De 7 Provinciën

Even niks meer van me laten horen maar er is dan ook niet veel gebeurd in de afgelopen weken.
Ik wil gaan experimenteren met washes.
Heeft iemand nog goede tips en/of tricks?
De linker 25% van het blauwe plaatje is behandeld met wat verdunde zwarte wash.
20200714_181636.jpg

En hoe is men omgegaan met deze basisspanten?
Deels weggesneden of de rolpaarden aangepast zodat de lopen in het midden van de poorten uitkomen?
20200714_181930.jpg

Zoals altijd weer benieuwd naar jullie meningen en adviezen :)

Bijlagen

• 20200714_181636.jpg
    20200714_181636.jpg
    244,4 KB · Weergaven: 144
  • 20200714_181930.jpg
    20200714_181930.jpg
    226,2 KB · Weergaven: 132
Danny, ik meen me te herinneren dat ik wel eens wat weggebroken spanten heb gezien, maar je kunt even door de diverse bouwverslagen heen van de 7 provincien

Er zitten veel kanonnen op de Zeven Provinciën, dus ik kon bij het ontwerp niet voorkomen dat er spanten op een lastige plaats staan.

Wanneer je de balk vastlijmt aan de huid kun je het deel eronder wegzagen.
snap hem, dacht dat de poorten verkeerd stonden. Maar inderdaad zet de balk aan de huid vast en probleem opgelost of gewoon tot een mm wegfrezen.

Inmiddels begonnen met het wegbreken van spanten en met het dek waar nodig te repareren/beplanken :)

Het plan is verder om de binnenverschansing naar het eerst volgende spant door te trekken, of in ieder geval tot waar dit niet meer zichtbaar wordt onder het volgende dek.
20200714_202121.jpg

Heb een klein beetje geëxperimenteerd naar hetgeen wat in bovenstaand topic staat.
Onderstaand is het resultaat.

Het linker ornament is behandeld met de sepia wash, de middelste (net als elk ander ornament dat ik al geolaatst heb) met 2 lagen goudverf, en de rechter met de zwarte wash.
Ik heb degenen met wash ook licht met goud ge-drybrushed.

Ik vind zelf degene met de sepia wash het mooist van de 3
20200716_202822.jpg

Na beide nog even goed voor de spiegel gehouden te hebben (had ik nog niet gedaan), ben ik ook van mening dat de zwarte wash wel wat beter bij het geheel past dan de sepia.
Het is misschien ook wel de makkelijke/veilige keuze om toe te passen op de rest van de ornamenten, omdat ik natuurlijk al een aanzienlijk deel geplaatst heb en dit aan boord moet gaan toepassen ipv van tevoren.

Ik moet alleen nog even testen hoe de wash uitkomt op de rest van de kleuren. Met name op de schilden en schildhouders, omdat het natuurlijk fijn zou zijn als ik die in 1 keer in de wash kan zetten.

Wordt vervolgd :)

Ik moet alleen nog even testen hoe de wash uitkomt op de rest van de kleuren. Met name op de schilden en schildhouders, omdat het natuurlijk fijn zou zijn als ik die in 1 keer in de wash kan zetten.

Ook ik denk dat je eerst even moet bekijken wat het mooiste is. Nu kan je nog iets veranderen of beslissen maar straks niet meer.
Overigens ben ik van mening dat de Sepia wash beter tot zijn recht komt en dan kijk ik naar de kleurstelling van de ornamenten en het gehele plaatje van het kleuren palet van het schip.Ook hoe de ornamenten zijn gevormd is van belang zodat de details straks goed zichtbaar blijven na het aanbrengen van de door jou gekozen wash.

Groet. Cor

Hou er wel rekening mee, dat wanneer er bladgoud gebruikt wordt, dit geen wash nodig heeft op een schip. Bladgoud zal er altijd verzorgt uitgezien hebben. Dat werd gepoetst, zo'n beetje als onze heilige koe tegenwoordig. Men wilde ermee pronken.
Ik zou dus voor de middelste gaan. Maar jij bent de kapitein

Hmm, dit geeft weer stof tot nadenken.
Ik vind de verweerde look met wash erg mooi, maar ik wil het natuurlijk ook zo realistisch mogelijk houden. En het poetsen en schoon houden van het bladgoud klinkt (zeker voor iemand die bekend is met de superjachten-wereld) zeer aannemelijk.

Dus misschien dat ik het gebruik van washes dan beperk tot de niet-gouden oppervlakken (hakkebord, holle verwulf, fortuining, rode delen van de schildhouders, niet goud gekleurde delen van de schilden etc. En het onderwaterschip als ik een mooie samenstelling vind die op aangroei lijkt.

Dus het blijft een beetje twijfelen over wat ik ga doen. Maar gelukkig heb ik nog alle tijd om een besluit te nemen :)
20200719_112238.jpg

Back