Nou, daar ben ik weer.
De verbouwing is naar volle tevredenheid van de opdrachtgever afgerond:rolling: en dus is weer tijd om te bouwen.
Het schilderen is eindelijk na vier jaar aangebroken en ik hanteer eigenlijk altijd de volgende stelregel. Van licht naar donker.
Nu is het geel van de binnenzijde van de verschansing toch al een heerlijk dekkende kleur dus die moest maar eerst.
Bleef wel de vraag hoe ik die na het spuiten af zou gaan plakken. Er zitten zo veel hoekjes, gaatjes en details dan dat niet echt lekker zou gaan lukken met tape.
Nu had ik nog drie potjes met micro Mask staan en dat is theoretisch perfect voor dit soort werk.
Hieronder hoe het werkelijk ging.
Eerst de gele verschansing maar eens op de foto. Afplakken hoeft niet in dit stadium, lekker makkelijk werk dus Met de airbrush anderhalf uur werk.
Strak werk.
Daarna het 'wondermiddel' voor de dag gehaald
Het is een latexoplossing in water en na het opbrengen en drogen vormt het een afsluitende laag die in vorm gesneden en overgespoten kan worden. Na droging van de lak trek je het er zo vanaf. Ik heb vooraf uiteraard een proefstuk gemaakt en dat werkte prima.
Dus een avondje gekwast met het volgende resultaat.
Hier is het nog nat trouwens. Na droging zie je de druppels niet meer.
Ik had voor de zekerheid nog wat afplaktape op de gedroogde micromask geplakt om het afhalen makkelijker te maken.
Het spuiten van het dek ging ook weer makkelijk, uurtje werk.
Gisteren begonnen de problemen echter.
Mijn proefstukje was een vlak stuk plaat, geen probleem om de micromask daar af te krijgen. Ook was die niet net geverfd waardoor de mask een gelijkmatige film had gevormd.
Op het verse schilderwerk van de verschansing was dat helaas niet gebeurt ( achteraf zie je het heel duidelijk op de foto's, bij het proefstuk liepen de druppels netjes in elkaar uit, bij het verse verfwerk dus niet).
Ook heeft de binnenverschansing op sommige plekken hele kleine kiertjes agv het solderen. Je praat dan echt over tienden van een mm, een haar past er niet tussen. De micomask echter wel met het resultaat dat de film niet loslaat op zo'n kier maar scheurt op het kiertje.
Ik ben dus gisteren begonnen met het verwijderen van de grotere vlakken waarbij me al opviel dat de laag in de hoeken bleef zitten en dat er op sommige plekjes groene verf bleef zitten. De verf was net stofdroog dus om er dan aan te gaan lopen pielen geeft meer kans op versmering. Drogen tot vandaag leek me handiger.
Vandaag echter ben ik zeven uur bezig geweest om de micromask van de verschansing af te krijgen met een scalpel, pincet en heel veel afplaktape. Echt K*twerk (sorry voor de hollandse taal maar ik heb er geen ander woord voor).
Dat was hem dus niet!
Gelukkig had ik nog afplaktape ' sensitive' van de Action die ook te gebruiken is op vers verfwerk en daar heb ik het dek dan weer mee afgeplakt en daarna de verschansing nogmaals in de kleur gezet.
Het resultaat ben ik blij mee maar voor mij een wijze les.
GEEN MICROMASK MEER!!
P.S. De verf is nog erg vers en wordt nog wat doffer in de loop van de tijd. Zo glanzend als nu blijft het dus niet.