De bouw van een Supra

Hoeveel ervaring ik er mee heb? Op de video is de (het?) 9e vleugeldeel te zien die ik maak. Inclusief proefstukjes, stabilo's en kielvlakken.

De mylar is een hulpmiddel om het strakke gladde oppervlak te krijgen. Het is een kunststof plaat met een dikte van ongeveer 0.4mm. Het heeft een iets grotere afmeting dan de contour (boven aanzicht) van de vleugel. Om 1 vleugel te "baggen" gebruik je 2 mylars. 1 voor de bovenkant, en een tweede voor de onderzijde van de vleugel.
In het begin van de video zie je dat ik epoxy sta te rollen op de mylar. Aan het einde van video 2 zie je dat ik de mylars er weer af trek.

Waarom zou je niet enthousiast blijven voor je houtbouw? De Sagitta wordt toch hardstikke mooi? Als ik een vleugeldeel uit de zak haal die me maar matig bevalt verlang ik bijna hartstochtelijk naar een houtbouw kist........
Deze bouwmethode heeft als enorm nadeel dat je weinig kan corrigeren.

Ik weet echt niet of de Supra in juni klaar is hoor! Het is zeker geweldig om de Supra aan de hellingen in de Rhon te vliegen. Het gevoel perse op de Wasserkuppe met een bepaald model te willen vliegen was veel sterker toen ik de Grunau baby maakte. Heerlijk bouwen met hout, papier en zijde. Volgende model maar weer?!
 
Deze bouwmethode heeft als enorm nadeel dat je weinig kan corrigeren.
Dat lijkt mij inderdaad ook het grote nadeel. Plus dat de eerste paar vleugels waarschijnlijk niet naar het zin zijn vanwege hobbels, loslatende delen etc etc. Met hout kan je veel onnauwkeurigheden aardig onzichtbaar maken.

Ik ben echt nog wel enthousiast over het bouwen in hout hoor! Het bevalt me prima, al is het resultaat van jouw soort bouwwerk vele malen mooier (qua prestaties dan, een mooie houten kist heeft ook zeker zijn schoonheid. Ik denk dat de Sagitta doorzichtige folie krijgt om de constructie te kunnen blijven zien.)
 
Dennis heeft een video in twee delen gemaakt van het baggen. Waar voor dank! Al hoop ik dat het voor jullie minder erg is, dan voor mezelf, om er naar te kijken......

Deel 1:


Deel 2


Prachtig! Echt super om dit zo te kunnen meemaken. Mooi werk, Dennis! Hier zitten wel behoorlijk wat uurtjes editwerk in.
Ik heb nog wel zin om het geheel Engels te ondertitelen, zodat we dit ook op de RCgroups en de Duitse fora kunnen plaatsen! (Die, in tegenstelling tot ons eigen forum, wel beschikken over een apart kunstvezel deel)
Altijd vreemd, om jezelf op video te zien, en te horen praten. Maar ik vind er niks geks aan. Het ziet er allemaal prima uit, en hopelijk is dit voor velen een extra stimulans om het ook eens te gaan proberen.
Ik moet ook eens op jacht naar Douwe Egberts bekertjes.

Ingeving: zou het misschien handig zijn om de "harde" roller te voorzien van een stuk zwaar metaal, zodat je tijdens het uitrollen zelf wat minder druk hoeft uit te oefenen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ingeving: zou het misschien handig zijn om de "harde" roller te voorzien van een stuk zwaar metaal, zodat je tijdens het uitrollen zelf wat minder druk hoeft uit te oefenen?

In een vlaag van waanzin heb ik eens bedacht dat de ouderwetse deegroller wel een handig kon zijn! Een haal en klaar ben je :)
Zo keihard hoef je ook weer niet te rollen. Als je minder hard drukt moet je er iets vaker over heen.

O, ipv papieren bekers zijn kartonnen wegwerpborden eigenlijk handiger!

Als je het filmpje wil ondertitelen, prima. Dennis heeft de auteursrechten he! ;) Die zal het wel geen probleem vinden.
Het is heel dapper van hem dat hij het uren heeft uitgehouden om hier naar te kijken tijdens het editen!!
 
