De Duyfken - Bouwverslag (voor de beginner)

Haha - nee hoor. Deze oogjes zijn in feite een klein soort splitpen en zijn makkelijk te maken. Daarom heb ik voor deze gekozen.

Is dit dan ook typisch hollands dat het op een nog moeilijkere onhandige manier moet? :weetnie::hammer:o_O:p
Tja Joriën welkom in de modelbouwwereld, je moet er wel wat voor doen maar het is te doen hoor mits je dus niet te kleine gaatjes boort:( maar dat heeft onze admiraal al geadviseerd.

Wat ik in sommige gevallen deed: ene pootje afknippen, andere pootje inkorten door er een scherpe punt aan te knippen. Als je het gaatje dan iets kleiner voorboort kun je het oogje daar met de scherpe punt in vastprikken.

Ik ben vandaag aan de kanonnen verven begonnen. Ik wil deze in elkaar zetten om de juiste hoogte van de geschutspoorten te bepalen

Koperdraad op 1cm geknipt en alvast vast gemaakt aan het kanon.

De kanonnen en de oogjes zwart gespoten

Misschien een blanke lak erover spuiten ter bescherming van de lak?

20200108_174927.jpg

Blanke lak is misschien wat teveel van het goede - maar dat is een kwestie van proberen.

Die oogjes vind ik een geweldige oplossing, het klemt meteen al en de boring hoeft niet zo klein te zijn.
grz.
Chris

Hoe kan ik het beste de kanonspoorten uit de boot snijden?
(Bij mijn vorige boot vond ik dat niet zo heel netjes.
Ik had een groot gat geboord en de hoeken weg gesneden en gevijld)

Nu zit ik te denken.....
Vierkantje aangeven. Klein gaatje in de hoekjes boren, maar dan?

Hoe kan ik het beste de kanonspoorten uit de boot snijden?
(Bij mijn vorige boot vond ik dat niet zo heel netjes.
Ik had een groot gat geboord en de hoeken weg gesneden en gevijld)

Nu zit ik te denken.....
Vierkantje aangeven. Klein gaatje in de hoekjes boren, maar dan?

Vroeger wel eens met een prikpen plaatjes uitgeprikt? Op vergelijkbare manier kun je de kanonspoorten uitboren. Daarna met een vijltje of met een op maat gemaakt schuurblokje afwerken.

Zorg wel dat je ruim binnen je lijntjes blijft met boren. Weg schuren kan maar erbijschuren is nog niemand gelukt. Maar zoals building Mouse beschrijft heb ik het ook gedaan.

Back