Geen model is een echtscheiding waard volgens mijn mening, heel hard blazen door een rietje dan maar?

:rolling:
Alle gekheid op een stokje, ik ben vandaag zoals gisteren al gemeld begonnen met het aanbrengen van de verlichting, de lampen heb ik in zomer al in elkaar lopen freubelen, met LEDjes welteverstaan.
Het is voor mij de eerste keer dat ik LED's toepas en ik stap er ook niet meer vanaf. Er is veel meer met LED's mogelijk dan met gloeilampen het geval is.
De TL bakken had ik niet zonder LED's kunnen maken en de lichtval in de telefooncel is door de koudwitte LED's ook veel realistischer.
Als bedrading heb ik gebruik gemaakt van heel dun snoer (0,5 mm doorsnede per ader, incl isolatie). Dit vind ik echter toch nog te dik (zou neer komen op 2x 12,5 mm per lamp in het echt terwijl een keer meer in de richting komt).
Ik heb in het voorjaar al heel dun coaxkabel gevonden, zie de link verder terug in het verslag, van 0,5 mm doorsnede maar dit is zo prijzig dat ik hier niet alles mee wil doen. Enkel het zichtbare deel. Dus de coaxkabel is gesoldeerd aan de twee dunne snoertjes die ik daarna heel voorzichtig terugtrek in de opbouw, zodanig dat ze niet meer zichtbaar zijn. Je houdt dan alleen het coaxsnoertje over.
De ganglampen zijn gemaakt van 6 mm plexiglas afgedraaid op 4,5 mm, bol koppie eraan gedraaid, gaatje van 3 mm erin geboord en een 3 mm warmwitte led erin geduwd, niet gelijmd.
De bovenzijde van het lampje moet nog zwart gemaakt worden als zijnde de basis waarop het glas vastzit in het echt.
Het zouden eigenlijk draadlampen moeten zijn. Na 4 soldeerpogingen met 0,15 mm2 koperdraad op een malletje die alle vier mislukte had ik zo de balen in dat ik voor de latere variant ben gegaan die bijvoorbeeld op de Smit Humber zit. Dat is alleen melkglas.
Een kniesoor die het ziet
De deklampen zijn door mezelf gemaakt uit 0,5 dik PS plaat door middel van de ponsmethode. Dit houdt dat je een malletje maakt van de vorm en dat je een plaatje PS verhit totdat het zacht begint te worden, dan druk je het malletje van bovenaf in de warme plaat waarbij er aan de onderkant een contramalletje zit. Zo krijg je een nette vorm die herhaalbaar is.
Het blijft wel kritisch mbt de zachtheid van de PS, is het te zacht heb je of een hele dunne wanddikte of een prachtig gaatje in je plaat. Is het te hard dan druk je mal er niet helemaal in.
Het heeft mij 9 pogingen gekost om 4 deklampen te maken.
Zie het maar als een alternatief voor de vacuummethode die de professionele jongens gebruiken.
Hier het voorbeeld van de mal waarmee ik de transparante afdekkappen van de TL bakken heb gemaakt.
De mal en contramal
En in elkaar, ertussenin zit dan de warme PS plaat.
En hier de deklampen gemonteerd met de coaxkabel
De lampen brandend, per deklamp gebruik ik drie SMD 0805 LED's in serie op 15 mA. (220 Ohm weerstand op 12 V).
Als laatste de natriumlampen, zoals gezegd horen die niet op de Mississippi thuis maar ik vind eigenlijk dat ze wel op mogen.
Kan ik de naam ook mooi uitlichten in het donker straks. :wink:
Een echt voorbeeld had ik niet maar nog wel twee deklampen van Robbe in de spullenbakjes. Ook deze zijn omgebouwd met drie SMD 0805 LED's die ik nog eens extra geel heb geverd, evenals het afdekglas.
Toch is het brandende resultaat niet echt de gele natriumkleur die ik had gehoopt, jammer dan.
Links van de deur zit de "natriumlamp". Is bijna dezelfde kleur als de ganglampen.
Als laatste het totaalplaatje tot nu toe.
Schuin van achteren
En recht van voren gezien.
Ben ik vandaag van 12 tot 8 uur ;s avonds bezig geweest met negen lampen ophangen, haha. Als ik dat thuis ook doe heb ik ruzie met de baas in huis.:wink:
Tot zover maar weer.
Het zal nu weer even rustiger worden aangezien de vier maanden bouwen in de zomerstop nu redelijk weergegeven zijn.