Berrie "Barnes",

Komt er een nederlandstalige vacuum bagging made easy ? :p
Kan het me inbeelden dat het editten een hel geweest is, petje af.

Mooi gedaan en het eindresultaat ziet er ook super uit.

Greetz
 
2F@st4U.:[BE]:.;846267 zei:
Kan het me inbeelden dat het editten een hel geweest is, petje af.

Een ''hel'' is een groot woord, maar Berrie hoef ik de eerst komende weken niet te zien of horen...;-)

De kwaliteit had achteraf wel beter gekund, maar voor de eerste keer video-editen ben ik tevreden.

Ik ga wel ff bij Prop-er langs als hij daar zin in heeft tenminste.
 
video

Hallo Berrie,
Dat is een aangename verrassing. Echt mooi gemaakt die instruktie video.
Beelden zeggen meer dan woorden. Niet dat jouw verslagen onduidelijk zijn maar ik zie heel veel kleine dingetjes waar ik van kan leren. En ik zie nu precies hoe het moet. De Supra is natuurlijk ook fantastisch.

Trouwens ook mooi werk van Dennis. Spielberg en konsorten hebben er een geduchte konkurrent bijgekregen. Jammer dat de Oscars al uitgereikt zijn.

Succes met de bouw.
 
Ik ben nu, wat de Supra betreft, met drie dingen bezig:
-RDS aansturing ailerons en flaps
-de romp
-voorbereidingen voor het baggen van het middenpaneel.

een van de voorbereidingen is het maken van een nieuwe vacuumzak. De vorige was net een paar cm te klein voor het middenpaneel. Bij Lindinger modellbau heb ik 10 mtr folienschlauch gekocht. Het is absoluut niet het zelfde spul als van CHS uit Amerika, maar het werkt ook prima.

Ik heb eerst clips gemaakt om de nieuwe zak goed, snel en makkelijk te kunnen openen en sluiten. Bij de doehetzelfzaak kocht ik een 10*10mm kunststof U profiel en Ø9mm beuken staf. Dat past precies lekker klem in het U profiel. dit zijn de sluitingen geworden:



In de zak komt een dubbelgeslagen stuk gaatjes folie met daarop de breather. De breather is gewoon keukenrol of toiletpapier. Het gaatjes folie, oppervlak moet groot genoeg zijn om het te baggen deel volledig te omvatten, maak je zelf van een stuk plastic folie. De dikste variant schildersfolie uit de doehetzelf zaak bijvoorbeeld. Om snel de gaatjes erin te hebben vouw je het vaak dubbel. En dan maar rammen met een speld. Ik vindt deze combinatie van gaatjesfolie en breather prettig werken. Het vacuum verspreid zich erg goed zo! De het te baggen vleugeldeel komt tussen de gaatjesfolie.



Dan moet de zak nog kunnen worden aangesloten op de vacuumpomp. Hiervoor maakte ik twee nippels van messing. Buisje Ø4mm en een schijfje van 1mm dik. Dat lag op "voorraad". Bij zo'n groot vleugeldeel vindt ik het prettig dat er op minimaal twee punten vacuum wordt gezogen.



Aan een kant komt dubbelzijdig tape.





Dat plak je dan zo in de zak. Even een gaatje prikken.



En zo ziet het er dan in zijn geheel uit:



Uploaded with ImageShack.us
En zo heb je voor weinig geld een perfecte vacuumzak!
 
Laatst bewerkt:
Mooie sluitingsclip

Ik was ook nog steeds over een alternatief voor die sluitingsklemmen aan het nadenken. Maar zo wordt het me wel heel gemakkelijk gemaakt.
Thx for the info. Ziet er goed uit.

Ik zal volgende week nog een alternatief aanbrengen om desnoods nog op een andere manier vacuumnippels te maken. Fietsbandventielen. Bij ons op de club is er zelfs iemand die het gepresteerd heeft om er voor te zorgen dat er zelfs een terugslagklepje in het ventiel zit. Nooit geen lucht in enkel uit. Hoe hij dat gedaan heeft weet ik nog steeds niet. Ik heb hem dan ook nog steeds niet te pakken gekregen om wat meer uitleg te vragen.

