Dagelijkse Vliegtuig Beslommeringen!

@ Jonkje, Dat is toch juist tof? Lijkt me wel leuk om zo met een schaalmodel rond te vliegen. Kijkend naar zijn vliegfiguren moet je wel een toestel hebben met mooie hoeveelheid vermogen (niet op het randje voor schaalvliegen) Dan kan je wel een boel lol hebben zo.

Nergens voor nodig, op auto's landen terwijl ze rijden geeft bonuspunten. :)

(meen ik uiteraard niet voor de mensen die denken: OOH dat mag niet!)

Multiplex Fox RC

Na hier en op Youtube wat inspiratie te hebben opgedaan is vanavond de conversie van mijn kleine Multiplex Fox een feit ! Een avondje of 3 rustig aan werken en that's it. Gezien het hier toch echt gaat om een experimentje (is zowat het "zwaarste bouwwerkje dat ik al heb gedaan) heb ik hem volgepropt met basic spullen van HK: 10g motortje, 10A controller en twee stuks 5g servo. 2S 360 mAh batterijtje.
Ik denk dat het geheel zonder de ontvanger nog geen 35€ op de teller heeft. De fun om het samen te steken alleen al was dat geld waard :p

Zwaartepunt lijkt op het eerste zicht goed te liggen, met de ontvanger in de romp achter de vleugel en de servo voor het hoogteroer net onder de voorste rand van de stabilo. Een tweede batterijtje is al op komst om toch de nodige vliegtijd te halen. De filmpjes op Youtube laten toch uitschijnen dat je er dikke fun kan aan beleven.

Hopelijk donderdag eens een maiden.... Verslagje volgt...Ben benieuwd

Het is uiteindelijk pas vandaag gelukt en dan nog was er eigenlijk iets te veel wind. Het is voor mij zeker nog even wennen: komende van een rustige Easy Glider is deze Fox net een huppelende bromvlieg. Maar alles werkte goed, goed zwaartepunt, dus komt mits oefenen in orde. :grin:

Aanvulling: met de 11 km/h wind van deze namiddag draaide het motortje in tegenwind wel continu op volle toeren !

Laatst bewerkt:
Robbe Air Beaver maiden

Vandaag ook de Air Beaver kunnen invliegen: peace of cake: enkele tikjes trim op de rolroeren en het ging als vanzelf, zelfs voor een herbeginneling als ik met nu maar iets meer dan 2 maand Easy Gilder op de ervaringsteller.

Deze Air Beaver wordt het perfecte speeltje voor dagen met zwakke thermiek. Mooi vliegbeeld, rustig circuitjes vliegen en dankzij de navigatielampjes doorgaan tot de zon net onder is ;)

Het wordt alleen wennen aan die korte vliegduur: veel meer dan een minuut of 6, max 7 lijkt mijn 2700 mAh batterij niet te halen met de standard setup. Met die zelfde batterij blijf ik met mijn Easy Glider wel 35 minuten boven met marge. Logisch, maar toch wennen...

Toch: veel waar voor het relatief weinige geld van deze RTF Beaver.

Phoenix maiden.

Een prachtige middag. Dus op naar het veld.
De maiden van de Phoenix moet nu maar eens gebeuren.

Na de check vol gas en de Phoenix wordt door een vliegmaat als starthulp richting hemel gestuurd.
Oeps, hij staat wel erg up getrimd.
Even down getrimd en vervolgens enkele tandjes naar recht en de kist is stabiel.
Het balanspunt ligt op 0 %. Dat mag misschien best wel een paar % meer positief worden.
Het is een snelle dame (of is het een heer?) die behoorlijk fel reageert op de roeren.
Even wennen maar hij vliegt erg goed.
Eerste landing gewoon, valt ook erg mee. Het duurt wel even voordat de snelheid eruit is.
Bij de tweede landing de butterfly gebruikt. Dat scheelt een heel stuk. Ook dat is even wennen, maar het werkt perfect en de snelheid is er veel sneller uit.
Een mooie aanwinst!

Vandaag weer 2 succesvolle vluchten met de Piper gemaakt. Dit maal oefenvluchten en landingen met de flaps. Gelukkig gebruik mogen maken van de ervaring en tips van een ervaren schaalvlieger. Is gewoon goud waard :) En wat een verschil met de flaps! Super..

Nu 4 vluchten gedaan met de kist.. beetje bij beetje leer je em dan toch kennen.

@ Stef: Ik heet geen stuntpiloot haha. :D Voordat ik zo met mijn Piper durf te vliegen... al zou het aan het vermogen niet mogen liggen. Kom met de 45cc een heel eind denk ik

Dat is allemaal mooi om zien, vind het zelf fantastisch.

Eventjes off topic.

Maar door zulke filmpjes hebben mensen die een vliegclub willen opstarten het moeilijk, er moet maar een groene dit zien en het is al meteen een hoop gezeur over milieu vervuiling.
Zo hebben de Flying Moths ook een probleem om hun vergunning te verkrijgen.
Dat je op Zaterdag je gazon afmaait in een drukke wijk kan niemand wat schelen, maar o wee als je lawaai maakt op een afgelegen vlakte, waarvan het kortste woonhuis 600 meter van het terrein is gelegen, krijg je een hoop protest.

