De Duyfken - Bouwverslag (voor de beginner)

Screenshot_20200121-163605_Gallery.jpg
Deze dagen gewerkt aan het roer, zodat de romp geschilderd kan worden en de boot niet meer op zijn kop hoeft

De bijgevoegde messing is te dik om te buigen zonder te breken. Na wat gevloek en gedonder even gestopt en nagedacht ook over een oplossing. Even flink verwarmen op het gasfornuis deed al wonderen

Even gaatje boren voor de spijkertjes gaat mij niet zo snel lukken. Eveneens als de scharnieren aan elkaar solderen.
Daarom heb ik alles aan elkaar gelijmd met Zapp.
Ik heb de koppen van wat spijkertjes afgeknipt en plat geslagen, om toch te suggereren dat het roer vast geslagen is met spijkers

Laatst bewerkt:
Om de romp te verven moet je de waterlijn juist aftapen. In de eerste instantie heb ik dat gedaan door een blokje hout neer te leggen voor de boot. En daarna op die lijn te tapen. Opzich vond ik dit best slim bedacht. Aan de andere kant heb ik het anders gedaan.
Ik heb eerst getaped en daarna met het blokje hout en een stift een streep getrokken en weggesneden. Dit laatste werkte voor mij beter.

Ik heb een drupje bruine verf op een scheutje witte verf gedaan om het harde witte eraf te krijgen.

Nu zit ik nog te bedenken hoe ik de romp nog wat te verouderen door algengroei te suggereren.

Heb ooit een grappig projectje voorbij zien komen.... iemand deed mos en nog wat? In een blender en smeerde dat prutje (als bijv. Een huisnummer) op de muur, waarna het mengseltje naar verloop van tijd een huisnummer van algen/mos werd

Maar denk dat dit niet toe te passen is op mijn boot. Iemand suggesties?

20200122_121128.jpg
20200122_121121.jpg

Niet te min doen over jezelf Joriën - je maakt er een heel mooie romp van.

Vanwege mijn nieuwe titel?
Aangezien er zoveel bouwverslagen voor de Duyfken zijn probeer ik er 1 te maken voor de mensen die net als mij misschien net wat meer info nodig hebben. Ik hoop hun hiermee te kunnen helpen en ondertussen toch mijn eigen versie neer te zetten :)

En ik ga gaan nepmos plakken, had van jou wel een wat creatievere oplossing verwacht :stupid ;)
Heb wel overigens wel genoeg mos hangen :thumbsup:

20200122_133713.jpg

Je kunt ook met wat verschillende kleuren (bruin, zeewiergroen etc.) wat weathering aanbrengen. De kleuren heel erg verdunnen, dan aanbrengen op het schip en dan met een doekje of iets weer wat wegvegen. Het blijft dan achter in de randjes en kiertjes.

Je zet dan wel een geheel eigen Duyfken neer maar genieten doen we wel van je verslag hoor! En natuurlijk is iedereen een beginneling geweest en dit zegt niets over jou capaciteiten waar niets mis mee is!
Z0iets als stokbrood tot een grote meesterbakker!

20200125_080059.jpg
Afgelopen dagen erg druk geweest, dus niet gebouwd

Voordat ik verder ga heb ik nog een vraag.

De verf gaat erg makkelijk van de romp.

Ik ben de primer vergeten, ik hoop dat, dat het probleem is, want dan schuur ik hem op.

Ander ding, wat ik niet hoop dat het is......
Ik heb de hele boot al ingesprayed met een vernis.....

Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Ow.... en de glitters is zout opgelost in water, door dat op de romp te smeren. Gaat het kristaliseren en krijg je mooie onevenheden.
Maar ben nog niet helemaal tevreden.
Ik denk dat ik Italiaanse kruiden op wat plekjes ga smeren en overschilderen.
Zo geef ik de boot een snufje Italiaanse stijl bij :rofl:

Laatst bewerkt:
Had je het schip eerst met vernis ingespoten en daarna geverfd?

Zout, Italiaanse kruiden... gevaarlijk hoor, zo’n bakker aan de modelbouw. Straks schuift hij de Duyfken nog in de oven.

Had je het schip eerst met vernis ingespoten en daarna geverfd?

Zout, Italiaanse kruiden... gevaarlijk hoor, zo’n bakker aan de modelbouw. Straks schuift hij de Duyfken nog in de oven.
Ja idd

En uiteraard gaat hij nog de oven in.....
Anders komen de smaken niet vrij van de notenhout en de kruiden

Dat weet toch iedereen?........

Zal dat verklaren dat mijn zapp lijm er ook niet zo blij mee was? Slaat wit uit en plakt minder goed.

Licht opschuren zal ook niet veel uuthalen, gezien het in het hout trekt?

Normaak gebruikte ik deze, zonder problemen, maar ik vond de glans niet zo passen op deze boot

20200125_111222.jpg

Vooral goed kijken of beide op dezelfde basis zijn. Waterbasis en terpentinebasis op elkaar werkt niet. Heb dat eens geprobeerd op een proefstukje en werd een plakkerige rommel.

Vooral goed kijken of beide op dezelfde basis zijn. Waterbasis en terpentinebasis op elkaar werkt niet. Heb dat eens geprobeerd op een proefstukje en werd een plakkerige rommel.
Staat er niet duidelijk op.

Wel een stukje. "Niet overspuiten met acryllak of nitro cellulose lak"

20200125_111715.jpg
20200125_111719.jpg

Ik denk dat de middelen niet met elkaar combineren.
Zo gebruik ik voor de luidsprekerbouw (en de meeste zelfbouwers) Osmo Hardwax (haalt de houtnerf mooi naar voren). Daar mogen geen andere lakken/ verven op worden gebruikt.
Ik denk dat het een kwestie is van eerst op een proefstukje proberen en kijken of het hecht.

Back