Het RDS systeempje zou je ons hier ook bouwfotos over willen bezorgen. Is echt mooi maar ik zie er een beetje tegenop tegen al dat gepriegel. En dan nog mooi duurzaam spelingsvrij krijgen dat wordt de grootste uitdaging denk ik.
Veel succes in alle geval en we blijven het met plezier allemaal volgen.

Voor de rest keep on going.
Greetz
 
Laatst bewerkt:
2F@st4U.:[BE]:.;858551 zei:
Ik zal volgende week nog een alternatief aanbrengen om desnoods nog op een andere manier vacuumnippels te maken. Fietsbandventielen. Bij ons op de club is er zelfs iemand die het gepresseerd heeft om er voor te zorgen dat er zelfs een terugslagklepje in het ventiel zit. Nooit geen lucht in enkel uit. Hoe hij dat gedaan heeft weet ik nog steeds niet. Ik heb hem dan ook nog steeds niet te pakken gekregen om wat meer uitleg te vragen.

Altijd interresant! Als je een terugslagventiel weet te maken is er weer iets uitgedokterd wat je niet hoeft te kopen.


2F@st4U.:[BE]:.;858551 zei:
Het RDS systeempje zou je ons hier ook bouwfotos over willen bezorgen. Is echt mooi maar ik zie er een beetje tegenop tegen al dat gepriegel. En dan nog mooi duurzaam spelingsvrij krijgen dat wordt de grootste uitdaging denk ik.

Ik ben al bezig om een fotoserie op te bouwen. Maar omdat ik geen chaotische bouwbeschrijving van het RDS gedeelte neer wil zetten wacht ik met uploaden tot ik er geheel klaar mee ben. Daarnaast ben ik nog e.a. aan het proberen mbt de torsiepennen. Dat zal ik ook laten zien als het klaar is. Het is zeker een heel gepiel, maar ik probeer het me zo makkelijk mogelijk te maken. Als het RDS systeem eenmaal werkt is het prachtig! Ik heb al een zwever wat daarmee rondfladdert. De fouten die ik bij die zwever gemaakt heb, probeer ik nu te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Het voorbereiden van de mylars is ook zo iets. Een paar kleine verschillen met de vorige keren. Het middenpaneel is erg groot, vindt ik. Om ze goed te kunnen vervoeren van en naar mijn werk, waar ik ze tussen de middag in de fabriek spuit, heb ik twee planken gemaakt. Zo komen oude schuttingplanken nog van pas.



De bovenste mylar ondergaat een modificatie. Nadat ik op RC groups antwoord gekregen had over wat te doen met de bovenste mylar besloot ik Phil's Barnes advies te volgen en een snee in de bovenste mylar aan te brengen. Het zit namelijk zo, als de V-stelling groot word, dan wil de mylar de schuimkern niet meer volgen tot aan de leadingedge. Dat kan natuurlijk niet. Een snee van 8cm moet helpen. (van leadingedge tot zo'n beetje op de ligger)

Daarnaast heb aan de achterkant van de mylar een ruitpatroon getekend met zwarte stift. Ik hoop dat dit mij helpt om netjes te spuiten. Het valt namelijk niet mee om te zien wanneer je zo'n oppervlak nu egaal wit hebt ingespoten. Ik hoop dat dit helpt. Tijdens het spuiten zie je de zwarte strepen vervagen. Als ze nu allemaal even vaag zijn kan je er, zo hoop ik, vanuit gaan dat alles netjes gelijk is.

 
Laatst bewerkt:
Laat inspringen

Hi,

Wat een geweldig project en met name wat mooi gedocumenteerd. Ik ben erg laat ingesprongen, maar ben inmiddels "bijgelezen".
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en met name hoe de kist zich aan de lier gedraagt, hoe ver de vleugel doorbuigt bij iets aggressievere starts.

