen op het begin van dit project, ben je de DH9 begonnen met een 3 View en 1 foto of heb je meer doc.

Wat zijn de schaalnauwkeurigheidseisen.

Of moet tie vooral mooi zijn, want dat is en wordt tie zeker.

Ton

Ton van Munsteren zei:
jacques.1,

Ziet er goed uit dat ribstitsching, je maakt toch nog wel een tutorial daarvan.

Wil nog even terug komen op het begin van dit project, ben je de DH9 begonnen met een 3 View en 1 foto of heb je meer doc.

Wat zijn de schaalnauwkeurigheidseisen.

Ton
hoi ton
een beetje uitleg over rib sitching kan je zien op pagina 4 heb je er vragen over dan hoor ik `t wel.

ik ben begonnen met dit 3 view en een paar foto`s, ik heb wel een eenvoudige bouwtekening van een dh4 (voorloper van de dh9c)
deze dh4 heeft veel dezelfde delen als de 9 o.a. stabilo,fin, richtingsroer, en zelfde veugelprofiel.
het 3view komt uit een windsock datafile in scale 1/48 is vergroot naar 1/20 en hier haal ik de maten uit.
het type dat ik bouw is een DH9B de is B een omgebouwde C aangepast voor 3 passagiers.
romp en vleugels en onderderstel heb ik opnieuw als bouwplan getekend .

ik probeer de schaalnauwkeurigheid zo veel mogelijk aan te houden dit model is een projeckt van ph-blue

gr .jack

hoi ,
ben eens begonnen aan de ondervleugels , eerst de vleugeltips gelamineerd
ik begin met eerst 2 stroken 0.8 mm triplex geeft de tip een goede stevigheid , dan 4 stroken van 1.5 zacht balsa voor de vorm.
tip.JPG

het hele spul om een mal aan elkaar geplakt met houtlijm,en nu laten drogen drogen

tip%201.JPG

en nu de tip aan de vleugel , in de hoofd liggers boor ik kops een gaatje doe daar een stukje staaldraad in, in de tip op de juiste plaats ook een gaatje boren
en de de boel aan elkaar lijmen dan blijft de vleugeltip goed op zijn plaats zitten tijdens `t drogen en de verbinding is wat steviger
ondervl..JPG

later de tip in model brengen

ik heb eens van een modelbouwer gehoord dat `t maken van een schaalmodel heel eenvoudig is .
hij zei "je neemt een blok balsa kijkt naar de foto van `t model en schaaft en schuurt alles van `t blok af wat niet op het voorbeeld lijkt en je bent klaar" :lol: :lol: :lol: :lol:

gr jacques

jacques.1 zei:
"je neemt een blok balsa kijkt naar de foto van `t model en schaaft en schuurt alles van `t blok af wat niet op het voorbeeld lijkt en je bent klaar"

Jeetje,
zo moet dat dus,
en wij hier maar prutsen de hele tijd, :D

Frank

Mooie manier om de tip te maken. En op zich heeft die modelbouwer natuurlijk gelijk. Het is alleen, wat wil je er later mee doen, niet :lol:

hoi,
ben nu zowat klaar met de ondervleugels ,schiet aardig op.
100.JPG

een beetje saai zo voor de tweede maal de zelfde vleugels bouwen.

nu nog een beetje door rommelen aan de vleugels en dan eens met `t instrumentenpaneel beginnen
hier een foto van `t origineel is een beeje onduidellijk maar toch.
102.JPG

dit is het materiaal waar ik het intrumentpaneel en instrumenten van ga maken
101.JPG

en als ik nu alles weghaal wat ik niet nodig heb hou ik een mooi instumentpaneel over 8)

en ja ralf de klokjes zijn van de camel maar dan op 1/5 verkleind

gr. jacques

jacques.1 zei:
en als ik nu alles weghaal wat ik niet nodig heb hou ik een mooi instumentpaneel over 8)

Je verkeert in goed gezelschap:

"Someone once asked Michelangelo how he sculpted a horse from a block of stone, and he said that he chips away everything that doesn't look like a horse."

Ben al een poosje een stille volger van dit draadje. Mooi hoor, volop genieten!

Dirk

hallo mensen,
hier laat ik zien hoe ik mijn klokkies maak
kijk maar ik heb van een stuk messing alles afgehaald wat ik niet nodig had en hield uiteindelijk een paar klokkies over
103.JPG

binnen diameter op maat maken
104.JPG

nu een flens aan de voorkant maken van 1,5 mm
105.JPG

buiten diameter op maat draaien
106.JPG

klein kamertje uitdraaien waar de wijzerplaat in valt
107.JPG

nu het spul in de verdeelkop gezet voor de bevestiginsgaten , deze diep genoeg geboord zodat ik er 3 st uit kan halen
108.JPG

het eerste instumenthuis afsteken dan nog eens 2 st maken
109.JPG

en zo zien ze er dan uit toch aardig gelukt , of niet ? :o
deze instumenten werden vroeger meestal van messing gemaakt , soms zwart geverfd of naturel.
ik denk dat ik ze wat patineer.

gr jackques

het voordeel van een draaibank te hebben
maar zouw er mijn tijd niet in kunnen steken in al die details

zeer mooi overigens

hallo mensen,

een vraag, heeft iemand ervaring bij het gebruik van spanlak waar kleur pigment aan is toegevoegd ?

gr. jacques.

Back