Geen verwijt hoor, maar het is in de huidige maatschappij moeilijk op nog een vergunning te bekomen met al die milieu activisten, zelf rijden ze ook nog met een vervuilende wagen, maar aan hun comfort mag niet geraakt worden.

Johan.

Snap niet wat zo'n filmpje met iemand anders zijn vergunning aanvraag te maken heeft zie er geen verband in ik bedoel tik op YouTube smoke en rc in en je krijgt een hele waslijst aan dergelijke filmpjes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet verkeerd bedoeld hoor.

Zoals ik vermeld vind ik het zelf ook zeer mooi en houd ik hiervan.
Maar sommige personen maken maar al te graag gebruik van deze filmpjes om de start voor een nieuw startende club tegen te houden.
Gewoon uit onbenul, ze hebben nog niet eens nota van wat een modelvliegtuig is.
Maar ze horen lawaai, alhoewel dit raar of zelden de 85 DB over schrijd en ze zien rook, voldoende reden om klacht in te dienen bij de gemeente om geen vergunning af te leveren, ze halen zelf het journaal bij een regionale zender.
Maar dit is nu eenmaal Belgie, in Nederland gaat zoiets wel vlotter.
Eigenlijk voel ik mij schuldig om het nu net hier te plaatsen, had eigenlijk beter een appart draadje hierover geopend.

Johan.

Dit topic heeft eigenlijk geen onderwerp, dus iedere plek is net zo goed als de andere

Qua protesten, dat hou je toch..
Tegenstanders zullen toch alleen de nadelen zien, desnoods pakken ze er een filmpje bij van 10 jaar oud om hun punt kracht bij te zetten
Of ze rijden 30 km naar een club om aan te geven dat ze een probleem hebben met de wildvliegers naast zijn deur, die (terecht) toestemming hebben en dus niet weg gaan.
Die wildvliegers doe je dan weinig aan, maar een club kun je op allerlei manieren dwarszitten

Het valt me nog steeds mee dat een omstander adhv een crash video nog geen bezwaren heeft aangetekent

Aan de andere kant, ze moeten bij een legaal aangemelde klacht ook bewijzen dat er iets fout is
Zolang je binnen de afspraken blijft, is alles ok
Alleen verlenging van de vergunning kan een uitdaging zijn vanwege zo'n p#svlek

Maar ja, een voetbalclub krijgt ook klachten over geluid en overlast, en die blijven doorgaans lekker zitten waar ze zitten.
Dus waarom zouden wij dan meteen wegmoeten?
Zolang die paar geluidsklachten de enige zijn..

Racecircuit zandvoort bestaat nog steeds, assen, zolder etc..
Tractor pulling wordt nog steeds op een boerenland gedaan
Autotrek doet men ook nog steeds
Als iets vervuilend is, of herrie geeft, zijn het die dingen wel

Het is niet verkeerd bedoeld hoor.

Snap ik.

Maar dit is nu eenmaal Belgie, in Nederland gaat zoiets wel vlotter.

Hmm lijkt mij niet ik weet van een vliegclub hier in de buurt die een x aantal jaar geleden moest verkassen, op de nieuwe plek hebben ze ook niet zo heel erg lang gevlogen, en nu hebben ze niets meer de leden zijn verdeeld over de vliegclubs in de regio (Groningen en Friesland) wat goed is voor die andere clubs natuurlijk maar daar doe je het niet voor.

Waar ik vlieg, RLC zit in een geluidscentrum pal naast onze club ligt een oval voor grasbaanracers nou die trekken meer als 85db, ik meende dat hun vergunning op 100db zit. Zelf heb ik jarenlang bij de autocross rondgelopen eerst was het 105db en later werd dit aangescherpt naar 100db, het is maar net wat voor sport er beoefend word en hoeveel keer per jaar/week/maand.

Vandaag ff een rookgordijn opgehangen op de club

Mooi man, dat is al met de "nieuwe/oude" regelaar?

Hmm lijkt mij niet ik weet van een vliegclub hier in de buurt die een x aantal jaar geleden moest verkassen, op de nieuwe plek hebben ze ook niet zo heel erg lang gevlogen, en nu hebben ze niets meer de leden zijn verdeeld over de vliegclubs in de regio (Groningen en Friesland) wat goed is voor die andere clubs natuurlijk maar daar doe je het niet voor.

Je bedoeld Aero Club Drachten?

Mooie club, bestaat nog steeds, nu nog een veld!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wintertijd.

s'Winters vlieg ik wel zoveel mogelijk maar dat neemt niet weg dat het voor mij tijd wordt om al mijn Lipo's in de "winterstalling" te doen.
Via mijn Imax B6 lader laad en ballanceer ik ze allemaal een keer op om vervolgens het storage programma te gebruiken. De accupacks worden dan met 1 Amp. netjes ontladen tot ca 3,80 volt per cel.
Voor de meeste geldt dan; "welterusten en tot volgend jaar" ;)

Och, wil ik een keer gaan vliegen dan gaan ze gewoon weer even aan de lader.

gewoon ff een losse vraag:
ik ben bezig een Gee bee te bouwen uit een bouwpakket van jamara, ong 90 cm span

is er interesse in een bouwverslag?

Back