Met dit soort prachtige documentatie en door de belachelijke prijsontwikkelingen in de F3J wereld wordt het steeds aantrekkelijker je voorbeeld te volgen.

Keep up the good work :banana:
 
'Baggen' mét V-stellng er in?

berrie zei:
...besloot ik Phil's Barnes advies te volgen en een snee in de bovenste mylar aan te brengen. Het zit namelijk zo, als de V-stelling groot wordt, dan wil de mylar de schuimkern niet meer volgen tot aan de leadingedge.

Berrie, betekent dit dat je gaat baggen met de V-stelling er in (wat ik logisch zou vinden maar zelden gebeurt) of zie ik het verkeerd?

Leon
 
Wubbe, ik ga idd baggen met V-stelling. Dat deed ik al eerder. Toen was de V-stelling een graad of 2.5°. Nu 5°. Ik voelde me wat onzeker over wat te doen met de bovenmylar. Vandaar dat ik die vraag op RC-groups stelde. Het antwoord ga ik in de praktijk brengen. Eens kijken wat daarvan terecht komt.

Morgen neem ik de mylars mee naar mijn werk. Het is er erg druk, maar ik hoop wat tijd te vinden in de pauzes om ze te spuiten. Misschien a.s. zaterdagmiddag baggen. Eens aan Dennis vragen of hij dan tijd heeft mij te helpen. Dit middenpaneel is zo groot. Ik ga de epoxy in twee keer aanbrengen. Eerst de neuslijst, de stroken kevlar op de kern en de doublers insmeren. De tweede epoxymixing is voor de lay-up op de mylars.

Ik heb weer eens gekeken wat de laatste stand van zaken is wat het gewicht betreft. Zo als het zich laat inzien lukt het me, heeeeeel misschien, onder de 1400 gram uit te komen. Spannend!! Veel hangt af van hoe het me lukt om de romp te maken. Daar zijn inmiddels meer draadjes over.

o.a. op de site die Fred me via PB doorgaf (bedankt):

1

Of een van GJVO

bouw-van-een-rompmal

info genoeg dus. Al hik er zelf wel een beetje tegen aan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag was het eindelijk zover. Het middenpaneel is uit de zak!!
Maar eerst de voorbereidingen. Het middenpaneel is zoals al eerder gezegt best groot. Dennis hielp mij bij het baggen, en goede voorbereidingen zijn onmisbaar. Daarom daarover toch (nog) iets meer.

De carbon doublers liggen hier gereed op een stukje schildersfolie. Daarvoor, op gewenste volgorde, liggen de stukken kevlar en carbon voor de lay-up.



Op de werkbank liggen de twee grote mylars gereed. Op deze mylars liggen reeds de strookjes glas die aan de tips komen. Ook een strookje 54grams glas tpv de vleugelbouten en de doorgesneden mylar. Dit om beschadigingen aan het carbon met de inbussleutels straks te voorkomen. Het glas vangt de eerste krassen op. De bouwhellingmet V-stelling en de kern met eerder aangebrachte doublers staan ook opgesteld.



In de la onder de werkbank ligt gereed:
- de kleine roller voor de neuslijst, carbon doublers en doublers op de kern.
- de grote roller voor de layup.
- de harde roller om het weefsel van de layup uit te rollen.
- een bakje om het hars in te doen en de roller daarn in te soppen.
- papieren bekers om de hars in aan te maken
- handschoenen (vinyl)
- mengstaafje
- (wat ik vergeten was klaar te leggen: schilderstape)



Rechts op de werkbank ligt een kwastje klaar. Daar sop ik de doublers op (in) de scharnierlijn mee in. Ook de liniaal ligt gereed. Die heb je nodig om de onderste carbondoublers op de mylar te leggen. Rechts op het kastje staat keukenrol gereed om overtollige hars te verwijderen. Ook loodaccu's staan gereed. In de kast de epoxy en weegschaal.



Om "blind" door te kunnen werken heb ik een schetsje voorbereid waarop ik aangeef waar de kern op de mylar geplaatst moet worden. Ook de maten voor het plaatsten van de onderste carbondoublers welke op de flaps komen staan aangegeven vanuit de mylar. Als je zeker weet dat alles klaar staat (en daat kleine kindere opge.... zijn kan het feest losbarsten)



Over het baggen zelf weet ik even niets te vertellen wat (volgens mij) nog niet verteld zou zijn. Het enige verschil met de vorige keren is dat nu de epoxy in twee keer is aangemaakt. Met het eerste mixje is alles aan de kern en de doublers ingesopt. Met de tweede mix de layup op de mylars. Het plaatsen van de kern tussen de mylars is een klusje wat met z'n tweeen goed te doen. De grootte en de V-stelling vragen gewoon extra aandacht. Uiteindelijk pastte het prima in de zak! Ook de nieuwe clips en zak voldoen uitstekend. De pomp stond met -0.9bar aan het spul te zuigen! Ook vanwege de V-stelling is er meer aandacht nodig met het plaatsen van de hele opstelling op de bouwhelling. We hebben er veel gewichten op geplaatst om het middenpaneel zo vlak en recht mogelijk te krijgen



En dan uit de zak. Nadat een vlugge blik over het oppervlak is gegaan gaat het paneel eerst op de weegschaal. Een beeld zegt meer dan.........

Je ziet hier ook goed de naad welke ontstaat door het open snijden van de mylars. Het ziet er niet storend uit. (subjectief)



Aan de onderzijde ziet het er ook prima uit. Op een plek na, daar is wat verf in spikkels los gekomen.



Ook de bovenzijde is netjes. Al zie je wel aan de overgangen tussen de verschillende stukken kevlar dat er verf loslaat. Jammer dan. Dat ben ik inmiddels gewend van de Supra. Wil je dit voorkomen dan moet er overal een laagje 54grams glas overheen. Da's extra gewicht. (circa 170-200 gram extra voor de hele zwever)



Nu nog afwerken. Dat levert weer een aantal grammen op.
 
Laatst bewerkt:
Bouw RDS, start met de pockets

Zoals beloofd een "net" verslag van het RDS systeem. Dit moet je alleen maken als je het leuk vindt. Het is een heel gepiel. De uitvoering die hier onder in beeld komt is een beetje van mezelf en een beetje (meer) van Drela's tekeningen.

het belangrijkste is dat de stainless steel yokes strak in de pockets glijden. Als je dit te los hebt krijg je speling op de roeren. Bij mijn vorige project ging dat niet helemaal goed bij de flaps. Nu volgt de herkansing voor me.

materialen:

5 minuten epoxylijm. (om het kopse grenen op de carbonplaten te lijmen)
kops grenen (gemaakt van latten)
0.8-1mm carbon plaat (gemaakt door voldoende lagen carbon/epoxy tussen mylars en dikke planken te persen)
2.4mm stainless steel TIG staven
Kevlar draad (om over de pockets te wikkelen. Uit voorzorg tegen splijten)
Balsa (om loze ruimte te vullen)
Secondenlijm. (om kevlar draad mee in te soaken)
epoxy met microballoons (om de pocket in de flap en aileron te lijmen)

(De paralellogram gevormde pockets zijn voor de flaps. Die raar gevormde zijn voor de ailerons)

rdspocket1.jpg






rdspocket4.jpg


rdspocket5.jpg


rdspocket6.jpg


rdspocket7.jpg


rdspocket8.jpg


rdspocket9.jpg


 
Laatst bewerkt:
Even mijn complimenten voor deze prachtige verslagen. Vooral de "checklists" zullen mij later nog wel eens van pas kunnen komen!

Wat woog het middendeel van Drela (ter vergelijking)?

Vincent
 
Het middendeel van Drela weegt 500 gram. Daar zit ik dus 20gram onder (mijn vario vliegt nu "gratis"" mee ;) )

Voor het baggen stond de balans op 35 gram winst. Met verf en epoxy heb ik dus 15 gram teveel gebruikt in de laatste fase.

De winst over het totaal komt uit:

- 10% lichter schuim
- zelf maken van de carbon capstrips tbv de ligger.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top